Flashback bygger pepparkakshus!
2014-11-15, 02:05
Medlem
RoaldDahls avatar
Mormonlady, läste någonstans att du skrev att Jesus var himlens portvakt. Det går stick i stäv med vad min konfirmationspräst berättade för tre decennier sedan, som menade att det var Petrus som var himlens portvakt och hänvisade till Matteus 16:19. Under det att jag hade en nära döden-upplevelse hamnade jag där. Men det var alltså Jesus jag mötte då?
Citera
2014-11-15, 02:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Mormonlady, läste någonstans att du skrev att Jesus var himlens portvakt. Det går stick i stäv med vad min konfirmationspräst berättade för tre decennier sedan, som menade att det var Petrus som var himlens portvakt och hänvisade till Matteus 16:19. Under det att jag hade en nära döden-upplevelse hamnade jag där. Men det var alltså Jesus jag mötte då?

Kolla tråden om att inte citera på engelska.
Jag skrev ett långt inlägg där som Mormonlady inte besvarade (för det går i princip inte, svart på vitt med att Mormonernas profeter säger att de inte är kristna, och att man inte kommer in i himlen utan Joseph Smiths godkännande. Finns även en länk till ett rätt intressant dokument i inlägget, om alla orsaker till varför mormoner lämnar mormonkyrkan. Vad mormonerna hunnit med på 150 år i form av irrläror och ändringar av sin egen doktrin är helt oslagbart.
Citera
2014-11-15, 11:12
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strawlies
På vilket sätt kom Jesus tillbaka för att missionera för Indianerna?
Citat:
Ursprungligen postat av LDS
Han kom till Nordamerika som på den tiden hade en högtstående civilisation. En del blev kristna och en del blev inte det. De som inte blev kristna dödade de som blev det, i ett krig.

Såg de kristna detta som en kärleksfull handling gentemot de icke kristna?
Citera
2014-11-15, 11:24
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av De Large
Varför är negrer svarta? Är det också ett straff? Är det bättre att vara vit än "röd" eftersom det var ett straff att bli "röd"?

Är inte det rasism att anse att någons hudfärg är ett straff för ens förfäders synder?

Citat:
Ursprungligen postat av LDS
För att deras förfäders själar inte tog Jesus sida när han hamnade i konflikt med Lucifer. De svarta var neutrala själar som blev bestraffade för det.

Ja det är bättre för att man har mer privilegier som vit. Afrika vs Europa är ett bra exempel.

Är inte snarare förklaringen den att olika etniska grupper levt på olika platser på vår jord med olika klimat och att denna miljö påverkat hur de kommit att se ut, eller menar ni att Gud placerat ut dessa människor på för dem avsedd plats?
Citera
2014-11-15, 11:59
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Mormonlady, eller någon annan. Jag har ett exemplar av Mormons bok bredvid mig här och undrar vad det är för en figur på utsidan på den som blåser i ett horn och som verkar stå på jordklotet? Det står inget om detta inuti boken.

Men jag har sett detta på andra utgåvor också.
Tror därför inte det är någon förlagssymbol...
Jag undrar alltså vad det föreställer, vad det är för symbol.
Verkar det bekant?

Det är ängeln Moroni, en icke officiell symbol. Upp 14:6

http://en.wikipedia.org/wiki/Angel_Moroni

Citat:

Joh 5:22 Inte heller dömer Fadern någon, utan hela domen har han överlämnat åt Sonen,

Joh 10:1 "Amen, amen säger jag er: Den som inte går in i fårfållan genom dörren utan tar sig in på något annat ställe, han är en tjuv och en rövare.

Joh 10:2 Men den som går in genom dörren är fårens herde.

Joh 10:7 Då sade Jesus än en gång: "Amen, amen säger jag er: Jag är dörren till fåren.

Joh 10:9 Jag är dörren. Den som går in genom mig skall bli frälst, och han skall gå in och gå ut och finna bete.

Jak 5:9 Klaga inte på varandra, bröder, så blir ni inte dömda. Se, domaren står utanför dörren.

Upp 6:10 De ropade med hög röst: "Herre, du som är helig och sannfärdig, hur länge skall det dröja innan du dömer jordens invånare och utkräver hämnd för vårt blod?"

Citat:
Såg de kristna detta som en kärleksfull handling gentemot de icke kristna?

Det var fred i ca 200 år efter det att Jesus Kristus uppenbarat sig i Amerika. 1 Nephi 4

Citat:
Är inte snarare förklaringen den att olika etniska grupper levt på olika platser på vår jord med olika klimat och att denna miljö påverkat hur de kommit att se ut, eller menar ni att Gud placerat ut dessa människor på för dem avsedd plats?

