2009-12-14, 21:17
Medlem
kaxen82s avatar
Då är jag med.

I stort sett håller jag med dig. Det går inte att skapa jobb hursomhelst, och man ska inte behöva svälta bara för att man inte råkar kunna bilda företag.
Citera
2009-12-15, 01:08
Medlem
gb85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xmeleon
ts, tyverr funkar inte samhället som du tror, problemet är inte att folk inte söker jobb problemet är inte att folk måste vässa sina cv´n, problemet ligger inte hos folket utan problemet är att det inte finns tillräckligt många jobb, även om vi gör som arbetsförmedlingen och söker som dårar och alla väser sina cvn, betyder inte det att det kommer finnas mera jobb att söka utan bara att du om du har ett bra cv kommer trycker bort en massa andra ifrån arbets pyramiden och se till att någon annan istället för dig blir arbetslös således är arbetslösheten lika stor.

Jag lever ett liv iprincip totalt avkopplat ifrån sociala skyddsnät, mina pengar jag lyckas spara ihop under de jobb jag får tag i och de jobb jag har under sommaren får sedan räcka så långt det går.
När jag inte har jobb är det inte så att jag är lat, det är så att det inte finns några jobb då, jag söker mellan 15-25 jobb i veckan, på olika sätt via telefon via brev, via besök på företag och via epost och platsbanker.
Mitt cv är inget att se ner på heller då alla som läser mitt cv tycker att det är strukturerat och informativt. Många kontaktar mig för att få personlig genomgång och förslag på att fixa till cvt. Jobb coacher och arbetsförmedlarna har inget negativa att säga om mitt cv.

Visst kan man säga att man borde flytta men samtidigt skulle det inte göra någon större skillnad, jag tror inte det skulle bli mindre arbetslöshet om 10 % av sveriges befolkning skulle flytta till större städer. Tror inte skyddsnätet skulle bli mindre använt utan hyror skulle bli högre, ingen förändrad arbetslöshet i stort utn endast ett ännu mera överbelastat skyddsnät.

Lösningen ligger i att någon du jag politiker måste fixa många många nya jobb och företag. Skulle inte vårat banksystem se ut som idag skulle jag ha både arbete och ett par arbetare men jag skulle behöva ett lån på ca 5 000 000 eller något i dom svängarna. Med dessa pengar skulle jag och 2 till ha 100% tjänster och inom 6-10år skulle detta lån vare tillbaka betalat. Men nu funkar det inte att låna pengar på detta sätt, konstigt nog för om jag hade gott i kk skulle banken i alla fall få tillbaka i runda slängor samma belopp då det handlar om fastigheter.

MM vårt sverige är inte som det borde vara, att minska på skyddsnäten vore idiotiskt, men att ge acord till arbetsförmedlarna och ge dom betalt / utelat jobb vore en bit på vägen, sänka politikernas löner och ge dom bonus om de lyckas nå sina mål under sin 4 års period, det är dom på de höga posterna som måste pressas, det är dom som måste jobba på och go oss vad dom lovat när vi röstade på dom.

Jag hoppas att någon korrekturläst ditt CV!

Angående arbetsmarknaden så tänker jag hävda att vill man jobba så kan man jobba. Det handlar om att ta det som erbjuds, och om det inte passar så utbildar man sig för att få ett lämpligt jobb.
Jag ser det som en självklarhet att flytta dit det erbjuds jobb, eller åtminstone vara villig att pendla. Har träffat rätt många personer som av bekvämlighetsskäl hellre går på bidrag än söker ett jobb dom garanterat skulle få, med motiveringen "det är för långt att åka" (Det rörde sig om ca 15 mil ToR)

Du kan ju alltid testa tricket att jobba ihop dina 5 miljoner.Eller leta upp 2 kompanjoner och så lägger ni 1/3 av kostnaden var. Hur som helst så kan du inte skylla på banken, det är antingen fel på dig, din affärsplan, eller din uträkning av det hela. Banken har garanterat koll på vad som funkar bra ekonomiskt sett, och att kasta 5 mille på din idé är det bevisligen inte!

