• 1
  • 2
2009-12-09, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikJ
Måste fråga TS vad du menar när du skriver 50:- för hygien?

För mig är hygien typ deo, parfym, raklödder/gele, hårprodukter, tops, ansiktskräm/lotion, tandborste, tandkräm, schampo, tvål, rakhyvel. De flesta av de nämnda produkterna köper jag en gång i månaden. Tippar på en total kostnad på cirka 800 :- för alla mina produkter. Visst, jag är säkert överdriven men enligt mig är de där som jag nämnde ovan standardprodukter som alla killar bör ha hemma i badrumsskåpet. Sen kan man ju köpa biotherm produkter men då rinner det iväg. Alltså, det jag nämnde är enligt mig minimum för att man ska se ut som människa (och då glömde jag säkert några saker dessutom)

Så vad ingår i din hygienvärld?

Har insett att 50:-/mån är för lite men ungefär så här, beräknat per år.
Har 2 fusionhyvlar och en massa blad som räcker ett tag.
1 st Lacost edT 329:-
2 st Lacost deo 330:-
3 st Gillette Fusion gel 150:-?
4 st shampoflaskor 120:-?
4 st tandborstar 100:-?
2 st tandkrämstuber 50:-?
Tops och ansiktskrämer använder jag inte.
Allt med "?" är bara vilda gissningar på vad det kostar.
Citera
2009-12-09, 22:59
Medlem
Har räknat på min banks hemsida angående min bil.
Om jag lägger om lånet på den och maxar avbetalningstiden (jag vill ha så låg månadskostnad som möjligt så blir det enligt följande.

7 års avbetalningstid
3,35% ränta
Månadskostnad 588:-
Det är en bra sänkning från min tidigare höftade summa och med den kostnaden kombinerat med sänkt försäkringspremie och köra färre resor blir det till att behålla bilen.
Vet att bilen är en galen lyxfälla men bor i en "håla" där bil behövs, åker till skidbacken, div jobb, osv.
Citera
2009-12-09, 23:21
Medlem
ErikJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiniFöretagaren
Har insett att 50:-/mån är för lite men ungefär så här, beräknat per år.
Har 2 fusionhyvlar och en massa blad som räcker ett tag.
1 st Lacost edT 329:-
2 st Lacost deo 330:-
3 st Gillette Fusion gel 150:-?
4 st shampoflaskor 120:-?
4 st tandborstar 100:-?
2 st tandkrämstuber 50:-?
Tops och ansiktskrämer använder jag inte.
Allt med "?" är bara vilda gissningar på vad det kostar.

Dom artiklarna jag fetmarkerat är ju helt upp åt väggarna felberäknade. För jag antar att du borstar tänderna med tandkräm varje dag, använder deo varje dag samt tvättar håret minst varannan dag? Om du ska räkna sådär exakt får du även räkna in dom ggr du har tjejbesök/vänner där som lånar duschen och då även schampot=)

Räkna med iaf 200 kronor i månaden på hygien, då är du på den säkra sidan iaf.
Citera
2009-12-09, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikJ
Dom artiklarna jag fetmarkerat är ju helt upp åt väggarna felberäknade. För jag antar att du borstar tänderna med tandkräm varje dag, använder deo varje dag samt tvättar håret minst varannan dag? Om du ska räkna sådär exakt får du även räkna in dom ggr du har tjejbesök/vänner där som lånar duschen och då även schampot=)

Räkna med iaf 200 kronor i månaden på hygien, då är du på den säkra sidan iaf.

Ska logga allt, vi får väll se vart det slutar.
Borstar tänderna 2 ggr per dag.
Duschar 2 ggr per dag
Övriga dom duschar här har med eget (tror jag iaf, ingen koll)

Deo och edt köper jag på nätet, kollade precis priserna.
Kanske blir 2 deosticks på ett år iofs. Men en edt räcker lätt.
Citera
2009-12-10, 00:13
Medlem
ErikJs avatar
Citat:
Ska logga allt, vi får väll se vart det slutar.
Borstar tänderna 2 ggr per dag.
Duschar 2 ggr per dag
Övriga dom duschar här har med eget (tror jag iaf, ingen koll)

Deo och edt köper jag på nätet, kollade precis priserna.
Kanske blir 2 deosticks på ett år iofs. Men en edt räcker lätt.

Haha men jag trodde redan du hade räknat med två deostick? Du hade alltså först räknat med ett på 365 dagar?

Du duschar två ggr om dagen? Antar att du då säkert använder schampo en gång per dag. Det blir 365 ggr per år. Det är inget du klarar dig på 4 flaskor till...Kanske om du istället köpte 15 flaskor. Men som sagt, är lite halvt OT nu men blev bara tvungen. Tyckte i övrigt din tanke och din budget lät bra,vettig och insiktsfull!

Lycka till med det nya året, jag ska också försöka bli mer ekonomisk
Citera
2009-12-10, 10:30
Medlem
slutagnälls avatar
Citat:
Har räknat på min banks hemsida angående min bil.
Om jag lägger om lånet på den och maxar avbetalningstiden (jag vill ha så låg månadskostnad som möjligt så blir det enligt följande.

7 års avbetalningstid
3,35% ränta
Månadskostnad 588:-
Det är en bra sänkning från min tidigare höftade summa och med den kostnaden kombinerat med sänkt försäkringspremie och köra färre resor blir det till att behålla bilen.
Vet att bilen är en galen lyxfälla men bor i en "håla" där bil behövs, åker till skidbacken, div jobb, osv.
Ju längre avbetalningstid, desto högre blir totalkostnaden för dig. Eftersom du verkligen inte lever på existensminimum är månadskostnaden ganska ointressant, försök istället betala av alltihop så fort som möjligt.
Citera
2009-12-10, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutagnäll
Ju längre avbetalningstid, desto högre blir totalkostnaden för dig. Eftersom du verkligen inte lever på existensminimum är månadskostnaden ganska ointressant, försök istället betala av alltihop så fort som möjligt.

1. Längre avbetalningstid blir högre totalkostnad = OK
2. Försök betala av alltihop så fort som möjligt = NEJ

1. Är medveten om att det blir en högre kostnad totalt sett, men under den tiden kommer jag ha mera pengar över att lägga in i värdepapper som jag tror kommer ge bättre avkastning än den räntan jag sparar.

2. Av samma anledning som punkt 1, visst det blir dyrare men jag kommer tjäna mera på att köpa värdepapper än det jag sparar på räntan.
Tex bilräntan 3,39% minus ränteavdraget på 30% = 2,373% avkastning måste mina värdepapper slå för att det ska vara mer lönsamt, så det kommer jag satsa på!

Tack för dina synpunkter.
Citera
2009-12-10, 13:20
Medlem
Räntan kommer ju inte ligga så lågt under hela dina 7 år du avbetalar.
Citera
2009-12-10, 22:04
Medlem
slutagnälls avatar
Citat:
2. Av samma anledning som punkt 1, visst det blir dyrare men jag kommer tjäna mera på att köpa värdepapper än det jag sparar på räntan.
Tex bilräntan 3,39% minus ränteavdraget på 30% = 2,373% avkastning måste mina värdepapper slå för att det ska vara mer lönsamt, så det kommer jag satsa på!

Tack för dina synpunkter.
Nå, i så fall finns det bra mycket billigare lån än billån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in