2009-12-10, 20:02
Medlem
Det värsta med förkylningar för min del, är att rösten förändras helt av att näsan blir täppt. Finns det något sätt att slippa denna "förkylningsröst"? Gärna med egna erfarenheter och inte bara gissningar (även om de välkomnas också) :P
Citera
2009-12-10, 20:13
Medlem
TheAlamos avatar
Spelar det så stor roll? Det hänger väl bara i under nån dag eller så. Drick varm dryck, du kan väl inte göra så mycket mer.
Citera
2009-12-10, 20:21
Medlem
Labaratas avatar
Finns massor med saker du kan göra, köp nezeril nässpray, drick te med honung i, köp någon stark halstablett. (Självklart varierar resultatet beroende på hur förkyld du är).
Citera
2009-12-10, 20:33
Medlem
bombaclouts avatar
Tigerbalsam

"Tiger Balsam Vit lindrar även förkylning i de övre luftvägarna. Smörj litet på bröstet och kryp ned i ett varmt bad. De aromatiska ångorna lindrar symptomen av de mest efterhängsna förkylningarna."

http://www.tigerbalsam.se/TigerBalsamVit11.htm
Citera
2009-12-10, 21:00
Medlem
Numbeds avatar
Jag ser inget problem med rösten vid förkylning, det låter bara kul när någon/man själv pratar =)
Tror förresten inte att något kommer funka, av egen erfarenhet så har jag prövat te, halstabletter och nässpray men det brukar inte göra någon skillnad.
Citera
2009-12-10, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Spelar det så stor roll? Det hänger väl bara i under nån dag eller så. Drick varm dryck, du kan väl inte göra så mycket mer.

Ja det spelar roll, exempelvis om du ska hålla ett föredrag eller liknande just den dagen.

Nässpray låter vettigt, men jag är lite tveksam till om det verkligen fungerar. Tigerbalsam smörjer man ju i bröstet enligt texten, hjälper det i "näsregionen"?

EDIT: Såg numbeds inlägg nu. Ja det låter inte så optimisktiskt, annat än att man låter rolig :P Själv känner jag att andra blir frånstötande och tror att de ska bli smittade av någon dödlig sjukdom när man låter lite förkyld
Citera
2009-12-10, 21:19
Medlem
Numbeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devrev
...att andra blir frånstötande och tror att de ska bli smittade av någon dödlig sjukdom när man låter lite förkyld

Skämta bort det istället, vissa kanske är oroliga för svininfluensan men då skulle du nog inte orka vara i skolan
Det där med att hålla föredrag också är det väl värst om man råkar tappa rösten istället för att rösten låter rolig
Och det vet jag faktiskt inte men det kan kanske funka med halstablett
Citera
2009-12-10, 22:46
Medlem
TheAlamos avatar
[quote=Devrev]Ja det spelar roll, exempelvis om du ska hålla ett föredrag eller liknande just den dagen.QUOTE=Devrev]

Äh man kan nog skämta bort det bra tror jag. "Jag är lite förkyld så jag låter som en björn". Om du har tur så lyssnar de nog mest på rösten och inte innehållet och då slipper du tycka det är så pinigt. Om du nu tycker sånt är jobbigt (som jag).
Citera
2009-12-11, 13:03
Medlem
Aniki-kuns avatar
Citat:
Ja det spelar roll, exempelvis om du ska hålla ett föredrag eller liknande just den dagen.

Då tycker jag att du drar en Kjell! "Jag kommer strax. Ska bara gå åt andra hållet"

Nej men menthol kan ju vara något.
Citera
2009-12-11, 14:03
Medlem
Nässpray hjälper inte! Har testat det nu men det känns som om täppan sitter längre "bak"! Vad göra?
Citera
2009-12-11, 16:48
Medlem
Aniki-kuns avatar
Citat:
Nässpray hjälper inte! Har testat det nu men det känns som om täppan sitter längre "bak"! Vad göra?

Testat "sniffstickor"? Dem brukar kunna rensa näsan temporärt. Annars är väl rinexin att föredra långsiktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in