Så du tror att ge arbetsförmedlingens anställda provisionslön är modellen? Njae det skulle enbart sluta i fattigare AF-anställda då det inte är dom som skapar jobben eller ens bestämmer vem som ska få ett jobb. Politikernas löner må sticka i ögonen på vanligt folk, men det är endast en droppe i havet, och jag tvivlar starkt på att en sänkning av densamma och införande av bonus skulle hjälpa. Det är för mycket tjafs och skillnader mellan blocken. Det en regering försöker ordna under 4 år kommer nästa att sabba, och det tar mer än 4 år att få bukt med arbetslösheten.

Sverige måste bli attraktivt ekonomiskt sett att etablera sig för företag. Det måste bli billigare att ha anställda, det ska vara enkelt att ha anställda.

Aja det jag ville komma fram till var att man bör definitivt ta bort eller minska skyddsnäten. Pengarna kan användas till att skapa arbetstillfällen. Jag vet inte på rak arm hur mycket pengar det rör sig om men det bör vara ett antal miljarder årligen som kan boosta arbetsmarknaden.
Alternativet är att pengarna ska satsas på att utbilda den sysslolösa arbetskraften.
Citera
2009-12-15, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gb85
Jag hoppas att någon korrekturläst ditt CV!

Angående arbetsmarknaden så tänker jag hävda att vill man jobba så kan man jobba. Det handlar om att ta det som erbjuds, och om det inte passar så utbildar man sig för att få ett lämpligt jobb.
Jag ser det som en självklarhet att flytta dit det erbjuds jobb, eller åtminstone vara villig att pendla. Har träffat rätt många personer som av bekvämlighetsskäl hellre går på bidrag än söker ett jobb dom garanterat skulle få, med motiveringen "det är för långt att åka" (Det rörde sig om ca 15 mil ToR)

Du kan ju alltid testa tricket att jobba ihop dina 5 miljoner.Eller leta upp 2 kompanjoner och så lägger ni 1/3 av kostnaden var. Hur som helst så kan du inte skylla på banken, det är antingen fel på dig, din affärsplan, eller din uträkning av det hela. Banken har garanterat koll på vad som funkar bra ekonomiskt sett, och att kasta 5 mille på din idé är det bevisligen inte!

Så du tror att ge arbetsförmedlingens anställda provisionslön är modellen? Njae det skulle enbart sluta i fattigare AF-anställda då det inte är dom som skapar jobben eller ens bestämmer vem som ska få ett jobb. Politikernas löner må sticka i ögonen på vanligt folk, men det är endast en droppe i havet, och jag tvivlar starkt på att en sänkning av densamma och införande av bonus skulle hjälpa. Det är för mycket tjafs och skillnader mellan blocken. Det en regering försöker ordna under 4 år kommer nästa att sabba, och det tar mer än 4 år att få bukt med arbetslösheten.

Sverige måste bli attraktivt ekonomiskt sett att etablera sig för företag. Det måste bli billigare att ha anställda, det ska vara enkelt att ha anställda.

Aja det jag ville komma fram till var att man bör definitivt ta bort eller minska skyddsnäten. Pengarna kan användas till att skapa arbetstillfällen. Jag vet inte på rak arm hur mycket pengar det rör sig om men det bör vara ett antal miljarder årligen som kan boosta arbetsmarknaden.
Alternativet är att pengarna ska satsas på att utbilda den sysslolösa arbetskraften.

När jag läser din sista mening, inser jag nu att det kanske inte hade varit så korkat att ta bort skyddsnäten. Men dom skall inte tas bort pga att folket tror att det utnyttjas på fel sätt av folk som är lata.
Det skall tas bort pga att dessa pengar skulle kunna bidra till att folk inte skulle behöva dessa skyddsnät, det skulle leda till att flera jobb skapas och flera skulle kunna livnära sig själva.

