2009-12-14, 00:42
Medlem
Har nu haft denna dator i snart ett halvt år då jag köpte den ny från affären. Då kom den med Windows Vista förinstallerat. Jag fick inga drivrutins cdn eller ens några andra cdn med när jag öppnade förpackningen till datorn. Det var bara att jag satte på den och så installerades Vistan.

Men nu eftersom jag jobbar med musik så knasar det mellan hårdvaror och vista. Jag är så trött på vista och vill helst byta till Windows XP om det går.

Jag har hört massa att de blir strul med drivrutiner och vissa saker inte fungerar när man formaterar från vista till xp. Datorn jag har är en:

Packard Bell Imedia A5500 NCD.

Hur ska jag göra för att byta till windows xp? Har kollat överallt men hittar ingenting. Hoppas att någon kan hjälpa mig här.
Citera
2009-12-14, 00:54
Medlem
Jag antar att du inte kommer dual boota utan att köra en full formatering på alla hårrddiskar/partioner. Det bör då inte bli något strul då du kan installera/ladda ner drivrutiner från internet.

Jag har själv aldrig haft några problem vid byten av operativsystem.
Citera
2009-12-14, 05:28
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Win -> Support

//Mod
Citera
2009-12-14, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokans
Jag antar att du inte kommer dual boota utan att köra en full formatering på alla hårrddiskar/partioner. Det bör då inte bli något strul då du kan installera/ladda ner drivrutiner från internet.

Jag har själv aldrig haft några problem vid byten av operativsystem.

Öh, nej. Många märkesdatorer har egen oem hårdvara som i värsta fall det inte finns XP-drivrutiner till. Man ska alltid kolla upp drivrutiner innan man nedgraderar. En egenbyggd dator är en annan sak då de är byggda med retail komponenter.

Varför inte köra Windows 7? Jag kör Cubase och det funkar hur bra som helst till skillnad från XP. Jag hade jättemycket strul med det.
Jag förstår inte varför ljudkortstillverkarna är så slöa med drivrutiner. Nu hade jag tur då min Echo AudioFire fick vista-drivrutiner väldigt tidigt och de var till och med bättre än dom till XP.
Citera
2009-12-14, 16:13
Medlem
nu blir jag galen. Har kollat på packardbells hemsida och det finns inga drivrutiner för windows xp. Kan jag googla efter dom eller hur ska jag göra?

Kan jag inte bara formatera diskarna/patrionerna och sedan installera xp.
Citera
2009-12-14, 17:11
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr163
nu blir jag galen. Har kollat på packardbells hemsida och det finns inga drivrutiner för windows xp. Kan jag googla efter dom eller hur ska jag göra?

Kan jag inte bara formatera diskarna/patrionerna och sedan installera xp.
DÅ kommer du få problem med datorn, det kan jag garantera!!! Märkesdatorer innehåller, som nån påpekade, i de flesta fall proprietär hårdvara och proprietära drivisar för att få denna hårdvara att funka som den ska. Att bara "kasta in XP" på en sådan dator är ju som att be om att få allehanda problem.

Det minsta du borde göra är att fixa en återställningsskiva från den återställningspartition packard bell med största sannolikhet har i sina maskiner så att du kan backa systemet till nånting som funkar när du har gett upp dina ideer om att pressa in XP i en maskin som inte vill det från fabrik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in