2009-12-26, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmam
Vid vilken (buffertnivå) skulle ni vara så nöjda att ni skulle tycka skitsamma om jag sparar något på 5 år - nu skall jag ha kul/resa - leka med bilar - jag är osårbar (i flera år om inte jobbet ryker)

Du verkar förutsätta att alla har något behov av att glänsa (med köpta varor/tjänster). Det är nog så att många har en sådan kompensationsdrift, men det är långt ifrån alla.

Jag är nog inte typisk, men skulle nog vara beredd att betala för att slippa åka till Thailand och ligga på en strand i en vecka. Det låter mer som en bestraffning. (När jag var 20 var det kanske annolunda).

En del kan säkert uppskatta att ligga passiv på en strand, men varför köper man en klocka för 100 K. Det finns inget rationellt skäl. Men har man dålig självkänsla är den ett sätt att försöka kompensera.
Citera
2010-03-14, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Du verkar förutsätta att alla har något behov av att glänsa (med köpta varor/tjänster). Det är nog så att många har en sådan kompensationsdrift, men det är långt ifrån alla.

Jag är nog inte typisk, men skulle nog vara beredd att betala för att slippa åka till Thailand och ligga på en strand i en vecka. Det låter mer som en bestraffning. (När jag var 20 var det kanske annolunda).

En del kan säkert uppskatta att ligga passiv på en strand, men varför köper man en klocka för 100 K. Det finns inget rationellt skäl. Men har man dålig självkänsla är den ett sätt att försöka kompensera.

Är inne på samma spår, varför skulle man vilja ha semester i ett U-land som Thailand eller liknande. Möjligtvis att man åker långt i det fall man har ett genuint intresse av en viss kultur eller plats.

Återigen är det status som bestämmer var man förväntas åka någonstans eller vilket märke man ska betala extra för på sina kläder. Totalt meningslös ploj som inte tillför annat värde än status hos de individer som värdesätter detta.

För att svara på tråden, gemene man verkar värdera status och ploj högre än en stabil ekonomi. Andra irrationella beteenden som att betala för att röka, eller att vara helt frånvänd verkligheten är andra problem. I de flesta fall har det ju till och med gått så långt att man lånar för att underhålla de potemkinkulisser man byggt upp som skydd mot insyn i fattigdomen.
Citera
2010-03-14, 16:48
Medlem
Buffertens storlek får variera beroende på hur ens situation ser ut. Drar jag in mycket pengar så växer självklart bufferten hela tiden. När jag får in mindre pengar så växer den inte, alternativt krymper. Dvs storleken varierar, men växer alltid i det långa loppet.
Citera
2010-03-14, 17:02
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
51 % av svenskarna har mellan noll till 50 000 kronor i buffert. Så gemene man verkar vara nöjd med i princip ingen buffert alls.
Intressant. Är det någon som har mer utförlig statistik på hur mycket svenskarna har ihopsparat?
Citera
2010-03-14, 18:58
Medlem
Kivans avatar
Räknar man endast SEK-tillgångar kommer genomsnittet ligga lite under 0:-
Räknar man in andra tillgångar blir det en annan femma, men det är omöjligt att göra statistik eller ens en vettig uppskattning.
Citera
2010-03-14, 20:52
Medlem
Identisks avatar
Som läget ser ut just nu så sparar jag nog ihop tills jag har 40 000 på buffertkontot. Det anser jag räcka för mig. Sparande till sparkontot kommer jag däremot aldrig sluta med.
Citera
2010-03-14, 22:44
Medlem
mullemalles avatar
den dagen jag börjar jobba på allvar och skaffar familj osv vill jag nog ha en 500 tusen eller nått i reserv på kontot, samt lika mycket till en miljon i aktier
Citera
2010-03-15, 21:30
Medlem
Rubinens avatar
Tycker att det låter lite konstigt att ha en gräns på hur stor buffert man vill ha. Själv vill jag ha så stor buffert som möjligt och börjar inte spendera mer för att jag har uppnått någon gräns.

Riktigt stor buffert -> Investera -> Låta procenten göra sitt -> ännu större buffert

Jag slutar att spara då jag har så stor buffert att jag i princip kan leva på den procentuella avkastningen som bufferten kan ge. Dock behövs ett par miljoner så jag lär nog spara rätt länge
Citera
2010-03-15, 21:33
Medlem
Rubinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Intressant. Är det någon som har mer utförlig statistik på hur mycket svenskarna har ihopsparat?

Har också läst denna statistik! Jag kommer inte ihåg vart jag läste detta men jag kommer ihåg att jag var väldigt förvånad över hur låg genomsnitts-bufferten var.

(Kommer inte ihåg denna siffra till 100% men det var någon stans mellan 20-40k)
Citera
2010-03-16, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubinen
Tycker att det låter lite konstigt att ha en gräns på hur stor buffert man vill ha. Själv vill jag ha så stor buffert som möjligt och börjar inte spendera mer för att jag har uppnått någon gräns.

Riktigt stor buffert -> Investera -> Låta procenten göra sitt -> ännu större buffert

Jag slutar att spara då jag har så stor buffert att jag i princip kan leva på den procentuella avkastningen som bufferten kan ge. Dock behövs ett par miljoner så jag lär nog spara rätt länge

Men då är din buffert ditt sparkonto också?
Citera
2010-03-16, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph

Hur är det med t.ex. kläderna du hade på dig idag.
Var de enbart valda utifrån kriteriet "de mest bekväma jag kan tänka mig" eller fanns det andra kriterier med i bilden?
Citera
2010-03-16, 23:33
Medlem
Identisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubinen

Skillnad på en buffert och ett sparkonto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in