• 1
  • 2
2009-12-11, 10:22
Medlem
Ireqoms avatar
Tja!

Jag startade min dator för ett par dagar sen och såg en liten varnings symbol uppe vid klockan på mitt Linux Ubuntu 9.
Det är update managern som ger mig en fel rapportering och jag kan inte heller gå in på Add/remove software i applications menyn för då får jag samma felrapport.

Såhär ser det ut:
http://i47.tinypic.com/aua3ya.png

Vet någon hur man fixar detta?

/Tack på förhand.
Citera
2009-12-11, 10:30
Medlem
adequates avatar
Enligt meddelandet är felet på rad 55 i /etc/apt/sources.list. Så posta gärna den filen med en markering på rad 55.
Citera
2009-12-11, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ireqom
Tja!

Jag startade min dator för ett par dagar sen och såg en liten varnings symbol uppe vid klockan på mitt Linux Ubuntu 9.
Det är update managern som ger mig en fel rapportering och jag kan inte heller gå in på Add/remove software i applications menyn för då får jag samma felrapport.

Såhär ser det ut:
http://i47.tinypic.com/aua3ya.png

Vet någon hur man fixar detta?

/Tack på förhand.
ja, som ovan nämnt; någonting på rad 55 är fel i /etc/apt/sources.list
Citera
2009-12-11, 13:02
Medlem
Ireqoms avatar
Jag försökte komma åt /etc/apt/sources.list med Terminalen men det gick inte för jag får samma irriterande text i terminalen om att jag inte kan komma åt skiten...

Hur ska jag göra för att komma in i den filen för att markera rad 55 så ni kan se felet? Jag är väldigt ny inom Linux så ha tålamod med mig jag lär mig snabbt!
Citera
2009-12-11, 14:40
Medlem
adequates avatar
Citat:
Jag försökte komma åt /etc/apt/sources.list med Terminalen men det gick inte för jag får samma irriterande text i terminalen om att jag inte kan komma åt skiten...
Posta gärna hur du skriver för att försöka komma åt den, och vad felmeddelandet är. "samma irriterande text" säger inte så mycket.
Citera
2009-12-11, 15:47
Medlem
E.TerreBlanches avatar
Citat:
Jag försökte komma åt /etc/apt/sources.list [...]

Hur ska jag göra för att komma in i den filen för att markera rad 55 så ni kan se felet? Jag är väldigt ny inom Linux så ha tålamod med mig jag lär mig snabbt!

$ awk '{if (NR == 55) print $0}' /etc/apt/sources.list

borde ge rad 55.
Citera
2009-12-12, 02:12
Medlem
Ireqoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.TerreBlanche
$ awk '{if (NR == 55) print $0}' /etc/apt/sources.list

borde ge rad 55.

nää du det där fungerade inte att skriva in i terminalen.

Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Posta gärna hur du skriver för att försöka komma åt den, och vad felmeddelandet är. "samma irriterande text" säger inte så mycket.

jag skriver
/etc/apt/sources.list i terminalen.
Citera
2009-12-12, 04:10
Medlem
Citat:

jag skriver
/etc/apt/sources.list i terminalen.
okey, skriv "gksudo gedit /etc/apt/sources.list", du får skriva ditt lösen och textredigeraren gedit öppnas. för enkelhetens skull, välj redigera > inställningar > visa radnummer. gå till rad 55 och kolla vad som inte verkar stämma... har du inte varit inne och fifflat med den eller dina programvarukällor så borde nog ingenting finnas där (enligt min sources.list)...
Citera
2009-12-12, 12:48
Medlem
adequates avatar
Citat:
Du ska inte skriva det första $-tecknet, som bara representerar att det är en terminalprompt. Du ska alltså skriva:

Kod:
awk '{if (NR == 55) print $0}' /etc/apt/sources.list
Citera
2009-12-12, 14:20
Medlem
Ireqoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serein

okey, skriv "gksudo gedit /etc/apt/sources.list", du får skriva ditt lösen och textredigeraren gedit öppnas. för enkelhetens skull, välj redigera > inställningar > visa radnummer. gå till rad 55 och kolla vad som inte verkar stämma... har du inte varit inne och fifflat med den eller dina programvarukällor så borde nog ingenting finnas där (enligt min sources.list)...

jag gjorde det nu och det ser inte konstigt ut där tycker jag. såhär står det på den raden.

55 deb http://ppa.launchpad.net/bisigi/ppa/ubuntu jaunty

Citat:
Ursprungligen postat av adequate

Du ska inte skriva det första $-tecknet, som bara representerar att det är en terminalprompt. Du ska alltså skriva:

Kod:
awk '{if (NR == 55) print $0}' /etc/apt/sources.list

står bara "awk: Line 1: syntax error at ot near print"
när jag skriver in detta.
Citera
2009-12-12, 16:28
Medlem
copyguys avatar
Citat:
jag gjorde det nu och det ser inte konstigt ut där tycker jag. såhär står det på den raden.

55 deb http://ppa.launchpad.net/bisigi/ppa/ubuntu jaunty

står bara "awk: Line 1: syntax error at ot near print"
när jag skriver in detta.
Hmm mellanslaget mellan ubuntu och jaunty är det så i filen eller blev det så när du klistrade in det här?
Citera
2009-12-12, 16:36
Medlem
Ireqoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av copyguy
Hmm mellanslaget mellan ubuntu och jaunty är det så i filen eller blev det så när du klistrade in det här?

Det är så i filen. jag har inte kopierat det, jag läste det och skrev av det på min Windows dator.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in