Jag vill gärna ha tips på kvalitativa julböcker, böcker som utspelas under julen och där julen på något sätt har en betydande roll. Helst romaner, men all skönlitteratur går bra. Det passar ju bra så här i juletider.
Kaj Attorp har sammanställt en antologi med julnoveller. Den gavs ut för inte så länge sedan (2000-talet åtminstone). Jag har den hemma, men minns inte riktigt vad den heter (Till jul: de bästa berättelserna?). Däri ingår i alla fall bland annat SilverTips tips (för jävla bra!), och noveller av Slas, Red Top och utdrag ur Conan Doyles Holmes-äventyr och Dickens Pickwickklubben. Tror att Tjeckovs "Till Jul" också ingår.
Jag brukar varje år läsa E. T. A. Hoffmanns novell Nötknäpparen, det är för mig en fin jultradition. Även J.D Salingers The Catcher in the Rye har en, om än något nostalgisk julstämning över sig.
Julgran och Bröllop av Dostojevskij passar in ganska bra.
En man tänker tillbaka på en julfest han upplevde fem år tidigare. Så kan man nog sammanfatta den.
Jostein Gaarder har skrivit en roman vid namn Julmysteriet, som i likhet med alla hans andra böcker har en filosofisk underton. Den ger mig julstämning!
Till sommaren eller åtminstone efter tjugondag Knut passar Bölls lika dråpliga som vid eftertanke gripande Ej blott i juletid, på svenska lättast i alltigenom toppkvalitativa novellsamlingen Doktor Murkes samlade tystnad.
Jersilds än kortare burlesk En julsaga, tänkvärd s.a.s. i mellanlagren men till tema & text mest gemytligt underhållande, hittas i hans Bokens begravning & [2] andra sanna historier (Bonniers Julbok 1980).
Julresan av David Baldacci läste jag för ett par år sedan och den var rätt mysig vill jag minnas. Handlar om en man som tar ska ta tåget till Los Angeles från Washington D.C. och vad som händer under den här resan!