2014-10-22, 20:03
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mormonlady
Seriöst.. tror ni verkligen att mormoner tror så som ni säger?

Du menar om mormoner tror på exaltationsläran? Eller på historierna i Mormons Bok?

Jag upplevde det i vart fall som om du försvarade mormonernas lära på de här punkterna, men jag kanske missförstod dig?

Rent allmänt tror jag att mormonismen befinner sig i omvandlingsprocess där man försöker närma sig den kristna läran. Det är möjligt att man i en framtid kommer att uppfattas som ett kristet samfund av andra kristna, men det beror på hur långt mormonerna är beredda att gå i en sådan anpassning.

Tycker dock att det vore trist om mormonismen skulle utvecklas till en kopia av Jehovas vittnen. Jag tror som jag skrev ovan att det vore bättre för mormonerna att acceptera att Joseph Smith skapade - eller fick sig uppenbarat - något unikt som skiljer sig tillräckligt mycket från kristendom för att ses som en ny religion.

Med det vill jag inte nedvärdera mormonismen. Det är bara ett konstaterande av faktum. Mormonismen - som den lärs ut och praktiseras idag - skiljer sig från kristendomen på avgörande punkter, precis som islam, judedom och bahá'í gör.

Detta sagt, så finns det också mycket som förenar de abrahamitiska religionerna. De är ju trots allt grenar på samma träd.
Citera
2014-10-22, 20:38
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Du menar om mormoner tror på exaltationsläran? Eller på historierna i Mormons Bok?

Historierna i Mormons bok (Amerikanska apokryferna) är lika mustiga och intressanta som Apokryferna i NT och GT. Man kan ju fråga sig när en bok eller böcker är inspirerad av Gud. Det är ett intressant faktum att människor kommer till tro på Jesus Kristus som sin Herre och Frälsare genom den. Med andra ord.. Gud använder den som ett redskap. Nästa fråga är ju då om allt måste vara sant i den. Är allt sant i Bibeln? Varenda ord? En del säger ja och andra säger nej. Samma sak gäller för Mormons bok. Men om man tror att en bok representerar hela bilden av Gud, ja då har man mentalt satt Gud i en låda och verkligheten kommer förr eller senare ikapp. Men om man istället sätter hela sitt hopp och tro till Jesus Kristus så kraschar det inte. Vad är viktigast? En bok eller Jesus?

Exaltationsläran beskrivs ibland med ord som är lite väl mormonskt inhemska. De var inte förr så duktiga i det teologiska språkbruket, men det håller på att bli bättre och bättre. Allt handlar om att bli lik Jesus Kristus och att bli hans medarvingar. Men det himmelska arvet finns där bara så länge som man följer Jesus Kristus. Man äger inte det himmelska arvet utan man har brukanderätt så länge som man följer honom. Man kan alltså inte ta något himmelskt arv och dra iväg från Jesus. Arvet innebär att man får hans karaktärsdrag, dvs den Helige Andes frukt till fullo i sitt liv. Att vara fullständigt fylld med den Helige Ande alltid, hela tiden.
Citera
2014-10-23, 15:54
Medlem
Mormonladys avatar
Kyrkan har gett filmen om temple garments en ny url. Den jag gav tidigare fungerar inte längre.

http://youtu.be/SkTz_NQqKA8
Citera
2014-10-24, 01:09
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Historierna i Mormons bok (Amerikanska apokryferna) är lika mustiga och intressanta som Apokryferna i NT och GT. Man kan ju fråga sig när en bok eller böcker är inspirerad av Gud. Det är ett intressant faktum att människor kommer till tro på Jesus Kristus som sin Herre och Frälsare genom den. Med andra ord.. Gud använder den som ett redskap. Nästa fråga är ju då om allt måste vara sant i den. Är allt sant i Bibeln? Varenda ord? En del säger ja och andra säger nej. Samma sak gäller för Mormons bok. Men om man tror att en bok representerar hela bilden av Gud, ja då har man mentalt satt Gud i en låda och verkligheten kommer förr eller senare ikapp. Men om man istället sätter hela sitt hopp och tro till Jesus Kristus så kraschar det inte. Vad är viktigast? En bok eller Jesus?

