Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Tsunamin var verklig, och hade således en 100% sannolikhet, och var därför även nödvändig. Ingen tillfällighet. Jag åkte till Thailand och dog.
Sen kan man förstås tala om intentioner. Var det min mening att jag skulle stöta på en tsunami? Förmodligen inte. Och det är just där bedömningen av mitt ansvar sker. Jag är ju inte ensam. Ingen människa är ensam. Jag lär mig från min omgivning/kultur vad som är bra och dåligt. Moderaten har lärt sig att man får skylla sig själv om man dör av en förlöpen kula när man åker till en palestinsk bosättning, oavsett vilken intention man hade. Sossen däremot, har mer förståelse för andras situationer, och kan därför se att man som individ inte är ansvarig för allt som händer en. Inte för att sossar på något sätt skulle vara bättre, bara det att vi snackar om filosofisk jantelag, altruism, förståelse, empati och såna saker.
Nja, jag tror inte det är korrekt att säga att tsunamin inträffade med hundraprocentig sannolikhet. Att något
faktiskt har inträffat betyder inte att det var
nödvändigt att det inträffade. Saker och ting kunde ha varit annorlunda. Handlingen (att åka till Thailand) följs inte med nödvändighet av effekten (att dö i en tsunami). Hade så varit fallet hade
alla som åkt till Thailand dött i en tsunami, men så är uppenbarligen inte fallet.
Och även om man skulle specificera handlingen på så sätt att effekten ifråga faktiskt följer, statistiskt sett, så tvivlar jag ändå på att man skulle kunna säga att man var moraliskt ansvarig för sin egen död i tsunamin. För du skulle inte vara
medveten om handlingens effekt. Något du inte är medveten om är det förstås svårt att klandra dig moraliskt för. Och
att du inte är medveten om effekten ifråga kan man heller inte klandra dig för.
Jag tror att det framgår att vi är ganska eniga om att man inte är moraliskt ansvarig för
allt som drabbar en.