2009-12-08, 21:35
Medlem
Då har det äntligen hänt! efter att ha studerat till ett yrke jag ville ha har jag fått hanka mig fram med industrijobb efter examen i några år men så idag hände det äntligen, jag fick jobb inom min bransch!

Nu har dock den delikata händelsen inträffat jag har blivit otroligt nervös inför att börja jobba med detta. Det jag ska göra är inte exakt det jag utbildat mig till men väldigt nära, jag har ingen erfarenhet av detta jobb det är de dock medvetna med på arbetsplatsen men ändå känner jag mig skakis som fan!

Jobbet i fråga är som materialplanerare.

Så min fråga till er andra som varit i tagen med att börja ert första kvalificerade anställning. Hur har ni känt er? Hur har det gått för er?

Vore kul att höra om någon annan kännt samma sak.
Citera
2009-12-08, 22:50
Medlem
Jag har tyvärr inte fått något jobb än men att vara nervös är helt normalt. Se bara till att du är observant och lyssnar på vad dem säger och försök komma ihåg deras namn. Dem vet att du är ny och dem vet att du inte kan ditt yrke så bra än så därför ska du fråga om saker du inte förstår.
Citera
2009-12-09, 02:08
Medlem
Raros avatar
Vad har du studerat?
Citera
2009-12-09, 08:45
Medlem
Sunners avatar
Personligen så brukar jag alltid vara nervös inför nya jobb. Det brukar dock bli så att jag har svårt att somna dagen innan man ska dit, sedan när man väl är där så faller saker och ting på plats och man känner sig snabbt som hemma.
Ta det lugnt bara, det är som det ska vara, själv så tycker jag snarast att det är ett sundhetstecken då det tyder på att man ställer krav på sig själv kombinerat med att man inte har fått ett underkvalificerat jobb.
Citera
2009-12-09, 17:38
Medlem
Jag har studerat inköp & supply chain management.

Ja man får väl försöka hålla sig så lugn som möjligt Jo sant att det är ett tecken som visar att man har ett jobb som man dessutom kan växa med. Men alltid kul att höra andras historier och tankar om dessa situationer.
Citera
2009-12-10, 21:44
Medlem
var dig sjalv. var artig. var arlig. fraga alltid om du inte forstar. sag till i got tid om du inte fattar. jobba effektivt. jobba INTE langa timmar (det satter fel forvantningar hos chefen, och du kommer inte kunna halla det uppe under langre tid). ta initiativ. tag ansvar. fortsatt "plugga" (inte formellt, men lag tidskrifter, las pa internet, allmanbilda dig sjalv innom ditt jobb). se till att forsta hela bilden, inte bara den lilla del du jobbar pa for stunden. och viktigast av allt: gor allt for att fa din chef (och hans chef) att se bra ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in