• 1
  • 2
2004-02-03, 15:06
Bannlyst
Tänkte höra mig för om det är någon som sett någon av dessa udda svenska filmer?
"Sverige åt svenskarna", någon bisarr komedi av Per Oscarsson. Aldrig hört talas om den själv faktiskt.
http://www.imdb.com/title/tt0081579/

och

"Sex, lögner och videovåld"
http://www.imdb.com/title/tt0286078/
Den filmen såg jag något skit på tv om i mitten av 90-talet, så det där med att den är från 2000 tycker jag låter skumt. Antagligen så har de inte färdigställt filmen förräns nu, för Brandon Lee är med i filmen (dog ju 1993).
En sån där rejäl lågbudget splatter-tramsfilm med en massa kändisar ("Mel Brooks" skymtar förbi bland annat).

Skulle vara roligt som fan att få tag på sådana filmer, men även udda filmaffärer har sällan det man letar efter.

Någon som sett filmerna och kan säga bu eller bä?
Citera
2004-02-03, 15:26
Medlem
ryllemans avatar
Jag tror Klubb super-8 hade den första av filmerna i sitt sortiment förut, hittar den inte längre på deras hemsida men dom har rejält med udda svenska filmer du borde se.
Om du inte vill beställa direkt från dem så säljer Serieslussen (Bellmangatan/st. Paulsgatan, stockholm) en hel del av klubb super-8s filmer.
Jag har tyvärr inte sett någon av filmerna du frågar om så något omdöme kan jag inte ge men jag har sett the Ressurection of Michael Myers 2 av samma tjommar som gjort Sex, lögner och videovåld och den är riktigt usel, den enda behållningen är att Orups huvud exploderar...
Citera
2004-02-03, 15:50
Medlem
TEOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thompa
Tänkte höra mig för om det är någon som sett någon av dessa udda svenska filmer?
"Sverige åt svenskarna", någon bisarr komedi av Per Oscarsson. Aldrig hört talas om den själv faktiskt.
http://www.imdb.com/title/tt0081579/

och

"Sex, lögner och videovåld"
http://www.imdb.com/title/tt0286078/
Den filmen såg jag något skit på tv om i mitten av 90-talet, så det där med att den är från 2000 tycker jag låter skumt. Antagligen så har de inte färdigställt filmen förräns nu, för Brandon Lee är med i filmen (dog ju 1993).
En sån där rejäl lågbudget splatter-tramsfilm med en massa kändisar ("Mel Brooks" skymtar förbi bland annat).

Skulle vara roligt som fan att få tag på sådana filmer, men även udda filmaffärer har sällan det man letar efter.

Någon som sett filmerna och kan säga bu eller bä?

Sverige Åt Svenskarna har jag sett för 100 år sedan. Då tyckte jag att den var ganska kul men om nu tror jag inte att jag skulle uppskatta den. Men om man gillar Per Oscarsson så är denna film ett måste. Lågbutget är det men vad gör det. Kolla in producenten, Mats Helge Olsson, säger ju allt och så är ju Christina Lindberg med kan det bli bättre?
Citera
2004-02-03, 15:51
Medlem
Dj_Slimmes avatar
sleepwalker är lite mysko
Citera
2004-02-03, 18:32
Medlem
WorlocKs avatar
När vi ändå är inne på udda svensk film tycker jag att man ska nämna "The Ninja Mission" (1984), en redig klassiker inspelad i Lidköping. Tveklöst favoritninjafilmen som liten.

Tyvärr inte allt för många som nämner den nuförtiden.
Citera
2004-02-03, 18:34
Medlem
Cineastens avatar
Re

Såvitt jag vet finns inte Sverige åt svenskarna på video längre. Inte heller Klubb super 8 har den men de kanske släpper dem om tillräckligt månbga visar sitt intresse?

Jag har den inspelad (har inte sett den än). Tyvärr går den inte att spela av med schysst kvalité. Det blir svartvitt.
Citera
2004-02-04, 08:46
Medlem
keffemil_s avatar
Den där filmen som ingen har sett, Thriller - En grym film (som Tarantino tydligen hade bajtat ifrån).
En massa skräckfilmsfreaks i usa väntar spänt på en DVD som kommer ut snart... Själv hade jag inte hört talas om den filmen innan Tarantino nämnde den i en intervju för Kill Bill! Skulle va trevligt att se den iaf.
Citera
2004-02-04, 08:50
Medlem
En udda svensk film är "det ockulta" , inte en alltför känd film med johannes brost! Någon som sett den ? Jag somnade efter halva och skulle vilja veta slutet.

