2009-12-11, 21:19
Medlem
fragaintevarfors avatar
Har sedan ett antal år bakåt haft en gitarr liggandes hemma. Dessvärre är den inte så välanvänd även om jag nu skulle vilja ha spelat på den lite mer än jag hittills har gjort.

Mina färdigheter när det gäller gitarrspelandet är inget att skryta om. Jag har hittills enbart spelat låtar efter tabs till välkända låtar som jag hittat ute på nätet samt lärt mig spela låtar efter turioals på youtube. Att jamma är något jag sällan gör eller har gjort, just för att jag inte kan. Har dock sedan ett par dagar fått väldigt mycket inspiration av en vän. Han brukar sitta avslappnad, titta in i väggen och låta sina fingrar glida mjukt längs strängarna så att gitarren ger oerhört mina ljud och melodier ifrån sig. Han impulsspelar enbart, det enda han gör är m.a.o. att jamma, utan någon som helst förträning. Tänkte därför utmana mig själv att någongång inom en snar framtid komma upp i hans nivå vad gäller gitarrspelandet.

Från det att enbart spela simpla metallica låtar så ska jag som mål försöka ligga på min hängmatta med cowboyhatten för ansiktet och grässtrået i munnen försöka spela blueslåtar som ingen mindre än jag själv kommit på till det ljuvliga ljudet av vinden.

Det finns träningsjournaler, så jag tänkte använda denna tråd som min egen journal och redovisa det jag åstadkommit genom att skriva ner tabs till mina egna blueslåtar eller kanske t.o.m. inspela viedoes och länka till dem. Jag ber dock er lite mer erfarna gitarrspelare om tips. Hur ska jag gå till väga, finns det bra program/guider/sidor för hjälp osv...
Citera
2009-12-11, 21:58
Medlem
Busnicke35s avatar
Kanon

En målsättning som jag själv också har! kommer följas med nöje!
Citera
2009-12-12, 00:26
Medlem
shamarasoks avatar
Jag har själ spelat gura ett tag och jag har det motsatta problemet.
Jag jammar BARA, och även fast det ofta låter rätt så bra och jag har rätt sjyssta ideer så blir jag avis när jag hör någon spela vilken trött standard som helst.
Jag kanske checkar in här med jämna mellanrum och berättar hur det går med min motsatta målsättning, om det är lugnt
Citera
2009-12-12, 13:19
Medlem
Om du inte har gehör nog att improvisera något utan att kunna någon teori så får du ju helt enkelt lära dig massa teori?
Citera
2009-12-15, 22:22
Medlem
Kommer en uppdatering?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här