• 1
  • 2
2009-12-13, 00:03
Medlem
Big Bres avatar
God dag, rasister och andra användare.

Det finns många som anser att den vita rasen är överlägsen de andra, och vissa anser att just negrer och araber är folk som står långt ner i människovärde.

När jag traskade förbi Oslos välkända knarkarhäng vid Jernbanetorget slog det mig en sak: Det fanns inga blattar. Jag funderade då vidare, och jag drog en slutsats som jag skulle uppskatta om några oliktänkande kunde kommentera:

Vita människor faller lättare i missbruk av narkotika och alkohol än andra raser, alternativt är de icke-kaukasiska bättre på att dölja det/har stolthet nog att inte skämma ut sig. Eftersom jag inte har studerat detta i Afrika eller Asien så syftar jag på invandrade negrer och blattar.

Jag tror att jag kan räkna antalet "på gatan"-missbrukande invandrare av annan ras på ena handen, medans det hör till vardagen att se alkoholister och narkomaner med vit hud på gatan.
Jag vet även hur svåra sitsar många invandrare kan komma att sitta i när livet i Sverige inte går som det ska. Ändå faller de inte så som våra svenska uteliggare gör.

Det kan vara värt att veta att jag sympatiserar med ytterst få rasistiska åsikter, och försöker se människor som individer.

Tack för seriösa och välformulerade svar!
Citera
2009-12-13, 00:24
Medlem
mats.nystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenor
Om inte annat så är det du som är rasist.

så det är bättre med våltäkter tycker du? http://affes.wordpress.com/2009/06/2...n-debatt-i-tv/

Kul att du direkt tar till dig Big Bres önskan om seriösa och välformulerade svar...

Citat:
Ursprungligen postat av Big Bre
Massa text.

Helt ärligt så är det något jag funderat över också.
Men två tankar har slagit mig:
1) I förhållande till befolkningen i Sverige så är väl denna bilden ganska representativ för fördelningen svenskar/invandrare i allmänhet?
2) Det lär finnas ett stort mörkertal. Om man tänker på kat-missbruk så är det ju inte direkt den typen av missbruk du ser på Plattan. Men den existerar i relativt stor utstrräckning, men oftast på ställern där du och jag sällan sätter våra fötter.
Citera
2009-12-13, 00:27
Bannlyst
Rasister tenderar tro att allt negativt oss arier är socialt konstruerat medan allt negativt oss negrer är biologiskt.
Citera
2009-12-13, 00:31
Medlem
Big Bres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenor
Om inte annat så är det du som är rasist.

så det är bättre med våltäkter tycker du? http://affes.wordpress.com/2009/06/2...n-debatt-i-tv/

Kan du inte bara sitta tyst och idiotstämpla dig någon annan stans?

Jag har varken påstått eller bett om någon åsikt i frågan om våldtäkt, rån, mord eller parkeringsböter.
Citera
2009-12-13, 00:39
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nittiotalet
Rasister tenderar tro att allt negativt oss arier är socialt konstruerat medan allt negativt oss negrer är biologiskt.

Släpp drogerna ett tag och skriv om ditt inlägg så det går läsa är du vänlig.

Det är ingen hemlighet att drogmissbruk är vanligare bland icke etniska svenskar, men det handlar om att sortera vilka droger det gäller.

Khat, knappast någon svensk använder den.
Kokain, 50/50 etniskt ursprung.
Heroin, en betydande högre andel invandrare (gambianer och ex-jugoslaver är mycket exponerade)
Hasch, araber och svenskar.
Läkemedel (smärtstillande), svenskar.
Amfetamin, svenskar, polacker och zigenare.
Alkohol, svenskar, finnar och i viss mån afrikaner (kenya, etiopien och eritrea)

Jag har jobbat inom missbruksvård så listan är empirisk såklart.

