2009-12-09, 17:16
Medlem
ZeeZees avatar
Hur kan man göra för att få reda på vem som är ansvarig för en viss domän/ip, går det att ta reda på? Och hur mycket kan man få reda på?
Citera
2009-12-09, 17:19
Medlem
LinusNanos avatar
Säg att du misstänker att ip-ägaren har laddat ner dina filmer/musik/hemgjorda porr, så fixar tingsrätten det
Citera
2009-12-09, 17:22
Medlem
ZeeZees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusNano
Säg att du misstänker att ip-ägaren har laddat ner dina filmer/musik/hemgjorda porr, så fixar tingsrätten det

Ok, men nu var det ju inte riktigt det. Utan jag vill ha reda på vem som äger en viss domän.
Citera
2009-12-09, 17:23
Medlem
Spejnars avatar
Whois är en bra start.

http://ipkoll.se/ har lite verktyg att leka med.
Citera
2009-12-09, 17:39
Medlem
ZeeZees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spejnar
Whois är en bra start.

http://ipkoll.se/ har lite verktyg att leka med.

Jo jag har tidigare testat det men får inte fram något mer än vilket förtag som hoastar sidan. Sen är det stopp :-(
Citera
2009-12-09, 19:52
Medlem
Spejnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeeZee
Jo jag har tidigare testat det men får inte fram något mer än vilket förtag som hoastar sidan. Sen är det stopp :-(

Ja? Du ville ju få fram vem som är ansvarig.

Du skrev inget om att du ville ta reda på vem som använder en viss ip. Det kan du läsa om i FAQ och söka och det korta svaret är "det får du inte" så du kan lägga ner direkt och slippa slösa tid.
Citera
2009-12-10, 18:05
Medlem
Testa ripe.net.
Citera
2009-12-10, 19:04
Medlem
Ödlans avatar
I vissa fall av whoising av toppdomänen .SE får du inte registrantens uppgifter direkt, däremot får du alltid en holdersträng:

Kod:
$ whois aftonbladet.se | grep holder
holder:           aftonb0903-00096

Vad som gömmer sig bakom strängen kan du enkelt ta reda på genom att besöka www.iis.se och göra en kontaktsökning direkt på förstasidan. Vissa domänproviders döljer informationen genom att sätta sig själva som holder och reglerar därefter kundens juridiska ansvar genom en klausul i avtalet. Till exempel prq gör detta på domänerna de tillhandahåller och lämnar bara ifrån sig uppgifterna om vem den egentliga kunden är om det krävs av någon med tillräckligt hög auktoritär rätt, förslagsvis i polisiära ärenden. Det blev en del nyhetsartiklar som styrker mitt påstående när media fick nys om att en prqregistrerad kund sålt GBL.

Om holderhanteringen gäller även andra toppdomäner vet jag inte, så mycket whoisar jag inte.
Citera
2009-12-13, 14:39
Medlem
RollerBoySEs avatar
IT-säk -> Nätverk

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem