• 1
  • 2
2009-12-09, 09:21
Medlem
Lifeinrewinds avatar
Jag har flyttat från en stad till en annan den jag bor med nu är min sambo jag har ingen inkomst för närvarande och gör allt för att få ett jobb.
Jag har inte arbetat på väldigt länge utan studerat.
Då jag inte har rätt till A-kassa så tänkte jag Alfa, men jag har ju inte jobbat på kanske 2 år mer eller mindre. Så jag tänkte att socialbidrag skulle kunna hjälpa mej. Men min sambo är egen företagare och därmed hjälper INTE socialen OSS. Så problemet är att jag inte får någon kassa eller social bidrag.
Hur gör alla andra människor i samma situation som mej?
Ska jag behöva återgå till min kriminella karriär nu för att överleva?
Känns surt när man kämpat så jävla hårt för att bli ren från dumheter/droger och dåligt umgänge. Kan också tillägga att jag inte vill plugga något mer då jag nyligen kraschade psykiskt pga dåliga ekonomin och press som det innebär att studera.

Tacksam för tips!
Citera
2009-12-09, 09:52
Medlem
_abous avatar
Visst är det brott som gäller, samtidigt som du söker jobb naturligtvis.
Det är så sjuka regler, har varit i en liknande situation.
Citera
2009-12-09, 10:58
Medlem
Metafors avatar
Vad har du läst? Högskola? Ämnen?
Citera
2009-12-09, 11:11
Medlem
Lifeinrewinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metafor
Vad har du läst? Högskola? Ämnen?

jag har läst i gymnasiet hotell och restaurang men alla godkänt och uppåt.
läste media på folkhögskla hoppade av efter 50% av utbildningen inga betyg därifrån.
läste en KY- till kyltekniker, har inte alla betyg och inte heller licensen som kommer krävas 2010.
Sammt att jag ej har körkort men håller på att lämna prover för att ta detta.
två prickar i registret narkotika och misshandel.

Citat:
Ursprungligen postat av _abou
Visst är det brott som gäller, samtidigt som du söker jobb naturligtvis.
Det är så sjuka regler, har varit i en liknande situation.

svar ja. ser inga andra utvägar just nu.
Citera
2009-12-09, 11:18
Medlem
Metafors avatar
RE: Lifeinrewind

Handen på hjärtat, är du beredd att ta vilket arbete som helst? T.ex. att flippa burgare på McDonalds till du hittar något annat?

OM svaret är "Ja" är jag övertygad om att du kan få åtminstone en timanställning någonstans, förutsatt att du inte bor i en by med 14 hushåll.
Citera
2009-12-09, 14:18
Medlem
Lifeinrewinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metafor
RE: Lifeinrewind

Handen på hjärtat, är du beredd att ta vilket arbete som helst? T.ex. att flippa burgare på McDonalds till du hittar något annat?

OM svaret är "Ja" är jag övertygad om att du kan få åtminstone en timanställning någonstans, förutsatt att du inte bor i en by med 14 hushåll.

jo jag kan ta vadsomhellst. Och jag söker redan allt. Men detta handlar om hur jag ska klara mej tills jag får ett jobb.
Citera
2009-12-09, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeinrewind
jo jag kan ta vadsomhellst. Och jag söker redan allt. Men detta handlar om hur jag ska klara mej tills jag får ett jobb.

Det enda som du kan få är 300kr/mån via arbetslöshetsåtgärder eller praktikplats (17kr/h!), vilket förväntas räcka till mat och lite till.
Din sambo måste naturligtvis stå för hyran helt och hållet.

Det är så systemet är uppbyggt.
Citera
2009-12-09, 14:26
Medlem
Kan du låna pengar av henne tills du får jobb, om du nu räknar med att det är snart?
Citera
2009-12-09, 14:28
Medlem
toizs avatar
Du måste flytta ifrån din sambo. Då har du rätt till hjälp.
Citera
2009-12-09, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toiz

Om han har jobb om 2 veckor är det kanske onödigt omständigt?
Citera
2009-12-09, 15:22
Medlem
Lifeinrewinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Det enda som du kan få är 300kr/mån via arbetslöshetsåtgärder eller praktikplats (17kr/h!), vilket förväntas räcka till mat och lite till.
Din sambo måste naturligtvis stå för hyran helt och hållet.

Det är så systemet är uppbyggt.

okej detta lät helt sjukt. att sambon står för hyran är vell så det fungerar just nu. men alla mina räkningar jag har personligen då? 300kr är inte mkt.
jag har hållt mej borta från betalningsanmärkningar och därav gör jag det som krävs för att hålla det borta i framtiden också.

Citat:
Ursprungligen postat av Kenny999
Kan du låna pengar av henne tills du får jobb, om du nu räknar med att det är snart?

jag har nog redan fyllt min kvot då jag har fått stöd under studietiderna och den tiden jag har försökt komma på fötter igen efter mitt kriminella liv.

Citat:
Ursprungligen postat av toiz

detta är enda lösningen på mitt problem i nuläget. om jag lägger min address någon annan stanns så kan jag själv söka biddrag ( sjukt )

Citat:
Ursprungligen postat av Kenny999
Om han har jobb om 2 veckor är det kanske onödigt omständigt?

det är vad jag strävar efter.
Citera
2009-12-09, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeinrewind
detta är enda lösningen på mitt problem i nuläget. om jag lägger min address någon annan stanns så kan jag själv söka biddrag ( sjukt )
det är vad jag strävar efter.

Du får inte mer för det.
Normen för soc är hyra+3000kr
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in