• 1
  • 2
2009-12-09, 06:50
Medlem
Hej!
För några dagar sedan fick jag ett brev från Telia med ytterligare sura avgifter för tjänster jag klarar mig utan. Skyller inte på Telia, det är jag som beställt skiten men nu har jag bestämt mig för att trimma min ekonomi inför 2010 så jag inte jobbar för att bara skänka pengar till andra.

Nu ska jag satsa på mig själv.
Alla tips på förbättringar välkomnas!

Varenda krona som försvinner skall registreras.
Jag använder mig av en dator med excel för att göra grovberäkningarna samt månads och årsbudget.
När jag är ute använder jag mig av ett ekonomiprogram i min iPhone (pma om ni vill ha namnet på ekonomiprogrammet så slipper jag bli avstängd för reklam...)

Budgeten för Januari 2010
Leva och konsumera - 9500:-

Mobilabbonemang - 487:-/mån
Telia Max 25
Fast avgift 49:-
Förhöjd avgift (avbetalning på mobilen) 200:-
Dataavgift 69:-
Trafikavgifter 150:-
Fakturaavgift 19:-

Väljer att inte pressa kostnaden på detta då det är relativt billigt och går ut 2010-03-01. Väljer det bästa erbjudandet på iphonepriser.com när den nya iPhonen kommer i sommar.

Bredband - 363:-
Telia 24 mbit inkl fakturaavgift

Väljer någon billigare leverantör senare när TV-kanalerna är uppsagda?

TV - 566:-
Kanalpaket stor med Canal+
Viasat
Säsongskortet
Tv4 Anytime som aldrig fungerar! (okej ofta strular)

Sagt upp hela skiten, bindningstid till 2010-04-01.

Bil - 2500:- inkl försäkring 400:-
Kör en billig Citroën C1 så finns inte mycket att spara på.
2500:- månaden kostar den väll inte men tog i lite extra för säkerhets skull.
Ska kolla upp exakt vad den kostar samt skriva över den på farsan för billigare försäkring.

Bensin - 1000:-
Ska logga.
Finns ett iphoneprogram för det också, pma för mer info.

Mat - 2000:-
Ska logga alla matkostnader samt börja storhandla och planera måltiderna bättre, har inte en susning vad jag lägger på mat. Men antar att det är för mycket utemåltider.

Klippning - 350:-
En klippning i månaden blir det nog, tror jag.
Ska logga.

Kläder - 500:-
Handlar inte mycket kläder men ibland måste man fylla på, och rensa ut.
Ska logga.

Hygien - 50:-
Ska logga.

Läkemedel - 50:-
Ska logga.

Alkohol/Fest - 400:-
Ska logga.

Olycksfall och livförsäkring - 80:-
Ska logga.

Skoj/Övrigt - 1266:-
Ska logga.

----------

Boende - 5500:-
Inkl värme, vatten och el.

Månadsavgift Brf - 4095:-

Ränta - 500:-
Den riktiga räntan är under 500:-/mån men har en lite extrabuffert här när räntan stiger.

Amortering - 0:-
Gör bedömningen att det inte är fördelaktigt att amortera i dagsläget. Handlar värdepapper istället.

Hemförsäkring - 70:-
Har ett bra och billigt avtal.

Privat bofond - 635:-
Här sparar jag för kostnader som kan uppstå i hemmet, pengarna läggs bara i ett separat konto i banken.

Garage - 200:-
Funderar på att låta någon annan ta det tills vidare.

TOTALT - 15000:-
Måste kapa bort en del kostnader, lever för lyxigt helt enkelt.

Uppdaterar allt eftersom det behövs.
Senast redigerad av MiniFöretagaren 2009-12-09 kl. 07:12.
Citera
2009-12-09, 07:40
Medlem
Måste du ha bilen? Är det på grund av bekvämlighet så är det en punkt du kan tjäna mycket pengar på! Buss och promenader kommer man långt med!

Måste du klippa dig hos frisör? Köp en trimmer och klipp (trimma) själv.

Autogiro på telia-fakturan!
Citera
2009-12-09, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svarte Petter
Måste du ha bilen? Är det på grund av bekvämlighet så är det en punkt du kan tjäna mycket pengar på! Buss och promenader kommer man långt med!

Måste du klippa dig hos frisör? Köp en trimmer och klipp (trimma) själv.

Autogiro på telia-fakturan!

Japp bilen måste jag ha.
Klippningen ska jag spara in på.
Tackar!
Citera
2009-12-09, 10:02
Medlem
Räknar du med Städgrejjer, tvättmedel och sånt i matkostnaden?

