2016-04-07, 20:47
  #325
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Att föda och ta hand om barn ses väl numer mer eller mindre som en kvinnohobby, alternativt som något kvinnor bara ska göra.

Kvinnor som föder barn har aldrig och kommer aldrig att få någon respekt. De är bara en börda för samhället.

Tills kvinnor slutar göra det, då blir det ett jävla liv.
Citera
2016-04-07, 20:49
  #326
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Att ni orkar! Gå och säg till er morsan och hennes syrra att de inte är mogna att rösta och kom tillbaka och berätta vad de svarade.

+1 på den.

Intressant TT många i tråden samtidigt påstår att män har högre IQ.
Citera
2016-04-07, 20:50
  #327
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Tills kvinnor slutar göra det, då blir det ett jävla liv.

Nej, när barnen kommer, blir det ett jävla liv.
Citera
2016-04-07, 21:02
  #328
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pmepme
+1 på den.

Intressant TT många i tråden samtidigt påstår att män har högre IQ.

Det finns en tråd som förklarar på ett pedagogiskt sätt varför kvinnors eventuella höga IQ inte har något värde i verkliga livet.

Trots sin IQ har kvinnan svårt att ta rationella beslut pga påverkan av irrationella känslor.
Citera
2016-04-07, 21:22
  #329
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Varför ska män ha mer att säga till om för att de deltar i krig varje 200 år?
Kvinnor försvarar människan från total utrotning via att föda, amma och ta hand om nästa generation, år ut och år in, borde väl rendera oss minst om inte mer rätt till rösträtt.

Att få barn är bara någonting naturligt och en önskan många kvinnor har. Det är ingen uppoffring på samma sätt. Men visst, det är ju ändå ett argument.

Jag har inte så mycket emot kvinnlig rösträtt egentligen, men jag förstår hur resonemanget gick förr i tiden innan kvinnlig rösträtt fanns. Däremot så skulle jag gärna vilja se krav på motprestation av båda könen. Jag gillar inte att bidragsberoende eller utvecklingsstörda har rösträtt t.ex.

Vidare är kvinnor dessutom mer beroende av offentlig sektor, och röstar därefter, dvs åt vänster. De vill expandera välfärdsstaten, och röstar fram stora sociala program som inte skapar incitament till att vara driftig. Och så har vi hela flyktingkatastrofen, driven av känslor istället för empiri.
Citera
2016-04-07, 21:23
  #330
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pmepme
+1 på den.

Intressant TT många i tråden samtidigt påstår att män har högre IQ.

Är argument mot kvinnlig rösträtt ett bevis på att män har lägre IQ?
Citera
2016-04-07, 22:03
  #331
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Men nu är Simon Baron-Cohen proffesor i utvecklandet av psychopatologi, och empati en liten del av hans kunskap. Medan Jacob har den som huvudämnet, och eftersom han forskar i det så måste han klart definiera begreppet annars är hans forskning helt världelös.

Eftersom du uttrycker det på det viset känner jag mig tvungen att informera om att psykopatologi betyder psykisk sjukdom.

Någon definition av empati måste ju användas, och det är lämpligt att köra på den definitionen som Baron-Cohen använder, eftersom det ändå är till stor del hans forskning som tråden handlar om.

För övrigt anser jag att den definition som Jacob använder sig av inte är användbar i förklarande syfte, eftersom den är för bred. Det finns andra mer specifika termer han kan använda i sin forsking.

Professor Simon Baron-Cohen en av de mest kända och citerade vetenskapsmännen inom området psykologi i dagsläget, så jag kan tycka att han ändå har större mandat att definiera facktermer än en docent från Mjölhagens högskola.
Citera
2016-04-07, 22:07
  #332
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Att ni orkar! Gå och säg till er morsan och hennes syrra att de inte är mogna att rösta och kom tillbaka och berätta vad de svarade.

Min fru säger ofta att hon gärna hade avskaffat kvinnlig rösträtt. Och jag kan även svara i morsans ställe att nej, hon bör inte rösta för hon vet inte - liksom de flesta andra - vad det är hon röstar på.
Citera
2016-04-07, 23:29
  #333
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Eftersom du uttrycker det på det viset känner jag mig tvungen att informera om att psykopatologi betyder psykisk sjukdom.

