2009-12-11, 15:34
Medlem
Tranquility Bass avatar
Jag har ett irriterande problem när jag spelar upp mp3-filer. Felet uppstår i alla mediaspelare jag testat. Det som händer är att låten hakar upp sig, precis som en gammal lp-skiva. Felet kan uppstå slumpmässigt med olika intervall och olika låtar. För att få låten att fortsätta måste jag röra datormusen eller trycka ner en tangent.

Felet uppstår även oberoende av om processorn har mycket att göra eller ej.

Jag kör Win XP och har testat med winamp, WMP och VLC. någon som har någon idé om vad felet kan vara?
Citera
2009-12-11, 15:35
Medlem
AquaRegias avatar
Är det så med alla .mp3-filer?
Citera
2009-12-11, 15:46
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Är det så med alla .mp3-filer?

Det kommer och går. Det är inte så att alla filer råkar ut men om jag spelar upp låt och säga 20 stycken efter varandra händer det en fem till tio gånger. Hittills har jag inte sett att det skulle vara kopplat till visa enskilda filer.
Citera
2009-12-11, 22:38
Medlem
Skadat godss avatar
Kolla skärmsläckarinställningarna. Är det inte för kort tid inställt där så kolla även energisparinställningarna, det kan vara så att någon inställd tid är satt för kort och löper ut när datorn står för sig själv och spelar.

Annars kan detta kan undvikas genom att man kör Mediaplayern i helskärmsläge/fullskärm (ej i maximerat fönster).
Citera
2009-12-17, 21:28
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Kolla skärmsläckarinställningarna. Är det inte för kort tid inställt där så kolla även energisparinställningarna, det kan vara så att någon inställd tid är satt för kort och löper ut när datorn står för sig själv och spelar.

Annars kan detta kan undvikas genom att man kör Mediaplayern i helskärmsläge/fullskärm (ej i maximerat fönster).

Skärmsläckarinställningarna står på att aldrig spela in och hårddisken ska stängas av efter en timme, vilket är långt över innan låtarna börjar hacka. En sak jag lagt märke till är dock att om jag låter det fortsätta hacka upphör det efter ~30 - 60 sekunder och uppspelningen fortsätter normalt.
Citera
2009-12-18, 02:18
Medlem
SkoterBengts avatar
dåliga ljudcodecs ?
Citera
2009-12-18, 08:26
Medlem
Andreasvbs avatar
Testa med foobar2000 också för att se om det händer där också, den använder inga externa codecs.

Om det är samma sak låter det mest som problem med ljuddrivrutinerna.

Skriv vad du har för hårdvara.
Citera
2009-12-27, 20:08
Medlem
Tranquility Bass avatar
Jag testade med foobar2000 och det gick bra i ungefär fyra timmar sedan hackade det ungefär i tio sekunder för att sedan fungera som normalt i några timmar. Det enda jag märkt som förbättrar det hela är om jag stänger ner Firefox, som tar en hel del minne då jag har många flikar öppna. Jag tycker dock det skulle vara märkligt om det skulle vara minnesproblem då jag har gott om minne kvar.
Citera
2009-12-27, 20:19
Medlem
Andreasvbs avatar
Kan det vara att hårddisken inte orkar med?

Du kan testa köra helt från minnet i foobar2000.

Preferences > Advanced > Playback > Full file buffering up to (kB) : 15000.
Öka om dina filer är större.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in