Hygien posten verkar lite låg, jag handlar för en 100:- iallafall i månaden.
Citera
2009-12-09, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azezer
Räknar du med Städgrejjer, tvättmedel och sånt i matkostnaden?

Hygien posten verkar lite låg, jag handlar för en 100:- iallafall i månaden.

Diskmaskinstabletter har jag så det räcker halva 2010, en förpackning räcker ju väldigt länge, fast jag vet inte vad en ny kostar.
Tvättmedel har jag 2 förpackningar tror jag, har säkert för hela 2010.
Men för att svara på frågan, nej räknar inte in städgrejjer i matkostnaden, ska inte äta tvättmedlet
Fast kanske får utöka den kostnaden i budgeten.
Citera
2009-12-09, 10:20
Medlem
slutagnälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiniFöretagaren
Bil - 2500:- inkl försäkring 400:-
Kör en billig Citroën C1 så finns inte mycket att spara på.
2500:- månaden kostar den väll inte men tog i lite extra för säkerhets skull.
Ska kolla upp exakt vad den kostar samt skriva över den på farsan för billigare försäkring.
Det ska du nog inte göra, blir det en olycka hittar försäkringsbolaget det direkt, och så står du där utan pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av MiniFöretagaren
När jag är ute använder jag mig av ett ekonomiprogram i min iPhone (pma om ni vill ha namnet på ekonomiprogrammet så slipper jag bli avstängd för reklam...)
Du blir inte avstängd för reklam för att du berättar vad ett program heter. För den delen har du redan nämnt både Iphone, Excel och Citroen i ditt inlägg...
Citera
2009-12-09, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutagnäll
Det ska du nog inte göra, blir det en olycka hittar försäkringsbolaget det direkt, och så står du där utan pengar.

Du blir inte avstängd för reklam för att du berättar vad ett program heter. För den delen har du redan nämnt både Iphone, Excel och Citroen i ditt inlägg...

Hmmm, det har du iofs rätt i men skall kolla med försäkringsbolaget vad det står i villkoren.

Mmm det har du nog rätt i, men vill inte bli avstängd.
Citera
2009-12-09, 17:35
Medlem
omgplzs avatar
Kyrkoavgiften (om du betalar) kan eventuellt gå att spara in på, nån tusenlapp om året iaf. Själv ska jag byta från telia 24 till Tele2 8, sparar några hundra där.
Citera
2009-12-09, 21:58
Medlem
När min farsa stog som ägare till min bil, så hade vi en försäkring som innebar att han fick låta vem som helst köra den.

Lite dyrare än vanligt, men betydligt billigare än om jag hade stått för den själv.
Citera
2009-12-09, 22:20
Medlem
Om du vill klippa dig en gång i månaden tipsar jag om klippoteket i stan/östermalm. Det är folk som pluggar till frisör som klipper, de är DUKTIGA! och du får en klippning för 100kr ?!
Citera
2009-12-09, 22:22
Medlem
Medianas avatar
Skulle verkligen inte säga att du lever för lyxigt. Inte mycket pengar som går till "skoj".

Du verkar inte vara så mycket du kan dra in på. Som någon sa .. autogiro på alla betalning du kan så du slipper betala fakturaavgifter. Du kan redan sagt upp kabeltv:n. Klipp dig varannan måndag och hitta något billigare ställe. Vet inte vart du bor men för 200 kr borde du hitta något ställe. Kanske har du någon vän som är frisörska? Brukar alltid finnas någon i vänskapskretesen.

Funderar över bilen igen. Finns det inget annat sätt?
Citera
2009-12-09, 22:42
Medlem
ErikJs avatar
Måste fråga TS vad du menar när du skriver 50:- för hygien?

För mig är hygien typ deo, parfym, raklödder/gele, hårprodukter, tops, ansiktskräm/lotion, tandborste, tandkräm, schampo, tvål, rakhyvel. De flesta av de nämnda produkterna köper jag en gång i månaden. Tippar på en total kostnad på cirka 800 :- för alla mina produkter. Visst, jag är säkert överdriven men enligt mig är de där som jag nämnde ovan standardprodukter som alla killar bör ha hemma i badrumsskåpet. Sen kan man ju köpa biotherm produkter men då rinner det iväg. Alltså, det jag nämnde är enligt mig minimum för att man ska se ut som människa (och då glömde jag säkert några saker dessutom)

Så vad ingår i din hygienvärld?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in