2009-12-11, 13:55
Medlem
ugge_das_boots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av someonegreat
Min arbetsgivare kräver att man har förstadagsintyg när man är sjuk
och jag har varit på vårdcentralen där de väldigt snällt säger
"nej vi skriver inte förstadagsintyg, det får vi inte"
Även fast hon konstaterar att jag är sjuk, så kan hon alltså inte sjukskriva mig, vad fan ska man göra då?
Vi har ingen företagsläkare heller.

Jag fattar inte riktigt.. Hur ska man gå tillväga, ska man gå till arbetet trots hög feber?

Någon som vet om vårdcentralerna får neka intyg på dehär sättet?

tack för svar.

är det ett företag som börjar på v ?
Citera
2009-12-11, 21:56
Medlem
Står ju även i lagtexten att "Arbetsgivarens begäran skall vara skriftlig".
Senast redigerad av Holksson 2009-12-11 kl. 22:00.
Citera
2009-12-11, 23:02
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holksson
Står ju även i lagtexten att "Arbetsgivarens begäran skall vara skriftlig".
Vilket i detta fall naturligtvis kan vara en policyregel uppsatt på anslagstavlan...

Detta är naturligtvis ett ofog från AG-sidan som inte är lagenligt. Ett överutnyttjande av en regel som tillkommit för att i specifika fall, ex missbruk, koma åt problempersoners egentliga problem. Ursprungligen var det bara Försäkringskassan som hade möjlighet att begära förstadagsintyg. Sen kom även kollektivavtalade förstadagsintyg, och nu, denna "fria" rätt att begära intyg från första dag. Bra när det används som det är tänkt, skit när det används generellt som TS beskriver saken.
Citera
2009-12-12, 07:44
Medlem
Citat:
Även fast hon konstaterar att jag är sjuk, så kan hon alltså inte sjukskriva mig, vad fan ska man göra då?

Jag fattar inte riktigt.. Hur ska man gå tillväga, ska man gå till arbetet trots hög feber?

tack för svar.

I de alldra flesta kollektivavtal finns regler som reglerar hur arbetsgivaren får kräva förstadagsintyg. om AG så kräver så skall man gå till av arbetsgivaren föreskriven läkare och i såna fall skall också AG stå för alla de kostnader som uppkommer.
Den borgerliga regeringen luckrade upp regflerna för vad som gäller för sjukintyg när de tog makten. Det är idag generellt mycket lättare att kräva läkarintyg från förstya dagen....
Citera
2009-12-12, 09:47
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:

tack för svar.
Enligt regeringen gäller följande:

Arbetsgivare har rätt att kräva intyg från första dagen om särskilda skäl föreligger. Det kan vara t.ex. upprepad omotiverad korttidsfrånvaro. Att generellt kräva av alla att de ska lämna sjukintyg från första dagen är naturligtvis inte "särskilda skäl".

När arbetsgivaren begär sjukintyg förutsätts att denne också står för eventuella patientavgifter.

http://www.regeringen.se/sb/d/8566/a/83137

Som tidigare nämnts, beslutet ska vara skriftligt och gälla för maximalt ett år i taget. Eftersom så få unga är med i facket nuförtiden är det naturligt att oseriösa arbetsgivare skapar sina egna regler och räknar med att ingen orkar bråka.
Citera
2009-12-14, 18:26
Medlem
someonegreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugge_das_boot
är det ett företag som börjar på v ?

Nej

Och tack för alla svar
Uppenbarligen gör min AG fel som kräver förstadagsintyg sådär av alla, jag är med i facket så får väl ta kontakt med dem!
Citera
2009-12-14, 21:17
Medlem
Fråga: hur är det tänkt att man skall skaffa fram ett sjukintyg första dagen om man är riktigt sjuk, man kan ju vara sängliggande. När jag åkte på ryggskott hade det inte varit tal på att flytta sig från sängen i brådrasket. Tycker vårdcentralerna om att "bekräfta förkylningar" på löpande band?
Citera
2009-12-14, 21:20
Medlem
kaxen82s avatar
Citat:
Fråga: hur är det tänkt att man skall skaffa fram ett sjukintyg första dagen om man är riktigt sjuk, man kan ju vara sängliggande. När jag åkte på ryggskott hade det inte varit tal på att flytta sig från sängen i brådrasket. Tycker vårdcentralerna om att "bekräfta förkylningar" på löpande band?

Tror snarare de blir irriterade och anser sig ha vettigare saker att göra än att skriva intyg till folk om att de ska stanna hemma. Snacka om hur mycket smitta som yrar runt i väntrummen om där finns flera patienter med magåkommor och liknande, som vill ha ett intyg om att de ska hem och lägga sig. Som om inte sjukvården var överbelastad redan.

Fast man kanske skulle massutbilda FSK-läkare, de kan ju bedöma folks sjukdomar bara genom att läsa en rad på ett papper utan att ens behöva träffa dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in