Angående bankerna, det handlar inte om hur min ide är utformad eller om hur något annat kring mig fungerar, faktum är att vi hade en banktjänsteman på besök hos skolan, och han förklarade för oss att det var i princip helt omöjligt att få lån, i den branschen vi valt och det spelade ingen större roll hur bra affärsplanen var upplagd. Det viktigaste var att man skulle ärva sig in eller ha jobb vid sidan av.
Trots det är det inom en utvecklings bransch, och inom ett område som behöver utvecklas och kommer behöva mera arbetskraft i framtiden. Men nej omöjligt.

Troligen har jag låtit någon korrektur läst mitt cv ja.
Citera
2009-12-18, 03:27
Medlem
gb85s avatar
Citat:
När jag läser din sista mening, inser jag nu att det kanske inte hade varit så korkat att ta bort skyddsnäten. Men dom skall inte tas bort pga att folket tror att det utnyttjas på fel sätt av folk som är lata.
Det skall tas bort pga att dessa pengar skulle kunna bidra till att folk inte skulle behöva dessa skyddsnät, det skulle leda till att flera jobb skapas och flera skulle kunna livnära sig själva.

Angående bankerna, det handlar inte om hur min ide är utformad eller om hur något annat kring mig fungerar, faktum är att vi hade en banktjänsteman på besök hos skolan, och han förklarade för oss att det var i princip helt omöjligt att få lån, i den branschen vi valt och det spelade ingen större roll hur bra affärsplanen var upplagd. Det viktigaste var att man skulle ärva sig in eller ha jobb vid sidan av.
Trots det är det inom en utvecklings bransch, och inom ett område som behöver utvecklas och kommer behöva mera arbetskraft i framtiden. Men nej omöjligt.

Troligen har jag låtit någon korrektur läst mitt cv ja.

Ber först och främst om ursäkt för den otroligt onödiga kommentaren om ditt CV.

Min åsikt är att finns det olika former av skyddsnät och biståndssystem så finns det garanterat personer som felaktigt utnyttjar dessa. Vill nog påstå att det är ett ganska utbrett bidragsfusk i Sverige. Därmed inte sagt att alla gör det.
Finns naturligtvis sjuka människor som helt enkelt inte KAN jobba, och dom ska så klart få leva ett drägligt liv som bekostas av skattebetalarna.
Det jag inte riktigt är med på är att arbetslösa ska få betalt för att vara arbetslösa, eller att pundare kan gå på soc tills dom helt enkelt tar en od å kolar. Det är bara inte rätt!
Finns ju sjuka summor pengar där som kan användas smartare.
Varför inte bara "tvinga" folk att utbilda sig,alltså jobbar du inte men vill ha pengar så är ditt alternativ att plugga för att kunna få ett jobb eller sälja din röv på gatan. Har man utbildning är det lättare att få ett jobb!
Sedan bör en stor del av pengarna satsas på att skapa fler jobb. Det kan man säkert göra på flera olika vis och bör skötas av någon som har tillräcklig kunskap inom området.

Ja men då hade jag ju rätt, det är fel på din affärsplan. Du har valt en bransch där det inte går att få banklån. Men om det är så bra som du säger bör det ju gå att få en eller flera privata investerare.
Citera
2009-12-18, 12:58
Medlem
Brutaxs avatar
Det är inte ofta som en anarkokapitalist känner sig tvingad att propagera för bidrag. Men att avveckla det sociala skyddsnätet i tron att denna isolerade åtgärd skulle resultera i något gott är en villfarelse. Att behålla den svenska modellen är bättre än att gå halva vägen och ha varken socialt skyddsnät eller ekonomisk frihet.

Bristen på jobb beror inte så mycket på själva bidragen som på deras kostnad. Arbetslösheten beror på skattetrycket i allmänhet, och på fackliga avtal i synnerhet. Det råder ingen brist på jobb som behöver göras, problemet är att många av de jobb som borde finnas helt enkelt gjorts omöjliga med hjälp av fackliga avtal och skyhöga skatter.

