Folkhälsan och sånt skit. Farbror stat vet bättre. Sedan är ju ett modernt argument det som Dr Dre tar upp, att det blir svårare för yngre att få tag i krök.
Varför gränsen sitter just där den gör handlar antagligen om en kvarleva från tiden då man var myndig vid 20 år, var ju först på 70-talet myndighetsåldern sänktes från 20 till 18.
Folkhälsan och sånt skit. Farbror stat vet bättre. Sedan är ju ett modernt argument det som Dr Dre tar upp, att det blir svårare för yngre att få tag i krök.
Varför gränsen sitter just där den gör handlar antagligen om en kvarleva från tiden då man var myndig vid 20 år, var ju först på 70-talet myndighetsåldern sänktes från 20 till 18.
Jaså där ser man, fast jag känner att argumentet att det blir svårare för yngre att få tag på alkohol inte fungerar idag.
Ovanstående är i alla fall systembolagets resonemang. Man anses tydligen mognare efter två års skillnad. Och på krogen dricker tydligen artonåringarna under kontrollerade förhållanden som det så fint heter.
Sedan kan man ju diskutera den fullkomligt sinnesslöa dubbelmoralen i detta... Men som tur är har jag passerat tjugo år, så för min del är det skitsamma, ni/dom får göra hur fan ni/dom vill.
Senast redigerad av surfacing 2009-12-09 kl. 19:18.
Man var inte myndig vid 20 utan vid 21, och då var även åldersgränsen på Systemet 21.
Senast redigerad av blueballs 2009-12-09 kl. 19:17.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!