2009-12-09, 20:46
Medlem
Jontalinens avatar
Hej!

Tänkte ta tag i träningen ordentligt efter en lång period av mindre regelbundna pass.

Prioritet 1 är att göra sig av med onödigt fläsk och dyligt. Prioritering 2 är att bygga muskler.

Har förstått att det inte gå speciellt bra att kombinera fettförbränning med muskelbyggande (pga matintag). Så tänkte börja med att motionera bort all övervikt innan jag börjar träna musklerna.

Vill gärna träna 5 dagar i veckan (arbetsdagarna) då jag spelar innebandy på söndagar och gärna vill ha lördag som vilodag.

Fungerar det att springa varannan dag och spinna dom dagar jag inte springer? Det borde väl maximera förbränningen. Det jag är orolig över är väl att benen inte ska få tillräckligt med vila.

Förstår att förbränning tar sin lilla tid och att man inte kan gå ut och köra stenhårt allt man orkar varje dag. Utan låta det gradvis öka.

Vad tror ni? är det ett vettigt upplägg att motionera på det viset 5 dagar i veckan (+ bandy söndag) för att senare börja bygga muskler?

Tack på förhand!
Citera
2009-12-09, 20:55
Medlem
Funkar utmärkt bara du gör som planerat, börja försiktigt och sen öka.
Citera
2009-12-09, 21:20
Medlem
ja
Citera
2009-12-09, 21:21
Medlem
mxnissens avatar
Nja 5 dagars "benträning" hade nog slitigt rätt bra.
Du kan ju träna i roddmaskin som omxäxling, mkt bra träning!
Citera
2009-12-09, 21:22
Medlem
Jontalinens avatar
Tack så mycket för svaren!

Är det alltså olika muskelgrupper man använder under löpning resp. spinning? eller behöver dessa muskler mindre vila än t.ex. magmuskler?
Citera
2009-12-09, 21:27
Medlem
mxnissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontalinen
Tack så mycket för svaren!

Är det alltså olika muskelgrupper man använder under löpning resp. spinning? eller behöver dessa muskler mindre vila än t.ex. magmuskler?

Det är väl i stort sett samma, personligen tycker jag att det är jobbigare för benen att "spinna".
Är du enbart ute efter fettförbränning så visst kör du på 5 dagar i veckan. Men vill du bli snabbare i löpspåret så hade jag nog satsat på någon vilodag emellan.
Citera
2009-12-09, 21:36
Medlem
Jontalinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mxnissen
Det är väl i stort sett samma, personligen tycker jag att det är jobbigare för benen att "spinna".
Är du enbart ute efter fettförbränning så visst kör du på 5 dagar i veckan. Men vill du bli snabbare i löpspåret så hade jag nog satsat på någon vilodag emellan.

Okej! Målen är dock inte alls att bli snabb eller på något sätt ta tid på min träning. Vill bara förbättra figuren.
Citera
2009-12-09, 22:46
Medlem
Bra att du tränar kondition, men ska du inte gå ner i vikt? Tänk på att det är maten som gör om du går ner eller inte.
Citera
2009-12-15, 21:52
Medlem
Jontalinens avatar
Har kommit igång nu och känns jävligt bra hittils. Men har ett par funderingar.

1) 5 kilometer löpning känns väldigt enkelt då jag hållit igång en del tidigare, är det dumt att öka efter bara 1 vecka av regelbunden löpning?

2) Har aldrig riktigt kört spinning förut, hur lång tid ska man köra (nybörjare + löpning varannan dag) ?

Senast körde jag ungefär 50 minuter med ganska långsamt tempo, men med ganska trögt motstånd. Borde jag köra längre och snabbare så att säga?

Är bara rädd att dra på mig slitage eller skador, även om det känns bra hittils. Känns som att löpningen och spinningen tar på olika muskler.
Citera
2009-12-15, 21:57
Medlem
Jontalinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Bra att du tränar kondition, men ska du inte gå ner i vikt? Tänk på att det är maten som gör om du går ner eller inte.

Jo jag vet att maten är viktig, men en stor anledning till att jag väljer att träna väldigt ofta är för att jag ska kunna äta mig mätt ändå.

Ligger uppskattningsvis på en 2500 kalorier per dag, går ungefär 12 - 18 000 steg per dag i arbetet. Plus träningen varje dag (utom lördag) då. Kosten utspridd på i alla fall 4-5 måltider.
Citera
2009-12-15, 22:48
Medlem
Moo.Moos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontalinen
Har kommit igång nu och känns jävligt bra hittils. Men har ett par funderingar.

1) 5 kilometer löpning känns väldigt enkelt då jag hållit igång en del tidigare, är det dumt att öka efter bara 1 vecka av regelbunden löpning?

kan väl bidra med det lilla jag vet om det här...började träna igen efter ett långt uppehåll nu för drygt 2,5 månader sedan. körde tre löppass i veckan (började dock på 2,5k), och började redan vecka två att öka ett av veckans pass till 5k. sedan vecka tre tog jag ett till av passen, och så lade jag till lite variation det tredje passet (typ fartlek, intervall eller lite backlöpning) förutom de 2,5k jag sprang.

kanske blev rörig förklaring, typ såhär (med din idé om veckodagar i åtanke) kanske du skulle kunna göra:

vecka 1
må: 5k
on: 5k
fr: 5k

vecka 2
må: 5k
on: 7,5k

vecka 3
må: 7,5k
on: 2,5k + fartlek/intervall

vecka 4
må: 7,5k
on: 2,5k + fartlek/intervall
fr: 7,5k

allt beror givetvis på hur du känner dig under passen, samt om du har tid med längre löppass alla dagar...

detta är iaf mina 2c, sen kan säkert många andra ha andra förslag, men något motsvarande detta har funkat för mig och jag har ännu inte märkt av några problem med skador/slitningar eller liknande och jag har nu snart hållit igång i 3 månader...

lycka till!
Citera
2009-12-16, 10:55
Medlem
Då du joggar är tumregeln att inte öka sträckan med mera än tio procent per vecka. Detta har inte direkt med uthålligheten att göra, utan det att benen tar en väldig massa stryk då du springer. Ökar du för mycket, ökar också skaderisken. Därför är det också viktigt att du har bra dojor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in