2009-12-10, 18:44
Medlem
someonegreats avatar
Min arbetsgivare kräver att man har förstadagsintyg när man är sjuk
och jag har varit på vårdcentralen där de väldigt snällt säger
"nej vi skriver inte förstadagsintyg, det får vi inte"
Även fast hon konstaterar att jag är sjuk, så kan hon alltså inte sjukskriva mig, vad fan ska man göra då?
Vi har ingen företagsläkare heller.

Jag fattar inte riktigt.. Hur ska man gå tillväga, ska man gå till arbetet trots hög feber?

Någon som vet om vårdcentralerna får neka intyg på dehär sättet?

tack för svar.
Citera
2009-12-10, 18:47
Medlem
Hardstekts avatar
det låter ju helt sjukt?
Citera
2009-12-10, 18:47
Medlem
Brutes avatar
Kräver din arbetsgivare att "man" har sjukintyg från första sjukdagen?

Eller kräver h*n att Du har sjukintyg från första sjukdagen?

Sådant krävs väl bara om stark misstanke för fusk föreligger.

//Brute
Citera
2009-12-10, 18:52
Medlem
pang olufsens avatar
Säg åt kärringen att du vill träffa en läkare på vårdcentralen, hon vet inte vad hon pratar om. Om sedan läkaren bedömer dig fullt arbetsför med lite feber är en annan sak.
Citera
2009-12-10, 18:54
Medlem
someonegreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Kräver din arbetsgivare att "man" har sjukintyg från första sjukdagen?

Eller kräver h*n att Du har sjukintyg från första sjukdagen?

//Brute

Gäller inte bara mig, gäller alla
Citera
2009-12-10, 18:59
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av someonegreat
Gäller inte bara mig, gäller alla

Då tycker jag du skall ta reda på vad en arbetsgivare har rätt att kräva av de enskilda anställda, t ex reglerat i kollektivavtal etc.

Jag är ej insatt så jag kan ej ge de svaren, men det låter ologiskt att h*n kan kräva det generellt.

Rapportera gärna här vad du finner.

Jag vill inte snoka i vad du har för arbetsgivare, men berätta gärna om det är en särskilt känslig arbetsplats, för t e x smitta etc.

//Brute
Citera
2009-12-10, 19:03
Medlem
someonegreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Då tycker jag du skall ta reda på vad en arbetsgivare har rätt att kräva av de enskilda anställda, t ex reglerat i kollektivavtal etc.

Jag är ej insatt så jag kan ej ge de svaren, men det låter ologiskt att h*n kan kräva det generellt.

Rapportera gärna här vad du finner.

Jag vill inte snoka i vad du har för arbetsgivare, men berätta gärna om det är en särskilt känslig arbetsplats, för t e x smitta etc.

//Brute

Det är kontorsmiljö, jobbar inom telemarketing, så jag tycker det är ganska lustigt att de har dessa regler med tanke på att, när en blir sjuk så kommer de andra efter ganska snabbt eftersom dom buntar ihop oss i en liten liten lokal.

Men ja, hur ska jag gå tillväga?
Om jag går till arbetet och visar upp mig och försöker så kanske jag inte behöver intyg om dom ser att jag är sjuk, eller det kanske inte fungerar så..
Citera
2009-12-10, 19:11
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Det är kontorsmiljö, jobbar inom telemarketing, så jag tycker det är ganska lustigt att de har dessa regler med tanke på att, när en blir sjuk så kommer de andra efter ganska snabbt eftersom dom buntar ihop oss i en liten liten lokal.

Men ja, hur ska jag gå tillväga?
Om jag går till arbetet och visar upp mig och försöker så kanske jag inte behöver intyg om dom ser att jag är sjuk, eller det kanske inte fungerar så..

Sorry... Du kan inte vänta dig varken hjälp eller empati.

Den enda och sista rådet du får av mig är:

Byt yrke!

//Brute
Citera
2009-12-10, 19:37
Medlem
kaxen82s avatar
Citat:

Nej, vissa företag har som policy att begära förstadagsintyg om man har varit sjuk x antal gånger på y lång tid. Behöver inte alls handla om att man vill upptäcka fusk i första hand, som arbetsgivare har man ett ansvar om ens personal blir sjuk, och om man blir sjuk många gånger på kort tid kan det vara något som behöver ändras på arbetet.
Citera
2009-12-10, 23:49
Medlem
Brain Damages avatar
Här har dom "lagstödet":

Men som lagen säger, bara under "särskilda villkor". Tror knappast att misstänksamhet om att alla ljuger räcker som särskilda villkor...

Kontakta facket! Fö brukar kollektivavtalen fastställa att ett sådant förstadagsintyg bekostas av den som kräver det samt att AG har rätt att anvisa läkare (vanligast företagshälsovården).

Men tills ni fått ordning på ofoget med förstadagsintygen kan ni ju fråga er AG vart ni ska gå.
Senast redigerad av Brain Damage 2009-12-10 kl. 23:51.
Citera
2009-12-11, 12:06
Medlem
someonegreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Här har dom "lagstödet":

Men som lagen säger, bara under "särskilda villkor". Tror knappast att misstänksamhet om att alla ljuger räcker som särskilda villkor...

Kontakta facket! Fö brukar kollektivavtalen fastställa att ett sådant förstadagsintyg bekostas av den som kräver det samt att AG har rätt att anvisa läkare (vanligast företagshälsovården).

Men tills ni fått ordning på ofoget med förstadagsintygen kan ni ju fråga er AG vart ni ska gå.

Men hur kan vårcentralerna neka? Eller säga "vi kan inte skriva sjukintyg" wtf? tycker det låter ganska speciellt. Men en av mina arbetskollegor hade fått samma svar som jag..
Citera
2009-12-11, 12:34
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Men hur kan vårcentralerna neka? Eller säga "vi kan inte skriva sjukintyg" wtf? tycker det låter ganska speciellt. Men en av mina arbetskollegor hade fått samma svar som jag..
Dom kanske inte är intresserade av att slösa tid på att utfärda onödiga intyg bara för att ni har en nojig AG.

Vårdcentralers uppgift är väl att ge vård? Inte att dela ut papper till folk som inte behöver vård. Kan inte tänka mig att dom kan anses ålagda att utföra såna bisysslor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in