2009-12-09, 16:34
Medlem
Hejsan alla glada!
Genomförde en laboration i skolan idag, uppgiften var att få ut DNA ur kiwi. Vi använde oss av diskmedel, salt, etanol, med mera. Har fått en analysuppgift som går ut på att besvara "Hur vet du att det du har fått fram just är rent DNA?"

Vet inte riktigt hur jag ska svara... Jag skulle kunna förklara på ett vetenskapligt sätt att tensider i diskmedlet löser upp fett (cellmembran och kärnmembran), att salt binder skräppartiklar och så vidare - men frågan kvarstår: hur vet jag att det jag fått fram är just DNA? Det är ju inget jag kan se med blotta ögat...

Tack på förhand, Mitsurugi!
Citera
2009-12-09, 18:13
Medlem
Ingen som har någon tanke?
Jag tänkte först att det var för att det bildades ett skikt av något (DNA) mellan en polär och en opolär lösning, eftersom att det bara är proteiner som dras till dem, men fann sedan att det fanns tre ytterligare proteiner i Kiwi.
Citera
2009-12-09, 18:29
Medlem
wääuus avatar
Provade du att rulla upp det på en pinne? Isåfall är det ett tecken på att det är långa långa molekyler, som polymerer. Men hur man faktiskt vet att det är DNA, har jag ingen aning om.
Citera
2009-12-09, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Provade du att rulla upp det på en pinne? Isåfall är det ett tecken på att det är långa långa molekyler, som polymerer. Men hur man faktiskt vet att det är DNA, har jag ingen aning om.
Ptja, jag "fiskade" upp det med en metallstav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in