Flera kristna kyrkor har förvisso apokryfiska böcker som andra kyrkor inte tror på. Det mest extrema exemplet är väl den etiopiska kyrkan som har ett stort antal sådana böcker både i GT och NT.

Problemet med Mormons bok är att den berättar en mycket vidlyftig historia som inte har något som helst arkeologiskt eller antropologiskt stöd. Detta till skillnad från de bibliska apokryferna, som mestadels handlar om folk och platser som är väl belagda från andra källor, och vars historiska existens vi inte har någon anledning att betvivla (huruvida de berättelser som finns om enskilda personer i dessa böcker är historiska är en annan fråga).

Och Mormons bok har dessutom en mycket viktigare roll i mormonismen än de apokryfiska böckerna har i olika kristna kyrkor.

Citat:
Exaltationsläran beskrivs ibland med ord som är lite väl mormonskt inhemska. De var inte förr så duktiga i det teologiska språkbruket, men det håller på att bli bättre och bättre. Allt handlar om att bli lik Jesus Kristus och att bli hans medarvingar. Men det himmelska arvet finns där bara så länge som man följer Jesus Kristus. Man äger inte det himmelska arvet utan man har brukanderätt så länge som man följer honom. Man kan alltså inte ta något himmelskt arv och dra iväg från Jesus. Arvet innebär att man får hans karaktärsdrag, dvs den Helige Andes frukt till fullo i sitt liv. Att vara fullständigt fylld med den Helige Ande alltid, hela tiden.

De skrivningarna ligger ju onekligen närmare det kristna theosisbegreppet där det också talas om att bli mer lik Gud, utan att därför få någon självständig del i Guds väsen. Men det ligger å andra sidan ganska långt från den mer handfasta exaltationslära som Joseph Smith och hans efterföljare predikade, och som fortfarande finns i mormonernas skrifter.

Som jag skrev ovan: det är möjligt att mormonismen kan utvecklas till något som kommer att uppfattas som ett kristet samfund av andra kristna, men vägen dit är fortfarande lång. Och mormonismen skulle förlora en del av sin natur i en sådan anpassningsprocess.
Citera
2014-10-24, 15:41
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Flera kristna kyrkor har förvisso apokryfiska böcker som andra kyrkor inte tror på. Det mest extrema exemplet är väl den etiopiska kyrkan som har ett stort antal sådana böcker både i GT och NT.

Problemet med Mormons bok är att den berättar en mycket vidlyftig historia som inte har något som helst arkeologiskt eller antropologiskt stöd. Detta till skillnad från de bibliska apokryferna, som mestadels handlar om folk och platser som är väl belagda från andra källor, och vars historiska existens vi inte har någon anledning att betvivla (huruvida de berättelser som finns om enskilda personer i dessa böcker är historiska är en annan fråga).

Och Mormons bok har dessutom en mycket viktigare roll i mormonismen än de apokryfiska böckerna har i olika kristna kyrkor.

De skrivningarna ligger ju onekligen närmare det kristna theosisbegreppet där det också talas om att bli mer lik Gud, utan att därför få någon självständig del i Guds väsen. Men det ligger å andra sidan ganska långt från den mer handfasta exaltationslära som Joseph Smith och hans efterföljare predikade, och som fortfarande finns i mormonernas skrifter.

Som jag skrev ovan: det är möjligt att mormonismen kan utvecklas till något som kommer att uppfattas som ett kristet samfund av andra kristna, men vägen dit är fortfarande lång. Och mormonismen skulle förlora en del av sin natur i en sådan anpassningsprocess.