De du ser på gatan är ofta blandmissbrukare och alkohol är som regel en del i det och de är oftast skandinavier.
Citera
2009-12-13, 00:52
Medlem
Jag är fullt och fast övertygad om att dessa skillnader - likväl som många andra skillnader mellan folk och raser - är biologiska. Dels påverkar droger oss olika, och dels har vi olika lätt att fastna i missbruk av droger. Även då varierar det mellan olika droger.

Tar man alkohol som exempel, så ger den mest njutning åt vita. Därför dricker vita människor mest alkohol. Tittar man på brottssstatisk från USA så är typ 90% eller ännu mer, av rattfylleristerna, vita. Negrer och andra har ett helt annat förhållande till alkohol. De påverkas inte på samma sätt, det ger dom inte så mycket. Alltså använder dom mindre alkohol.

Tobak är samma sak, vita människor får nog ut mest av att röka cigaretter. Och, hamnar alltså lättare i missbruk. Andra folkslag får inte ut så mycket av cigaretter, och blir aldrig lika fast.

Cannabis däremot ger nog väldigt mycket bättre rus för svartmuskingar, speciellt för negrer kanske. Det är verkligen deras drog. Vet inte om dom har lättare att inte fastna i det.

Övriga droger kan jag inte gå in på i detalj då det finns så många, och jag inte riktigt kan så mycket om detaljerna. Och givetvis är allt det jag skrev generella resonemang, det finns ju individuella undantag.

Men ja, vita människor har helt klart en svaghet vad gäller vissa droger, och beroenden. Fast andra sorters människor har väl liknande svagheter för andra droger, och beroenden?
Citera
2009-12-13, 02:47
Medlem
Att många skandinaviska alkolister att de sitter på gatan o dricker är kulturellt. Vi i skandinavien har alltid haft tendens till att dricka mycket, därför har vi ett systembolag. När en stor andel av t ex svenska befolkningen dricker VÄLDIGT mycket, kolla bara på dagens ungdomar, två gånger i veckan dricker man sig berusad - väldigt vanligt. Då är det inte konstigt att den procenten som genetiskt har lättare för att bygga upp ett beroende fångas upp eftersom den allmäna alkoholkonsumtionen är väldigt bred. Där har vi den "ärftliga" alkolismen som är tack vare våran kulturhistoria om att dricka mycket, många svenskar har helt enkelt alkolismen i blodet.

Många av de svenskar / skandinavier du ser som är öppet heroinister har nog med största sannolikhet haft alkoholmissbruk som inkörsport. Det har jag av min egen släkt som erfarenhet av. Alkohol är den största inkörsporten för andra droger. Stor andel som testat narkotika första gången gjorde nog det under alkoholberusat tillstånd. Återigen den svenska / skandinaviska alkoholkulturens fel.

Sedan om man ska vara ärlig så är ju det främst av allt icke skandinavier som sprider narkotikan, smugglar in den och distribuerar den till folket. Drogerna är dessutom skapta oftast utanför Europa. Invandrarna integreras med sin drogkultur hemifrån och delar gärna med sig av den och försöker stämpla det som något "häftigt" att använda droger i svenska (o givetvis andra länder) ungdoms kulturen, även vänster vågen på -68 som jag skulle vilja påstå är den största anledningen till drogkulturen i Europa / väst som kom hand i hand med vänstervågen är en starkt bidragande orsak till överhuvudtaget varför vi har mycket narkotika florera runt idag.
Citera
2009-12-13, 10:17
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mats.nystrom
1) I förhållande till befolkningen i Sverige så är väl denna bilden ganska representativ för fördelningen svenskar/invandrare i allmänhet?
Jag köper mats.nystroms teori. Tror inte att vi behöver krångla till det mer än så.
Citera
2009-12-13, 11:22
Medlem
Citat:
God dag, rasister och andra användare.

Det finns många som anser att den vita rasen är överlägsen de andra, och vissa anser att just negrer och araber är folk som står långt ner i människovärde.