OT: Keffemil_ du har en jävligt skön avatar
Citera
2004-02-04, 09:18
Medlem
Bondlurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combat84
En udda svensk film är "det ockulta" , inte en alltför känd film med johannes brost! Någon som sett den ? Jag somnade efter halva och skulle vilja veta slutet.

"Det okända" hette den. Manus och regi av bröderna Ersgård, varav en också spelar brevbärare. Lena Endre och Kjell Bergqvist i huvudrollerna. Inte mycket myskofaktor där, men hyfsad film iaf. Den slutar med att huset brinner upp och familjen lyckas fly ut. Brost är den ende som dör. Man får aldrig se något monster eller dylikt.
Citera
2004-02-04, 09:23
Medlem
Bondlurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Såvitt jag vet finns inte Sverige åt svenskarna på video längre. Inte heller Klubb super 8 har den men de kanske släpper dem om tillräckligt månbga visar sitt intresse?

Jag har den inspelad (har inte sett den än). Tyvärr går den inte att spela av med schysst kvalité. Det blir svartvitt.

Oscarsson rehashar sin klassiska roll som Andreas Blek af Nosen i Trettondagsafton. Tre gånger dessutom, som svensk, fransk och engelsk kung med samma manér. Det känns litet synd att se den rollen och Oscarssons odiskutabla begåvning i så tafflig inramning. Jag såg den på bio vid premiären (den har nog inte visats senare...) och även som lättroat barn hade jag rätt trist. Men det kanske blir roligare om man kan spana efter Christina Lindberg?
Citera
2004-02-04, 10:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bondlurk
"Det okända" hette den. Manus och regi av bröderna Ersgård, varav en också spelar brevbärare. Lena Endre och Kjell Bergqvist i huvudrollerna. Inte mycket myskofaktor där, men hyfsad film iaf. Den slutar med att huset brinner upp och familjen lyckas fly ut. Brost är den ende som dör. Man får aldrig se något monster eller dylikt.

Du blandar ihop Besökarna (filmen du beskriver) med Det okända (Blair Witch-inspererad rulle där några tomtar är ute i skogen och lallar och förvandlas till zombies).

Mats Helge-filmer är alltid en klassiker, fast de får nog ändå räknas som ganska kända. David Carradine är med i en högfull av dessa klassiker.
Ninja Mission är ju en Mats Helge-rulle. Dock med lite för få svenska (om ens någon?) skådisar för att vara typiskt hans lågbudgetrullar.
http://www.imdb.com/title/tt0097801/ Är ett typexempel.

Såg förresten nu att Mats Helge var inblandad i filmen Kevin of the north.
http://www.imdb.com/title/tt0251174/
Kass krystad komedi, men ändå lite för känd och stor bugdet för att vara honom.
Leslie Nielsen, Rik Mayall, Nastasha Henstridge och Skeet Ulrich är med i den rullen (som jag min kära sambo tvingade mig att se )

Men helt klart att man ska höra av sig till Super 8 isåfall och tjata på dem om filmer som Sverige åt svenskarna.
Såna där glömda b-komedier är kul att se på.
Citera
2004-02-04, 12:39
Medlem
Bondlurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thompa
Du blandar ihop Besökarna (filmen du beskriver) med Det okända (Blair Witch-inspererad rulle där några tomtar är ute i skogen och lallar och förvandlas till zombies).

Du har helt rätt. Usch vad jag skäms.

Citat:
Mats Helge-filmer är alltid en klassiker, fast de får nog ändå räknas som ganska kända. David Carradine är med i en högfull av dessa klassiker.
Ninja Mission är ju en Mats Helge-rulle. Dock med lite för få svenska (om ens någon?) skådisar för att vara typiskt hans lågbudgetrullar.
http://www.imdb.com/title/tt0097801/ Är ett typexempel.

39 spänn på www.discshop.se.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in