2009-12-10, 05:58
Medlem
klaustros avatar
Jag vill gärna ha tips på kvalitativa julböcker, böcker som utspelas under julen och där julen på något sätt har en betydande roll. Helst romaner, men all skönlitteratur går bra. Det passar ju bra så här i juletider.
Citera
2009-12-10, 06:06
Medlem
Eremitens avatar
Charles Dickens - A Christmas Carol

http://sv.wikipedia.org/wiki/En_julsaga
Citera
2009-12-10, 06:16
Medlem
Babsies avatar
Fannie Flagg - En röd liten fågel i juletid
Agatha Christie - Hercule Poirots jul
Tove Jansson - Det osynliga barnet och andra berättelser
Citera
2009-12-10, 07:08
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Novellen "Gudsfreden" i Selma Lagerlöfs Osynliga länkar.
Citera
2009-12-10, 12:16
Medlem
SilverTips avatar
Kapitlet "Hur jul dracks hos kung Harald Blåtand" i Röde Orm av Frans G Bengtsson måste läsas varje år om det ska bli någon julstäming
Citera
2009-12-10, 12:47
Medlem
najass avatar
Kaj Attorp har sammanställt en antologi med julnoveller. Den gavs ut för inte så länge sedan (2000-talet åtminstone). Jag har den hemma, men minns inte riktigt vad den heter (Till jul: de bästa berättelserna?). Däri ingår i alla fall bland annat SilverTips tips (för jävla bra!), och noveller av Slas, Red Top och utdrag ur Conan Doyles Holmes-äventyr och Dickens Pickwickklubben. Tror att Tjeckovs "Till Jul" också ingår.

En salig blandning helt enkelt. Rekommenderas.
Citera
2009-12-10, 12:57
Medlem
Betterthanyous avatar
Julpassagen i Gentlemen får mig att vilja ha en knäpp bästis att kränga lutfisk och sprit med.
Citera
2009-12-10, 14:49
Medlem
Dr.Strangeloves avatar
Jag brukar varje år läsa E. T. A. Hoffmanns novell Nötknäpparen, det är för mig en fin jultradition. Även J.D Salingers The Catcher in the Rye har en, om än något nostalgisk julstämning över sig.

Utmärkt trådstart för övrigt!
Citera
2009-12-10, 21:04
Medlem
saftad_burks avatar
Julgran och Bröllop av Dostojevskij passar in ganska bra.
En man tänker tillbaka på en julfest han upplevde fem år tidigare. Så kan man nog sammanfatta den.
Citera
2009-12-10, 21:05
Medlem
TheGhostWhoWalkss avatar
Jostein Gaarder har skrivit en roman vid namn Julmysteriet, som i likhet med alla hans andra böcker har en filosofisk underton. Den ger mig julstämning!
Citera
2009-12-10, 22:56
Medlem
Zwerchstands avatar
Till sommaren eller åtminstone efter tjugondag Knut passar Bölls lika dråpliga som vid eftertanke gripande Ej blott i juletid, på svenska lättast i alltigenom toppkvalitativa novellsamlingen Doktor Murkes samlade tystnad.

Jersilds än kortare burlesk En julsaga, tänkvärd s.a.s. i mellanlagren men till tema & text mest gemytligt underhållande, hittas i hans Bokens begravning & [2] andra sanna historier (Bonniers Julbok 1980).
Citera
2009-12-10, 23:05
Medlem
BestForYous avatar
Julresan av David Baldacci läste jag för ett par år sedan och den var rätt mysig vill jag minnas. Handlar om en man som tar ska ta tåget till Los Angeles från Washington D.C. och vad som händer under den här resan!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in