LDS gav fel svar. Läs i Wikipedia så klarnar nog det mesta.

http://en.wikipedia.org/wiki/Curse_of_Ham

http://en.wikipedia.org/wiki/Curse_and_mark_of_Cain

http://en.wikipedia.org/wiki/Black_p...arly_Mormonism

http://en.wikipedia.org/wiki/Black_people_and_Mormonism

http://en.wikipedia.org/wiki/Black_p...ormon_doctrine
Citera
2014-11-15, 18:19
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mormonlady
Jak 5:9 Klaga inte på varandra, bröder, så blir ni inte dömda. Se, domaren står utanför dörren.

Viktigast av allt.
Citera
2015-11-16, 21:35
Medlem
njaexss avatar
Hade mormoner på besök idag. En snabb fråga, är de väldigt ivriga på att försöka rekrytera en till deras kyrka eller går de runt för att de tycker det är det rätta att göra? Utan i syfte att just rekrytera, utan för sakens skull. Kan någon svara?

Ja gav kontaktuppgifter till dom för de var ganska trevliga, skulle vilja veta ovanstående för att avgöra hur jag ska hantera dom i framtiden om de kontaktar mig.
Citera
2015-11-16, 22:09
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njaexs
Hade mormoner på besök idag. En snabb fråga, är de väldigt ivriga på att försöka rekrytera en till deras kyrka eller går de runt för att de tycker det är det rätta att göra? Utan i syfte att just rekrytera, utan för sakens skull. Kan någon svara?

Ja gav kontaktuppgifter till dom för de var ganska trevliga, skulle vilja veta ovanstående för att avgöra hur jag ska hantera dom i framtiden om de kontaktar mig.

Deras mål är att döpa så många som möjligt. Men de brukar vilja undervisa folk innan det ens är på tal om dop.
Citera
2016-03-10, 12:18
Medlem
väcker denna tråd till liv igen.

Har träffat flera mormonmissionärer i min norrländska stad. Naturligtvis så är hela deras världsbild falsk då gud inte finns och Joseph Smith enbart var en charlatan och sociopat.

Dock får man ge dem att de är modiga som ger sig ut i världen och vänligt predikar vad dem tror är gott. De är väldigt trevliga och brukar lära sig svenska väldigt bra. Jag har bjudit in dem och haft dem över på middag av ren vänlighet. Missionärerna brukar dock inte vara så pålästa att de kan svara på den logiska kritik som finns mot läran. det är inte lätt att vara 19 år gammal.
Citera
2016-03-10, 15:44
Medlem
Jag har också pratat med mormonerna, det är trevliga och vänliga men det är klart att de vill värva medlemmar men de kan ta ett nej. De blir heller inte sura utan de kan återkomma och då vet de var man står och prata lite. Sociala personer.
Citera
2016-03-10, 16:30
Medlem
Fujoshis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavjohansen

Har träffat flera mormonmissionärer i min norrländska stad. Naturligtvis så är hela deras världsbild falsk då gud inte finns och Joseph Smith enbart var en charlatan och sociopat.

Dock får man ge dem att de är modiga som ger sig ut i världen och vänligt predikar vad dem tror är gott. De är väldigt trevliga och brukar lära sig svenska väldigt bra. Jag har bjudit in dem och haft dem över på middag av ren vänlighet. Missionärerna brukar dock inte vara så pålästa att de kan svara på den logiska kritik som finns mot läran. det är inte lätt att vara 19 år gammal.
Det var snällt av dig att bjuda missionärerna på middag. De har inte mycket pengar över till mat.
Vilket kritik tog du upp?
Citera
2016-03-13, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavjohansen

Har spenderat många timmar på flygresor pratandes med unga Mormonmissionärer, intrycket jag får är att en större del av dem åker på predikoresor av ganska själviska motiv - dels får dom hög status hos motsatta könet och öht i kyrkan. Förutom att bli poppis hos brudarna så väntar även ekonomiska fördelar i form av gåvor, bil från föräldrarna m.m, det är lite som i Sverige med mopeden man får efter konfirmationen. Och när dom väl genomlidit sin missionsperiod så behöver dom inte predika offentligt en dag till i sitt liv, en ganska bra deal alltså för att åka till något soligt ställe i Sydamerika, där jag träffar dom iallafall

Jag har även fått hembesök av dom och har då bjudit in dom på en kaffe.
Sen verkar dom inte så jätteövertygade av deras läror, dom har svårt för att möta motargument. Men man kan ju vara trevlig mot dom ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in