Alla har förövrigt inte förutsättningarna att utbilda sig, och som saker ser ut idag är det är långt i från säkert att en utbildning ger ett jobb i alla fall. Låter man en arbetsgivare välja mellan att anlita en genial indisk ingenjör, eller en medioker svensk som klarat utbildningen med nöd och näppe och som dessutom vill ha mångdubbelt högre lön, är det inte svårt att räkna ut vad som händer.
Citera
2009-12-18, 13:22
Medlem
gb85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brutax
Det är inte ofta som en anarkokapitalist känner sig tvingad att propagera för bidrag. Men att avveckla det sociala skyddsnätet i tron att denna isolerade åtgärd skulle resultera i något gott är en villfarelse. Att behålla den svenska modellen är bättre än att gå halva vägen och ha varken socialt skyddsnät eller ekonomisk frihet.

Bristen på jobb beror inte så mycket på själva bidragen som på deras kostnad. Arbetslösheten beror på skattetrycket i allmänhet, och på fackliga avtal i synnerhet. Det råder ingen brist på jobb som behöver göras, problemet är att många av de jobb som borde finnas helt enkelt gjorts omöjliga med hjälp av fackliga avtal och skyhöga skatter.

Alla har förövrigt inte förutsättningarna att utbilda sig, och som saker ser ut idag är det är långt i från säkert att en utbildning ger ett jobb i alla fall. Låter man en arbetsgivare välja mellan att anlita en genial indisk ingenjör, eller en medioker svensk som klarat utbildningen med nöd och näppe och som dessutom vill ha mångdubbelt högre lön, är det inte svårt att räkna ut vad som händer.
Jag tycker vi säger ungefär samma sak. Vi är överens om att det är KOSTNADEN för bidragen som är problemet, om man då avskaffar dom frigörs en avsevärd mängd pengar. Pengar som kan användas till att sänka skatter, eller ge alla en möjlighet för utbildning eller andra arbetsmarknadspolitiska åtgärder.
Utan att fundera allt för mkt kommer jag på en massa olika grupper som skulle behöva nyanställa kraftigt om man avskaffar skyddsnäten. Vi kommer behöva massor med nya lärare, poliser, kriminalvårdare (fängelsevakter är det jag menar,osäker på om jag har rätt yrkesnamn). Det kommer ju så klart behövas nya skolor, fler fängelser vilket kommer ge en hel del nya jobb i byggsektorn. Snuten kommer ju behöva fler bilar vilket borde gynna Volvo&Saab. Eller varför inte helt enkelt ta ett par bidragsmiljarder och köpa t.ex Saab och driva vidare.Eventuellt också göra Saab till en "statsbil" dvs att alla statliga bilar är Saab-bilar. Troligen kommer det ju behöva nyanställas i Trollhättan då.
Man borde i teorin kunna pumpa in pengar i miljöforskning/utveckling som då kommer att svälja ett helt gäng arbetslösa.
Eller varför inte göra en riktigt tung satsning på att rusta upp sjukvården igen. Det är ju en win-winsatsning. Folk får bättre vård, blir förhoppningsvis friskare och det kommer att svälja en massa folk.

Jag förvänta mig inte att alla kommer få ett jobb, det är ju varken möjligt eller särskilt bra. Men en kraftig förbättring skulle det bli åtminstone.

Blev visst ett rätt rörigt inlägg, men jag hoppas det går att utläsa vad jag menar.

Edit: Dina påståenden grundas ju på att allt ser ut som idag, vilket det naturligtvis inte ska göra. Nuvarande system fungerar INTE, alltså måste det ändras på.
Min poäng är ju att ALLA ska få en möjlighet att utbilda sig. Och ingenjörsproblemet är enkelt löst. Antingen lagstifta bort möjligheten att importera arbetskraft, alternativt gör det ekonomiskt attraktivt att anställa den svenske medelmåttan som förhoppningsvis kommer att bli en bra ingenjör på sikt.
Senast redigerad av gb85 2009-12-18 kl. 13:26.
Citera
2009-12-18, 13:29
Bannlyst
Ts vill ha ett svar som passar in i sin högervridna världsbild. Dessvärre är det inte mycket som passar in i sådana ideologier.