När jag traskade förbi Oslos välkända knarkarhäng vid Jernbanetorget slog det mig en sak: Det fanns inga blattar. Jag funderade då vidare, och jag drog en slutsats som jag skulle uppskatta om några oliktänkande kunde kommentera:

Vita människor faller lättare i missbruk av narkotika och alkohol än andra raser, alternativt är de icke-kaukasiska bättre på att dölja det/har stolthet nog att inte skämma ut sig. Eftersom jag inte har studerat detta i Afrika eller Asien så syftar jag på invandrade negrer och blattar.

Jag tror att jag kan räkna antalet "på gatan"-missbrukande invandrare av annan ras på ena handen, medans det hör till vardagen att se alkoholister och narkomaner med vit hud på gatan.
Jag vet även hur svåra sitsar många invandrare kan komma att sitta i när livet i Sverige inte går som det ska. Ändå faller de inte så som våra svenska uteliggare gör.

Det kan vara värt att veta att jag sympatiserar med ytterst få rasistiska åsikter, och försöker se människor som individer.

Tack för seriösa och välformulerade svar!
Jag tror att du borde resa litet runt och se dig om.De du ser på gatorna är då där på grund av missbruk,men de är ju inte så många som fallit dit på grund
av narkotika stor del av dem är där på grund av alkohol.Dessutom är det en helt kulturell tradition bland många raser att använda narkotika.Bland tex turkar,araber flere afrikanska folkslag.Att använda Hasch är ju lagligt i många länder också Cannabis.De här drogerna används nog mycket av invandrare också och säkert också tyngre dråger.Jag har själv sätt invandrare då jag besökt sverige som var uteliggare,men förstås är deras antal mindre då det väl ännu bor mera svenskar i städerna än invandrare.Eller hur?
Citera
2009-12-13, 12:41
Bannlyst
Citat:
Kan du inte bara sitta tyst och idiotstämpla dig någon annan stans?

Jag har varken påstått eller bett om någon åsikt i frågan om våldtäkt, rån, mord eller parkeringsböter.

det är du som är neger och inte jag, avundsjuk?
Citera
2009-12-13, 13:01
Medlem
glimmandes avatar
Kan mycket väl vara så. Finns ju fina exempel på hur alkohol fullkomligt har krossat och slagit ut indianstammar historiskt sett. Antagligen på grund av genetiska skäl som kraftigt ökar fallenheten för alkoholism.

Känns ganska naturligt att olika raser har olika missbrukarprofiler både rent genetiskt och kulturellt.

Att svennebananpundare är mer synliga kan bero på andra orsaker. T ex så är ju nästan alla uteliggare i Stockholm vita medelålders män. Dessa behöver inte vara pundare alla gånger utan mer utslagna av det svenska systemet. Tror helt enkelt att det är lättare för en svensk medelålders man att hamna på gatan jämfört med våra nyanlända berikare. Berikarna verkar inofficiellt ha lättare att få soc-betald lägenhet och liknande så att vi ej verkar se dem i samma position. Kanske likadant i heroinist-Norge?
Citera
2009-12-13, 13:33
Medlem
kaiross avatar
Känns lite långsökt att dra in genetiken i missbruksfrågan. Givetvis har gener och anlag en roll hos den enskilde individen, men som samhällsfråga finns en större problematik.
Arbetslöshet, maktlöshet och existentiell vilsenhet är exempel på vad som skapar ett missbruk. Att alkoholmissbruket är utbrett bland t ex indianer beror snarare på livssituationen i reservaten än genetik (även spelmissbruk är ett stort problem där).

Det är oerhört tragiskt att folk är bostadslösa. De flesta har dock fått bostad av soc någon gång i tiden, men på grund av missbruk eller psykisk sjukdom inte klarat av att behålla den. Att invandrare skulle ha lättare att få bostad än en svensk finns det inget stöd för.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in