Citat:
Ursprungligen postat av
Mormonlady
För en katolik så är apokryferna lika viktiga som bibelns andra 66 böcker.
Jag tvivlar starkt på att forumets katoliker håller med om det. Evangelierna är t.ex. mycket viktigare för en kristen än Judits bok eller någon annan gammaltestamentlig apokryf.
Att jämföra Mormons bok - som mormonerna jämställer med Bibeln i betydelse - med de kristna apokryferna är alltså en felaktig analogi.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mormonlady
Andra kyrkor anser det mera vara uppbyggligt och god läsning. Med detta vill jag bara säga att Mormons bok=Amerikanska apokryfer är läsvärd, intressant, underhållande, lärdomsrik mm, och en hel del människor blir frälsta då de läser den.
Nu är det ett tag sedan jag läste Mormons bok, men att delar av den är underhållande kan jag hålla med om. Andra delar är tyvärr lika snustorra som liknande delar av Bibeln.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mormonlady
Dever has also written that:
"Archaeology certainly doesn't prove literal readings of the Bible...It calls them into question, and that's what bothers some people. Most people really think that archaeology is out there to prove the Bible. No archaeologist thinks so."
http://en.wikipedia.org/wiki/Biblical_archaeology
Artikeln du citerar säger ju precis samma sak som jag framhöll ovan, nämligen att de händelser och personer som omtalas i Bibeln inte alltid går att belägga.
Däremot kan vi vara tämligen säkra på att de olika folk och länder som omtalas i Bibeln i de flesta fall har funnits eftersom det finns många andra källor som beskriver dem. Detta till skillnad från folken och länderna i Mormons bok.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mormonlady
När det gäller Mormonkyrkans skrifter så förändras tolkningen av texten allt eftersom, precis som den gör i många andra samfund. Mormonkyrkan är inte ett fundamentalistiskt samfund, fungerar inte som Islamiska Staten (IS) som längtar tillbaka till en svunnen tid.
Att mormoner är beredda att ompröva sin lära för att nå ökad acceptans bland kristna såg vi redan när man övergav månggiftet för över 100 år sedan. Jag tror säkert att mormonernas strävan att ytterligare närma sig den kristna läran är uppriktig, men som jag påpekade ovan kommer mormonismen i så fall att förlora en hel del av sin egenart. Är mormoner verkligen beredda att betala det priset?
Till skillnad från 1800-talets USA lever vi ju idag i ett samhälle där det är helt acceptabelt att
inte vara kristen. Mormonerna skulle därför mycket väl kunna stå upp för de betydande skillnader som trots allt finns mellan mormonismen och kristendomen.