För en katolik så är apokryferna lika viktiga som bibelns andra 66 böcker. Andra kyrkor anser det mera vara uppbyggligt och god läsning. Med detta vill jag bara säga att Mormons bok=Amerikanska apokryfer är läsvärd, intressant, underhållande, lärdomsrik mm, och en hel del människor blir frälsta då de läser den.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Apokryferna

Dever has also written that:
"Archaeology certainly doesn't prove literal readings of the Bible...It calls them into question, and that's what bothers some people. Most people really think that archaeology is out there to prove the Bible. No archaeologist thinks so."[27] From the beginnings of what we call biblical archaeology, perhaps 150 years ago, scholars, mostly western scholars, have attempted to use archaeological data to prove the Bible. And for a long time it was thought to work. William Albright, the great father of our discipline, often spoke of the "archaeological revolution." Well, the revolution has come but not in the way that Albright thought. The truth of the matter today is that archaeology raises more questions about the historicity of the Hebrew Bible and even the New Testament than it provides answers, and that's very disturbing to some people.[28]
Dever also wrote:
Archaeology as it is practiced today must be able to challenge, as well as confirm, the Bible stories. Some things described there really did happen, but others did not. The biblical narratives about Abraham, Moses, Joshua and Solomon probably reflect some historical memories of people and places, but the 'larger than life' portraits of the Bible are unrealistic and contradicted by the archaeological evidence....[29] I am not reading the Bible as Scripture… I am in fact not even a theist. My view all along—and especially in the recent books—is first that the biblical narratives are indeed 'stories,' often fictional and almost always propagandistic, but that here and there they contain some valid historical information...[30]
Tel Aviv University archaeologist Ze'ev Herzog wrote in the Haaretz newspaper:
This is what archaeologists have learned from their excavations in the Land of Israel: the Israelites were never in Egypt, did not wander in the desert, did not conquer the land in a military campaign and did not pass it on to the 12 tribes of Israel. Perhaps even harder to swallow is that the united monarchy of David and Solomon, which is described by the Bible as a regional power, was at most a small tribal kingdom. And it will come as an unpleasant shock to many that the God of Israel, YHWH, had a female consort and that the early Israelite religion adopted monotheism only in the waning period of the monarchy and not at Mount Sinai.[31][32]
Professor Finkelstein, who is known as "the father of biblical archaeology", told the Jerusalem Post that Jewish archaeologists have found no historical or archaeological evidence to back the biblical narrative on the Exodus, the Jews' wandering in Sinai or Joshua's conquest of Canaan. On the alleged Temple of Solomon, Finkelstein said that there is no archaeological evidence to prove it really existed.[33] Professor Yoni Mizrahi, an independent archaeologist who has worked with the International Atomic Energy Agency, agreed with Israel Finkelstein.[33]
Regarding the Exodus of Israelites from Egypt, Egyptian archaeologist Zahi Hawass said:
“Really, it’s a myth,”... “This is my career as an archaeologist. I should tell them the truth. If the people are upset, that is not my problem.”[34]

http://en.wikipedia.org/wiki/Biblical_archaeology

När det gäller Mormonkyrkans skrifter så förändras tolkningen av texten allt eftersom, precis som den gör i många andra samfund. Mormonkyrkan är inte ett fundamentalistiskt samfund, fungerar inte som Islamiska Staten (IS) som längtar tillbaka till en svunnen tid.
Citera
2014-10-24, 18:43
Medlem
MeanMEs avatar
Nu är ju Mormons bok så fylld av felaktigheter och fantasier att det bara är Scientologerna som i någorlunda modern tid nått upp till samma nivå.
Citera
2014-10-24, 19:24
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Nu är ju Mormons bok så fylld av felaktigheter och fantasier att det bara är Scientologerna som i någorlunda modern tid nått upp till samma nivå.

Kanske det, men har du läst Henoks bok (när vi nu talar om apokryfer)?

