2007-01-27, 11:32
Medlem
Daniel Ahlms avatar
Jag började se filmen för några veckor sedan och av formatet att döma ska man nog inte ta den alltför alvarligt som en vetenskaplig film. Det verkar mest vara producerad av kristna, för kristna som bara vill racka ner på Mormonerna. Den verkade aldrig ta upp saker från två perpektiv och verkade inte heller använda direkta trovärdiga källor. Möjligen går inte Mormonernas tro att verifieras med andra källor (som att Mormons bok skulle vara "äkta"), det vet jag inget om, men den där dokumentären verkar ungefär lika seriös som filmen "Satans bloody teachings". Den är också gjord av kristna för kristna för att smutskasta en annan religion i syftet att lyfta fram sin egen religion som sann.
Citera
2007-01-27, 13:05
Medlem
Cleopatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Ahlm
Jag började se filmen för några veckor sedan och av formatet att döma ska man nog inte ta den alltför alvarligt som en vetenskaplig film. Det verkar mest vara producerad av kristna, för kristna som bara vill racka ner på Mormonerna. Den verkade aldrig ta upp saker från två perpektiv och verkade inte heller använda direkta trovärdiga källor. Möjligen går inte Mormonernas tro att verifieras med andra källor (som att Mormons bok skulle vara "äkta"), det vet jag inget om, men den där dokumentären verkar ungefär lika seriös som filmen "Satans bloody teachings". Den är också gjord av kristna för kristna för att smutskasta en annan religion i syftet att lyfta fram sin egen religion som sann.
Samtliga i filmen var f d mormoner. Vissa i filmen blev tvångsskilda av sina respektive, då de inte ville bli/förbli mormoner. Sekten tvingade deras män/fruar att skilja sig. De marknadsför sig som kristna för att lättare kunna lura in dem i sekten.

Att döma av formatet av filmen, gjordes den på 70-talet.
Citera
2007-01-27, 13:07
Medlem
Cleopatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebaot
kan nog vara bra att ha viss skepsis mot filmer som klämmer in "conspiracy" i titeln...
Conspiracy syftar kanske på konspiration från mormonernas sida mot kristendomen.
Citera
2007-01-27, 14:37
Medlem
Daniel Ahlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cleopatra
Samtliga i filmen var f d mormoner. Vissa i filmen blev tvångsskilda av sina respektive, då de inte ville bli/förbli mormoner. Sekten tvingade deras män/fruar att skilja sig. De marknadsför sig som kristna för att lättare kunna lura in dem i sekten.

Att döma av formatet av filmen, gjordes den på 70-talet.

Det är möjligt att de var f.d. Mormoner men det är också ett vanligt taktikknep som extremt kristna (speciellt i USA) brukar ta till. Hur många har inte varit f.d. Satanister som varit del i en värdskonspiration och som har rövat bort barn, drogat dem och dödat dem... Ja eller iaf bevittnat sådana händelser. Det är ingen ovanlig taktik för att skrämma iväg folk från diverse religioner som anses vara "orena".
Citera
2007-01-27, 20:30
Medlem
Cleopatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Ahlm
Det är möjligt att de var f.d. Mormoner men det är också ett vanligt taktikknep som extremt kristna (speciellt i USA) brukar ta till. Hur många har inte varit f.d. Satanister som varit del i en värdskonspiration och som har rövat bort barn, drogat dem och dödat dem... Ja eller iaf bevittnat sådana händelser. Det är ingen ovanlig taktik för att skrämma iväg folk från diverse religioner som anses vara "orena".

hur kan du försvara en religion, där 50-åriga gubbar regelmässigt gifter sig med unga tonårstjejer som hustru nr 7. Mormonismen verkar ha mer med islam att göra än kristendomen, med det tillägget att inom mormonismen har alla (OK, endast män) chansen att bli gudar. Förmodligen kände den där J Smith polygami-lustar och hade en pedofilläggning. Genom att hitta på en egen religion, kunde han skriva sina egna lagar.
Citera
2007-01-27, 20:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Nagon har som ar palast om mormoner och deras tro?
Blev besökt av mormoner för några år sedan. Håll dig borta från dem säger jag bara! De ringde mig i flera veckor och ville övertala mig att bli mormon.

http://www.fragaprasten.nu/html/morm.htm

Bra mormon-kritisk sammanfattning av en katolsk präst.

