• 1
  • 2
2009-12-11, 21:48
Medlem
Leif.Pagrotskys avatar
Här samlar vi våra favoritrecept gällande TILLBEHÖR på julbordet, dvs hemmagjord sylt, senap, inläggningar och allt mellan himmel och jord.

Jag börjar med en av mina favoriter, nämligen pressgurka:

Ta en gurka och hyvla den med hjälp av osthyveln, så det blir riktigt tunna skivor. Blanda med salt och lägg i en sil med en vikt över (ex. en tallrik med en burk ättiksgurka eller så).

Låt den stå i cirka 20-30 minuter så vattnet från gurkan pressas ut och rinner av.

Blanda sedan ihop lagen:
1dl vatten
1-2msk socker (beroende på hur söt du vill ha den, sockret ska lösas i lagen)
en nypa peppar (vitpeppar kör jag på)
1 msk 24% ättika utblandat med 1msk vatten, eller 2msk 12%'ig ättika.
Lite finhackad persilja (Findus har fryst för en knapp 10a)

Häll detta över de avrunna gurkorna i en skål och blanda runt.

Låt stå några timmar i kylen

-----------------
Eftersöker gärna ett recept på rödlöksmarmelad också!
Citera
2009-12-11, 21:50
Medlem
Namters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Pagrotsky
Här samlar vi våra favoritrecept gällande TILLBEHÖR på julbordet, dvs hemmagjord sylt, senap, inläggningar och allt mellan himmel och jord.

Jag börjar med en av mina favoriter, nämligen pressgurka:

Ta en gurka och hyvla den med hjälp av osthyveln, så det blir riktigt tunna skivor. Blanda med salt och lägg i en sil med en vikt över (ex. en tallrik med en burk ättiksgurka eller så).

Låt den stå i cirka 20-30 minuter så vattnet från gurkan pressas ut och rinner av.

Blanda sedan ihop lagen:
1dl vatten
1-2msk socker (beroende på hur söt du vill ha den, sockret ska lösas i lagen)
en nypa peppar (vitpeppar kör jag på)
1 msk 24% ättika utblandat med 1msk vatten, eller 2msk 12%'ig ättika.
Lite finhackad persilja (Findus har fryst för en knapp 10a)

Häll detta över de avrunna gurkorna i en skål och blanda runt.

Låt stå några timmar i kylen

-----------------
Eftersöker gärna ett recept på rödlöksmarmelad också!

Julmust! Fungerar alltid D
Citera
2009-12-11, 22:31
Medlem
toonyys avatar
Suverän tråd. Denna uppskattas mycket! Blir fin läsning framöver!

Citat:
Ursprungligen postat av Namter
Julmust! Fungerar alltid D
Okej, så hur ser ditt recept på julmust ut då?
Citera
2009-12-11, 23:46
Medlem
Aakes avatar
Man tar en bit saltgurka, gröper ur den i mitten, häller i brännvin och sedan stoppar man in alltihopa i munnen.
Citera
2009-12-12, 00:01
Medlem
han solos avatar
Jag och farsan brukar dundra på brunkål =)

Man strimlar en hel vitkål smått (som om du skulle göra coleslaw)
Sen drar man ner det i stekpanna med smör, värmer på samtidigt som häller på salt och mörk sirap. till det hela blir en geggig röra. det kan ta väldigt lång tid. sedan kan man dra in det i ugn där det får bli lite "mojsigare". man kan även ha i spad som blir över när man grillar skinkan. blir iaf jävligt gott, smakar sött och fint. ätes tillsammans med köttbullarna och prinskorven...

den jag gör brukar se ut som denna: http://www.ica.se/img_archive/receptbilder/talrik69.jpg, kanske nåogt mörkare då jag gärna häller på sjukt mycket sirap...
Citera
2009-12-12, 00:22
Medlem
amenvissts avatar
Hade tänkt att dra ihop lite ägghalvor imorgon för att få en försmak på julen. Men för att inte förstöra den magiska ägghalvedagen så hade jag tänkt att höra med er ifall det kan finnas några bra alternativ att fylla äggen med, istället för det gamla vanliga?
Citera
2009-12-12, 12:52
Medlem
Frimodigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amenvisst
Hade tänkt att dra ihop lite ägghalvor imorgon för att få en försmak på julen. Men för att inte förstöra den magiska ägghalvedagen så hade jag tänkt att höra med er ifall det kan finnas några bra alternativ att fylla äggen med, istället för det gamla vanliga?

Jag har två favoriter:

Ta två dl gräddfil och blanda med en rejäl klick kaviar. Blanda allt till en enhetlig röra och ha på äggen. Så enkelt, men så underbrt gott!

Ta två dl vispgrädde, vispa den riktigt hårt. Ha sedan i en halv stor eller en hel liten gul lök som ska vara fintfint hackad. Sedan har du i en rejäl klick orökt kaviar, brukar vara en vit tub med gammeldags text på typ. Blanda allt och ha på äggen. Det är också sjuuuuukt gott
Citera
2009-12-12, 15:49
Medlem
brunstigs avatar
Jag brukar köra följande på mitt julbord: Fräs bacon och rödlök. Koka brysselkol.
Häll på grädde på baconblandningen. Blanda ner brysselkolen och smaka av med salt och peppar. Servera gärna till något vilt så blir det ännu godare.
Citera
2009-12-12, 23:08
Medlem
Leif.Pagrotskys avatar
* 750 gram rödlök
* 1 dl socker
* 3 msk olivolja
* 1 dl rödvinsvinäger (eller valfri vinäger)
* 1 tsk salt
* 3 svartpepparkorn eller kryddpepparkorn
* 1 lagerblad
* Lite vatten att spä med då och då

1. Skala och skiva löken.
2. Lägg alla ingredienser till rödlöksmarmeladen i en tjockbottnad gryta eller stekpanna med höga kanter.
3. Koka ihop i ca 30 minuter tills rödlöken mjuknat ihop och det liknar marmelad. Spä ev. med lite vatten då och då så att rödlöksmarmeladen inte bränns.

Från "receptfavoriter.se"

Har inte DePaul och Riddaren något att komma med?
Citera
2009-12-17, 21:29
Medlem
Leif.Pagrotskys avatar
Kom igen nu, lite till har vi väl?
Citera
2009-12-18, 13:53
Medlem
TatueradeKockens avatar
Citat:

Äter du inte ägghalvorna på påsk och midsommar eller?
Citera
2009-12-18, 15:14
Bannlyst
Citat:
Hade tänkt att dra ihop lite ägghalvor imorgon för att få en försmak på julen.

Lite ovidkommande, men just ägghalvor tycks dela landet i två läger (no pun intended).

För många med mig, är det ett måste på julbordet, medan andra tittar på en och fattar ingenting.

Jag undrar om det är regionalt?

Hur som helst är det en viktig beståndsdel på det kompletta julbordet!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in