Jag skulle våga påstå att den väl kan mäta sig med Mormons bok vad gäller fantasifullhet.

Om änglarna som steg ner till jorden:

Och de togo sig hustrur, och hvar och en utvalde en åt sig, och de begynte gå in till dem och plägade umgänge med dem och lärde dem trollmedel och besvärjelser och att skära rötter och olika träslag. Och de blevo hafvande och födde jättar. Hvilka hvardera hade en kroppshöjd af 450 fot.* Dessa förtärde all människornas näring, tills människorna ej längre mäktade lifnära dem. Då vände sig jättarna mot människorna själfva för att uppäta dem. Och de började försynda sig på fåglarna och djuren på marken och det som rör sig och fiskarna och förtära deras kött och dricka deras blod.

http://enoksbok.se/cgi-bin/slaupp.cgi?|1|1|enoch1901

* Motsvarar 135 m. Vissa exegetiker hävdar dock att detta måste vara ett etiopiskt skrivfel, och att jättarna bara var 13,5 m höga.
Citera
2014-10-24, 19:28
Medlem
Egentligen finns mycket positivt inom mormonism. Det är kanske mest tillfälligheter, vem vet, men alla religioner är fulla av tillfälligheter.... Nån som sa nåt vid nåt tillfälle som tolkades på nåt sätt 100 år senare...

De är inte lika sekteriska som jehovas vittnen. Mormoner får tänka sina egna tankar och ha sina egna åsikter. De behöver inte betvivla evolutionen eller undvika modern utbildning, som JV gör.

Hade man varit positiva till kaffe, te och alkohol, istället för all jello-efterrätter jag läst man äter en massa, så hade jag kanske anammat mormonismen. Lite mera jämlikhet hade de kanske kunnat ha också. Jag är inte feminist, men "kvinna-i-köket" mentalitet är torftigt.
Citera
2014-10-24, 20:12
Medlem
RefusedPoliticss avatar
http://youtu.be/cPHT0nEoo64
Är Nordkorea i Mormonernas grepp?
Citera
2014-10-24, 20:29
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
För en katolik så är apokryferna lika viktiga som bibelns andra 66 böcker.

Jag tvivlar starkt på att forumets katoliker håller med om det. Evangelierna är t.ex. mycket viktigare för en kristen än Judits bok eller någon annan gammaltestamentlig apokryf.

Att jämföra Mormons bok - som mormonerna jämställer med Bibeln i betydelse - med de kristna apokryferna är alltså en felaktig analogi.

Citat:
Andra kyrkor anser det mera vara uppbyggligt och god läsning. Med detta vill jag bara säga att Mormons bok=Amerikanska apokryfer är läsvärd, intressant, underhållande, lärdomsrik mm, och en hel del människor blir frälsta då de läser den.

Nu är det ett tag sedan jag läste Mormons bok, men att delar av den är underhållande kan jag hålla med om. Andra delar är tyvärr lika snustorra som liknande delar av Bibeln.

Citat:
Dever has also written that:
"Archaeology certainly doesn't prove literal readings of the Bible...It calls them into question, and that's what bothers some people. Most people really think that archaeology is out there to prove the Bible. No archaeologist thinks so."

http://en.wikipedia.org/wiki/Biblical_archaeology

Artikeln du citerar säger ju precis samma sak som jag framhöll ovan, nämligen att de händelser och personer som omtalas i Bibeln inte alltid går att belägga.

Däremot kan vi vara tämligen säkra på att de olika folk och länder som omtalas i Bibeln i de flesta fall har funnits eftersom det finns många andra källor som beskriver dem. Detta till skillnad från folken och länderna i Mormons bok.

Citat:
När det gäller Mormonkyrkans skrifter så förändras tolkningen av texten allt eftersom, precis som den gör i många andra samfund. Mormonkyrkan är inte ett fundamentalistiskt samfund, fungerar inte som Islamiska Staten (IS) som längtar tillbaka till en svunnen tid.