Jag har alltid haft fast arbete, men om jag blev arbetslös, ensam (varken partner, vänner eller släkt, som för vissa flyktingar t.ex) och helt utan skyddsnät, ja då skulle jag definitivt börja stjäla för att överleva. Vem skulle inte göra det (utöver de högervridna då förstås som skulle starta framgångsrika företag)?
Citera
2009-12-18, 13:37
Medlem
DYFNKJs avatar
Blivit kriminell så in i norden. Men med hjärta. Hade bara gett mig på elaka företag och blattar.
Citera
2009-12-19, 15:51
Medlem
Citat:
sänka politikernas löner och ge dom bonus om de lyckas nå sina mål under sin 4 års period, det är dom på de höga posterna som måste pressas, det är dom som måste jobba på och go oss vad dom lovat när vi röstade på dom.

Sånna som du måste göra lite research först... Alltså sånna som tror att om man sänker politikers löner så löser sig alla världens problem.. Sänker du politikers löner så ökar din lön med typ 1 kr... Hur många politiker tror du Sverige har och hur jävla stora löner tror du vi snackar om? Jag har inget emot att de som har hela Sveriges välbefinnande på sina axlar och styr hela landet får en lön som är bättre än average.

Och svara snälla inte "Men dom gör inte sitt jobb" trött på att läsa om hur "politiker gör allt fel" jävla human nature att gnälla på de som är högre uppsatta. Alla kommer alltid att gnälla på "politiker" och "regeringen" etc etc. Mänskligheten är så jävla bitter och måste skylla ifrån sig på storebror då det är enklast. Blivit som en tabu att inte hata allt som har med staten att göra.
Senast redigerad av Saint91 2009-12-19 kl. 15:58.
Citera
2009-12-19, 22:47
Medlem
Bobbo.s avatar
Utan ett socialt skyddsnät hade även skatterna varit lägre så jag hade sparat ihop en buffert medan jag arbetade för att kunna fortsätta leva ett drägligt liv ifall jag förlorade mitt jobb.
Citera
2009-12-20, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saint91
Sånna som du måste göra lite research först... Alltså sånna som tror att om man sänker politikers löner så löser sig alla världens problem.. Sänker du politikers löner så ökar din lön med typ 1 kr... Hur många politiker tror du Sverige har och hur jävla stora löner tror du vi snackar om? Jag har inget emot att de som har hela Sveriges välbefinnande på sina axlar och styr hela landet får en lön som är bättre än average.

Och svara snälla inte "Men dom gör inte sitt jobb" trött på att läsa om hur "politiker gör allt fel" jävla human nature att gnälla på de som är högre uppsatta. Alla kommer alltid att gnälla på "politiker" och "regeringen" etc etc. Mänskligheten är så jävla bitter och måste skylla ifrån sig på storebror då det är enklast. Blivit som en tabu att inte hata allt som har med staten att göra.

HEHE du var kul du, såna som du måste lära sig läsa innan de skickar i forum.
Jag har inte hävdat att min eller din lön skulle öka om vi sänker deras.
Jag har hävdat att det finns för lite jobb, för lite vilja att skapa jobb, och att politiker kan säga vad som helst utan konsekvenser.

Jag tror att alla jobbar bättre om man får belöning för vad man gör. Och jobbar man bra bör man få ut ännu mera.
Som det ser ut idag kan politiker lova nol arbetslöshet om de vill, men vad händer om dom inte lyckas? Ingen ting de blir bara inte valda igen.
Mitt motiv var att man skulle sänka deras löner och sedan betala ut stora bonusar om de klarar av att nå sina mål, eller ge dom den lönen dom har nu men ge ännu mera om de klarar av sina mål.
Citera
2009-12-21, 18:59
Medlem
Sarhms avatar
Jag skulle försökt skaffa ett jobb så gott det går om jag inte haft ett. Skulle jag inte lyckas med att skaffa ett jobb skulle jag göra vad som krävdes för att överleva, inklusive att anamma ett kriminellt beteende.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in