2009-12-12, 21:46
Medlem
Kvittar hur jag kokar! Det behöver inte ens koka utan blir bara en jäkla sörja. Har inte lyckats en enda gång på över fyra år. När jag bodde i Uppsala kan jag inte komma ihåg att jag hade några problem men kan det vara grytan? Misstänker det då min mormors aldrig kokade sönder.

Använder det när jag ska göra mos så nu blir det till att som vanligt använda en potatispress för att få bort vätskan.
Citera
2009-12-12, 21:57
Medlem
Aakes avatar
Är potatisen råskalad skall du ha salt i vattnet.
Citera
2009-12-12, 21:58
Medlem
Ok, ska tänka på det. Ibland har jag saltat ibland inte men har inte tänkt på om det blivit någon skillnad.
Citera
2009-12-12, 22:21
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaaanke
Ok, ska tänka på det. Ibland har jag saltat ibland inte men har inte tänkt på om det blivit någon skillnad.
Åsså skall det inte stormkoka, se dessutom till att potäterna är jämnstora.
Citera
2009-12-12, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Åsså skall det inte stormkoka, se dessutom till att potäterna är jämnstora.

Jag låter bara koka upp sen drar jag ner så det sjuder men det går inte. Inget tycks fungera. Ska prova att koka när jag är hos föräldrarna över jul och se om det är någon skillnad.
Citera
2009-12-12, 22:43
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaaanke
Har inte kunnat koka en King Edward på fyra år utan det blivit till mos!
Kvittar hur jag kokar! Det behöver inte ens koka utan blir bara en jäkla sörja. Har inte lyckats en enda gång på över fyra år. När jag bodde i Uppsala kan jag inte komma ihåg att jag hade några problem men kan det vara grytan? Misstänker det då min mormors aldrig kokade sönder.

Använder det när jag ska göra mos så nu blir det till att som vanligt använda en potatispress för att få bort vätskan.
Varför kokar man King Edward om man inte ska göra just - mos?
Citera
2009-12-12, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Varför kokar man King Edward om man inte ska göra just - mos?

Smakar bäst och är uppväxt med den. Har själv jobbat i butik under lov när jag gick i skolan och den sålde absolut bäst. Skulle alla göra mos? Knappast.
Citera
2009-12-12, 23:36
Medlem
dePauls avatar
King Edward är en mjölig potatissort. Om du inte prickar in koktiden exakt och om potatisarna är av olika storlek så kommer en del ofrånkomligen att koka sönder.

Det är avsevärt enklare att "koka" dem i micro eller ännu bättre att ångkoka dem. I båda fallen gäller dock trots allt att vara noga med tiden.

~Paul~
Citera
2009-12-13, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
King Edward är en mjölig potatissort. Om du inte prickar in koktiden exakt och om potatisarna är av olika storlek så kommer en del ofrånkomligen att koka sönder.

Det är avsevärt enklare att "koka" dem i micro eller ännu bättre att ångkoka dem. I båda fallen gäller dock trots allt att vara noga med tiden.

~Paul~

De börjar mosa sig direkt när vattnet börjar koka och när jag gör mos brukar jag laga köttbullar så då är jag vid potatisen hela tiden. Dem är alltså hårda när dem börjar mosa sig. Stämmer att det funkar i micron. Micade på ett sommarjobb och då var det inga problem. Tror jag körde med King Edward den sommaren.

Ska testa.
Citera
2009-12-13, 13:34
Medlem
Varför inte koka med skalet på?
Citera
2009-12-13, 13:47
Medlem
Dr.Glass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

~Paul~

Micra potatis? Menar du att det fungerar? Låter ju hur knasigt som helst.
Citera
2009-12-13, 15:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Glas
Micra potatis? Menar du att det fungerar? Låter ju hur knasigt som helst.
Haha, det är inte konstigare än att värma annan mat i micron. Testa vet jag. Glöm inte att slänga i några droppar vatten också.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in