Att mormoner är beredda att ompröva sin lära för att nå ökad acceptans bland kristna såg vi redan när man övergav månggiftet för över 100 år sedan. Jag tror säkert att mormonernas strävan att ytterligare närma sig den kristna läran är uppriktig, men som jag påpekade ovan kommer mormonismen i så fall att förlora en hel del av sin egenart. Är mormoner verkligen beredda att betala det priset?

Till skillnad från 1800-talets USA lever vi ju idag i ett samhälle där det är helt acceptabelt att inte vara kristen. Mormonerna skulle därför mycket väl kunna stå upp för de betydande skillnader som trots allt finns mellan mormonismen och kristendomen.
Citera
2014-10-24, 20:41
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Kanske det, men har du läst Henoks bok (när vi nu talar om apokryfer)?

Jag skulle våga påstå att den väl kan mäta sig med Mormons bok vad gäller fantasifullhet.

Om änglarna som steg ner till jorden:

Och de togo sig hustrur, och hvar och en utvalde en åt sig, och de begynte gå in till dem och plägade umgänge med dem och lärde dem trollmedel och besvärjelser och att skära rötter och olika träslag. Och de blevo hafvande och födde jättar. Hvilka hvardera hade en kroppshöjd af 450 fot.* Dessa förtärde all människornas näring, tills människorna ej längre mäktade lifnära dem. Då vände sig jättarna mot människorna själfva för att uppäta dem. Och de började försynda sig på fåglarna och djuren på marken och det som rör sig och fiskarna och förtära deras kött och dricka deras blod.

* Motsvarar 135 m. Vissa exegetiker hävdar dock att detta måste vara ett etiopiskt skrivfel, och att jättarna bara var 13,5 m höga.

Här är en fungerande (klickbar) länk:

Citera
2014-10-25, 16:15
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Egentligen finns mycket positivt inom mormonism. Det är kanske mest tillfälligheter, vem vet, men alla religioner är fulla av tillfälligheter.... Nån som sa nåt vid nåt tillfälle som tolkades på nåt sätt 100 år senare...

De är inte lika sekteriska som jehovas vittnen. Mormoner får tänka sina egna tankar och ha sina egna åsikter. De behöver inte betvivla evolutionen eller undvika modern utbildning, som JV gör.

Hade man varit positiva till kaffe, te och alkohol, istället för all jello-efterrätter jag läst man äter en massa, så hade jag kanske anammat mormonismen. Lite mera jämlikhet hade de kanske kunnat ha också. Jag är inte feminist, men "kvinna-i-köket" mentalitet är torftigt.

Det är nog mest mormoner i Utah som äter jello-efterätter. Har inte stött på det här i Sverige. Det finns fullgott surrogatkaffe, sk örtkaffe som smakar som kaffe och fungerar bra. Det finns många olika slags téer som går att dricka, exempelvis örttér och roibos (rött té), och de smakar väldigt gott. När det gäller alkohol.. har du testat de moderna alkoholfria ölen som finns att köpa? Det finns en del sorter nu. Sen så finns det en hel del alkoholfria viner om man vill dricka vin. Det finns alkoholfri cider också. Jag kan väl också berätta att det är helt tillåtet att köpa koffeintabletter och nikotintabletter/tuggummin om man så behöver.

http://www.systembolaget.se/Dryckesk...-utan-alkohol/

När det gäller detta med att kvinna-i-köket så är det inte riktigt så som media visar upp faktiskt. I Sverige så jobbar de allra flesta kvinnor, för vem har råd att stanna hemma? Sen så är det lite mera skoj på gång när det gäller kvinnor. Numera så ska Mormonkyrkan certifiera inte bara sina militära kaplaner (LDS Chaplains), utan även de civila. Detta gäller både kvinnor och män med teologisk utbildning som jobbar med människor.

http://mormonlady.com/2014/10/14/mor...bland-kvinnor/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in