2009-12-09, 19:03
Bannlyst
Vet inte egentligen om det är rätt forum jag skriver i nu men dom får låsa eller flytta på tråden annars.

Men iaf, jag undrar varför det är 20 års gräns på systembolaget när man som 18 åring är myndig och får dricka på krogen.

Har någon här på Fb bra svar på det.
Citera
2009-12-09, 19:06
Medlem
Dr.Dres avatar
Det som jag tycker är bra med 20-årsgränsen är att inte många 15-åringar känner 20-åringar, men däremot säkert känner någon som är 18.

Men förutom det tycker jag det bara är dumt Om ett halvår när jag själv kan handla där kommer jag nog inte bry mig så mycket.
Citera
2009-12-09, 19:07
Bannlyst
Handlar väll om att man ska "alkoholtränas" på krogen .
Citera
2009-12-09, 19:08
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dre
Det som jag tycker är bra med 20-årsgränsen är att inte många 15-åringar känner 20-åringar, men däremot säkert känner någon som är 18.

Men förutom det tycker jag det bara är dumt Om ett halvår när jag själv kan handla där kommer jag nog inte bry mig så mycket.

Är du inte 20?

Sen så finns det nog rätt många 15-åringar som känner 20-åringar också.
Citera
2009-12-09, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dre

Men ändå, varför är man stor nog att kunna dricka på krogen men inte kunna köpa med sig hem och dricka?

Är det inte bättre att sitta hemma och bli full än ute på krogen där vad som helst kan hända?
Citera
2009-12-09, 19:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Är du inte 20?

Sen så finns det nog rätt många 15-åringar som känner 20-åringar också.

Klart det finns, tänk dom som har syskon i den åldern och är 20 själv.
Citera
2009-12-09, 19:09
Medlem
gunseng2s avatar
Folkhälsan och sånt skit. Farbror stat vet bättre. Sedan är ju ett modernt argument det som Dr Dre tar upp, att det blir svårare för yngre att få tag i krök.

Varför gränsen sitter just där den gör handlar antagligen om en kvarleva från tiden då man var myndig vid 20 år, var ju först på 70-talet myndighetsåldern sänktes från 20 till 18.
Citera
2009-12-09, 19:10
Medlem
poojks avatar
på krogen är det "under kontrolerade former" då är det lugna gatan att dricka för samhället.

Men om jag går på bolaget och köper 2 flaskor vodka för att sedan supa mig alkoholförgiftad i hemmets lugna vrå så är det lugnt.

med andra ord har vi ett dubbel samhället, ovanligt
Citera
2009-12-09, 19:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gunseng2
Folkhälsan och sånt skit. Farbror stat vet bättre. Sedan är ju ett modernt argument det som Dr Dre tar upp, att det blir svårare för yngre att få tag i krök.

Varför gränsen sitter just där den gör handlar antagligen om en kvarleva från tiden då man var myndig vid 20 år, var ju först på 70-talet myndighetsåldern sänktes från 20 till 18.

Jaså där ser man, fast jag känner att argumentet att det blir svårare för yngre att få tag på alkohol inte fungerar idag.
Citera
2009-12-09, 19:13
Medlem
surfacings avatar
Citat:
"En del undrar varför Systembolagets åldersgräns är 20 när restaurangerna kör med 18 år.

- På krogen dricker du under överinseende. Om åldern sänktes skulle vi genast få 200 000 nya potentiella langare och fler unga konsumenter."
http://www.systembolaget.se/AlkoholH...ramforallt.htm

Ovanstående är i alla fall systembolagets resonemang. Man anses tydligen mognare efter två års skillnad. Och på krogen dricker tydligen artonåringarna under kontrollerade förhållanden som det så fint heter.

Sedan kan man ju diskutera den fullkomligt sinnesslöa dubbelmoralen i detta... Men som tur är har jag passerat tjugo år, så för min del är det skitsamma, ni/dom får göra hur fan ni/dom vill.
Senast redigerad av surfacing 2009-12-09 kl. 19:18.
Citera
2009-12-09, 19:15
Medlem
blueballss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunseng2

Man var inte myndig vid 20 utan vid 21, och då var även åldersgränsen på Systemet 21.
Senast redigerad av blueballs 2009-12-09 kl. 19:17.
Citera
2009-12-09, 19:17
Medlem
Äh fan, jag tycker bara det börjar bli löjligt dom gör ju lite som dom själv vill känns det som.

Västrafik räknar dig som vuxen när du är 16 år
Du får gå på krogen och köpa tobak när du är 18
Och du får gå på systemet när du är 20

Kan dom inte bara hålla sig till samma ålder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in