Citat:
Ursprungligen postat av Brutax
Det är inte ofta som en anarkokapitalist känner sig tvingad att propagera för bidrag. Men att avveckla det sociala skyddsnätet i tron att denna isolerade åtgärd skulle resultera i något gott är en villfarelse. Att behålla den svenska modellen är bättre än att gå halva vägen och ha varken socialt skyddsnät eller ekonomisk frihet.
Bristen på jobb beror inte så mycket på själva bidragen som på deras kostnad. Arbetslösheten beror på skattetrycket i allmänhet, och på fackliga avtal i synnerhet. Det råder ingen brist på jobb som behöver göras, problemet är att många av de jobb som borde finnas helt enkelt gjorts omöjliga med hjälp av fackliga avtal och skyhöga skatter.
Alla har förövrigt inte förutsättningarna att utbilda sig, och som saker ser ut idag är det är långt i från säkert att en utbildning ger ett jobb i alla fall. Låter man en arbetsgivare välja mellan att anlita en genial indisk ingenjör, eller en medioker svensk som klarat utbildningen med nöd och näppe och som dessutom vill ha mångdubbelt högre lön, är det inte svårt att räkna ut vad som händer.
Jag tycker vi säger ungefär samma sak. Vi är överens om att det är KOSTNADEN för bidragen som är problemet, om man då avskaffar dom frigörs en avsevärd mängd pengar. Pengar som kan användas till att sänka skatter, eller ge alla en möjlighet för utbildning eller andra arbetsmarknadspolitiska åtgärder.
Utan att fundera allt för mkt kommer jag på en massa olika grupper som skulle behöva nyanställa kraftigt om man avskaffar skyddsnäten. Vi kommer behöva massor med nya lärare, poliser, kriminalvårdare (fängelsevakter är det jag menar,osäker på om jag har rätt yrkesnamn). Det kommer ju så klart behövas nya skolor, fler fängelser vilket kommer ge en hel del nya jobb i byggsektorn. Snuten kommer ju behöva fler bilar vilket borde gynna Volvo&Saab. Eller varför inte helt enkelt ta ett par bidragsmiljarder och köpa t.ex Saab och driva vidare.Eventuellt också göra Saab till en "statsbil" dvs att alla statliga bilar är Saab-bilar. Troligen kommer det ju behöva nyanställas i Trollhättan då.
Man borde i teorin kunna pumpa in pengar i miljöforskning/utveckling som då kommer att svälja ett helt gäng arbetslösa.
Eller varför inte göra en riktigt tung satsning på att rusta upp sjukvården igen. Det är ju en win-winsatsning. Folk får bättre vård, blir förhoppningsvis friskare och det kommer att svälja en massa folk.
Jag förvänta mig inte att alla kommer få ett jobb, det är ju varken möjligt eller särskilt bra. Men en kraftig förbättring skulle det bli åtminstone.
Blev visst ett rätt rörigt inlägg, men jag hoppas det går att utläsa vad jag menar.
Edit: Dina påståenden grundas ju på att allt ser ut som idag, vilket det naturligtvis inte ska göra. Nuvarande system fungerar INTE, alltså måste det ändras på.
Min poäng är ju att ALLA ska få en möjlighet att utbilda sig. Och ingenjörsproblemet är enkelt löst. Antingen lagstifta bort möjligheten att importera arbetskraft, alternativt gör det ekonomiskt attraktivt att anställa den svenske medelmåttan som förhoppningsvis kommer att bli en bra ingenjör på sikt.