I övrigt anser jag att mormoner och jehovas vittnen inte är kristna. Teologiskt sett ligger de inte nära kristna. Mormoner förespråkar dessutom polygami.
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Har aven hort att mormoner anser att gud har fruar som han avlar fram sjalar med och att sjalarna senare tar fysisk mansklig form. Stammer det?
Ja.
Citera
2007-01-27, 20:44
Medlem
Mådolåfssåns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
I övrigt anser jag att mormoner och jehovas vittnen inte är kristna. Teologiskt sett ligger de inte nära kristna. Mormoner förespråkar dessutom polygamism.
Då kan vi väl slå ihop mormonerna med muhammedanerna! Båda är öppna för polygami!
Citera
2007-01-27, 20:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mådolåfssån
Då kan vi väl slå ihop mormonerna med muhammedanerna! Båda är öppna för polygami!
Nja, nog för att mormoner (och jehovas vittnen) är störda, men de kommer inte nära sinnesjukdomen islam.

Anledningen till att jag anser att mormoner och jehovas inte är kristna, är att jehovas vittnen har ändrat om hela bibeln, mormoner har en helt annan syn på treenigheten (de tror inte att Fadern, Sonen och den Heliga anden är ett, utan tre olika väsen), lagt till en helt ny bok som kallas the book of mormon, och dyrkar Joseph Smith mer än Jesus. Dessutom tror jehovas vittnen att Jesus korsfästes på en påle...

Utöver detta är det en hel del annan skit som jag inte orkar lista upp just nu.
Citera
2007-01-28, 00:42
Bannlyst
Om någon är intresserad så kan man beställa Mormons Bok gratis via mormonernsas hemsida. Jag har själv testat och mormonerna försöker inte att anordna möten och pressa en in i deras grupp. Man får boken via posten.

http://www.jesukristikyrka.se/info/order.html
Citera
2007-01-28, 03:47
Medlem
Daniel Ahlms avatar
Citat:
hur kan du försvara en religion, där 50-åriga gubbar regelmässigt gifter sig med unga tonårstjejer som hustru nr 7. Mormonismen verkar ha mer med islam att göra än kristendomen, med det tillägget att inom mormonismen har alla (OK, endast män) chansen att bli gudar. Förmodligen kände den där J Smith polygami-lustar och hade en pedofilläggning. Genom att hitta på en egen religion, kunde han skriva sina egna lagar.

Jag förde fram kritik mot filmen som rekomenderades i ett annat inlägg. Jag försvarade aldrig Mormonerna. Jag är absolut inte mormon och inte heller kristen (av någon av dess förgreningar) och jag stödjer inte någon av religionerna.
Citera
2007-01-28, 08:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Anledningen till att jag anser att mormoner och jehovas inte är kristna, är att jehovas vittnen har ändrat om hela bibeln, mormoner har en helt annan syn på treenigheten (de tror inte att Fadern, Sonen och den Heliga anden är ett, utan tre olika väsen), lagt till en helt ny bok som kallas the book of mormon, och dyrkar Joseph Smith mer än Jesus. Dessutom tror jehovas vittnen att Jesus korsfästes på en påle...

Har för mig att det är så att "Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga" även lär ut att ett äktenskap mellan man och kvinna fortsätter även efter döden. Detta är väl något som också skiljer sig fundamentalt från kristendomen, då det under en normal kristen bröllopsförrättning klargörs att mannen och kvinnan lever tillsammans som man och hustru tills döden skiljer dem åt.

En annan grej är att så kallade "värdiga sista dagars heliga män" som är över 12 år kan få Guds makt och myndighet att handla i Guds namn. Vad det nu innebär vettetusan, men skulle tro att det betyder att 12+ åringar kan bli myndiga präster i samfundet.

Låter hur som helst som en sekt man ska hålla sig så långt borta ifrån som möjligt - precis som Jehovas, Livets Ord och alla andra sekter...
Citera
2007-01-28, 09:38
Medlem
Bartolomaioss avatar
Citat:
Nu är väl det väldigt ovanligt med månggifte inom mormonkyrkan, det är förklarat "olagligt" av de äldste och praktiseras endast av ett fåtal män som verkar ha sin familj som en sekt. Däremot har de en väldigt liberal syn på giftemål mellan vuxna män och unga kvinnor som jag anser är förkastlig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in