• 2
  • 3
2010-03-17, 07:27
Medlem
miqqqas avatar
TS frågeställning blir lite fel. TS menar uppenbarligen inte bara buffert utan sparande och ska man hårddra kan man lägga in de flesta i två kategorier:

-De som gillar att spara och alltid gör det och alltid kommer att göra det. Oavsett om de har 1000 eller 1000 000 på sparkontot så slutar de inte spara.

-De som gillar att slösa och alltid gör det och alltid kommer att göra det. Sätter högre prioritet på att ha kul för sina pengar än att spara pengar.

Jag tror att ytterst få faktiskt sätter sig och sparar tills de känner att de har tillräckligt sparat och börjar då spendera allt som kommer in och bara håller sparandet intakt.
Citera
2010-03-18, 22:53
Medlem
Jag är nöjd med så stor buffert att jag aldrig behöver jobba för att leva ett spännande äventyrsliv med snabbmat varje dag.
Citera
2011-10-27, 06:42
Medlem
nattbushcitys avatar
Har väl runt 40k sparade, vilket är bra att ha till en regnig dag. Har ett ganska stabilt jobb, bor i hyresrätt, har inga lån eller skulder så jag tycker 60k är en vettig buffert att ha för tillfället. Givetvis ökar jag på den hela tiden.
Citera
2011-10-27, 14:41
Medlem
Bufferten behöver väl inte va i "rena pengar" heller, med det menar jag att det ligger 50K på banken utan man kan ha olika aktier och fonder till ett värde av ca 50K Så har jag det nu plus ett sparkonto där jag sätter undan varje månad så mkt jag kan av lönen och sedan har jag mitt vanliga konto om jag använder i veckorna när man ska handla vardagsgrejjor, dvs mitt lönekontot. Är bara 18 år än sålänge så förhoppningsvis kan jag öka min buffert till 100k ju längre tiden går då jag just börjat jobba. Det är mitt nuvarande mål!
Citera
2011-10-27, 15:05
Medlem
Aktieklipparns avatar
Eftersom jag är sjukpensionerad så anser jag att en årslön känns tryggt.
Kanske låter mkt, men man vet ju aldrig hur framtiden ser ut med sjukpension mm.

Om lagändringar skulle ske och man skulle bli av med sjukpensionen så saknar
man ju skyddsnätet "a-kassa" och har inte heller lika lätt att ta sig in på arbetsmarknaden.

Utöver detta så har jag naturligtvis en husbuffert samt sparar till sånt jag köper, bil mm.

Har 60% belåning på villan.
Citera
2011-10-27, 17:56
Medlem
TANSTAAFLs avatar
Citat:
Svenska hushålls genomsnittsbuffert uppgår till 61 500 kr (de 80 procent som har buffert).
38 procent av svarar att hushållet har en buffert på över 100 000 kronor. Mäns sparbuffert
är 22 procent större än kvinnors, drygt 12 000 kronor mer (67 700 kronor jämfört med
55 700 kronor). Generellt är bufferten större ju äldre man är. Störst buffert har par utan
hemmaboende barn.

Undersökning från april i år utförd av SBAB. Rapporten finns att ladda ner här:

https://www.sbab.se/download/18.7516...nk_Rapport.pdf
Citera
2011-10-27, 19:04
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TANSTAAFL
Undersökning från april i år utförd av SBAB. Rapporten finns att ladda ner här:

https://www.sbab.se/download/18.7516...nk_Rapport.pdf

Tyckte att om där siffrorna vid en första anblick såg alldeles för bra ut ända tills
jag såg att det är en enkät som folk svarat på själva.
Dom flesta har liten koll på sin ekonomi och jag tvivlar starkt på att folk sparar
lika mycket som rapporten visar, Dom buffertarna som visas verkar också vara
alldeles för stora.
Citera
2011-10-27, 19:21
Medlem
Optimalt:
buffert: 2-3 månadslöner
sparkontot: växande, allt från 1 % till 300 % av inkomst

Senast redigerad av litenfisk 2011-10-27 kl. 19:25.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in