Citat:
Ursprungligen postat av Jontalinen
Har kommit igång nu och känns jävligt bra hittils. Men har ett par funderingar.
1) 5 kilometer löpning känns väldigt enkelt då jag hållit igång en del tidigare, är det dumt att öka efter bara 1 vecka av regelbunden löpning?
kan väl bidra med det lilla jag vet om det här...började träna igen efter ett långt uppehåll nu för drygt 2,5 månader sedan. körde tre löppass i veckan (började dock på 2,5k), och började redan vecka två att öka ett av veckans pass till 5k. sedan vecka tre tog jag ett till av passen, och så lade jag till lite variation det tredje passet (typ fartlek, intervall eller lite backlöpning) förutom de 2,5k jag sprang.
kanske blev rörig förklaring, typ såhär (med din idé om veckodagar i åtanke) kanske du skulle kunna göra:
vecka 1
må: 5k
on: 5k
fr: 5k
vecka 2
må: 5k
on: 7,5k
vecka 3
må: 7,5k
on: 2,5k + fartlek/intervall
vecka 4
må: 7,5k
on: 2,5k + fartlek/intervall
fr: 7,5k
allt beror givetvis på hur du känner dig under passen, samt om du har tid med längre löppass alla dagar...
detta är iaf mina 2c, sen kan säkert många andra ha andra förslag, men något motsvarande detta har funkat för mig och jag har ännu inte märkt av några problem med skador/slitningar eller liknande och jag har nu snart hållit igång i 3 månader...
lycka till!