Någon definition av empati måste ju användas, och det är lämpligt att köra på den definitionen som Baron-Cohen använder, eftersom det ändå är till stor del hans forskning som tråden handlar om.

För övrigt anser jag att den definition som Jacob använder sig av inte är användbar i förklarande syfte, eftersom den är för bred. Det finns andra mer specifika termer han kan använda i sin forsking.

Professor Simon Baron-Cohen en av de mest kända och citerade vetenskapsmännen inom området psykologi i dagsläget, så jag kan tycka att han ändå har större mandat att definiera facktermer än en docent från Mjölhagens högskola.

Försök sätta dig på mig om du vill. Men gör dig inte för bekväm bara.
Psykologi är som jag sa ett så pass stort område, att ingen kan ta in allt.
Du kan vara psykolog utan att ha mer än en schematisk överblick över psykiska sjukdomar om du tex är arbetsplatspsykolog. Psykologi är därför inte så hierarkiskt som du tror.

Han har ett stort anseende ja, men det hindrar inte att Jacobs mentor är den som om jag inte missminner mig är världsledande inom Altruism. Han har alltså fått tillgång till en massa kunskap som Simon inte har tid att läsa in sig på. Ingen kan ta in all kunskap inom psykologi.

Jacobs specialområde är fortfarande empati. Därför har han läste mer runt ikring det.
Citera
2016-04-07, 23:32
  #334
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Att få barn är bara någonting naturligt och en önskan många kvinnor har. Det är ingen uppoffring på samma sätt. Men visst, det är ju ändå ett argument.

Jag har inte så mycket emot kvinnlig rösträtt egentligen, men jag förstår hur resonemanget gick förr i tiden innan kvinnlig rösträtt fanns. Däremot så skulle jag gärna vilja se krav på motprestation av båda könen. Jag gillar inte att bidragsberoende eller utvecklingsstörda har rösträtt t.ex.

Vidare är kvinnor dessutom mer beroende av offentlig sektor, och röstar därefter, dvs åt vänster. De vill expandera välfärdsstaten, och röstar fram stora sociala program som inte skapar incitament till att vara driftig. Och så har vi hela flyktingkatastrofen, driven av känslor istället för empiri.

Det är självklart en uppoffring, barn kostar och barn har i historiska tider i Sverige dessutom varit förknippat med stor livsfara att föda. I nutid är det ungefär 350 000 mödrar som dör varje år pga förlossnignskomplikationer.

Om vi jämför detta med ett moderna krig ta Irakkriget ex. så dog Enligt Iraq Body Count 2008 har 86 453–94 325 civila dödsfall på grund av våldet rapporterats i medierna.[76] Av koalitionens soldater har enligt koalitionen över 4 100 amerikanska, 170 brittiska och 120 av övriga i koalitionen stupat sedan krigsutbrottet.

Du har alltså runt 3 Irakkrig som pågår varje år med endast kvinnor som offer i modern tid.
Och du säger att kvinnor inte gör uppoffringar?

Så nej jag förstår faktiskt inte alls hur man resonerade förr eller hur du tänker nu.

Sen är det rätt märkligt att så många har en totalt polariserad syn mellan empiri och empati.
Att vara empatisk mot andra är i grunden otroligt smart för individen och för samhällen och grundat på…. empiri (grundat på erfarenhet)
Vi har blivit empatiska för att evolutionen gjort oss sådana….du kan vara jävligt säker på att det alltså just är smart….OCH empiriskt.

allright?
__________________
Senast redigerad av Merapi 2016-04-07 kl. 23:41.
Citera
2016-04-07, 23:34
  #335
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Min fru säger ofta att hon gärna hade avskaffat kvinnlig rösträtt. Och jag kan även svara i morsans ställe att nej, hon bör inte rösta för hon vet inte - liksom de flesta andra - vad det är hon röstar på.

Som om någon i det här landet visste det.

Min kille röstar inte heller och är nöjd med det.

Vill man inte rösta så behöver man inte.
__________________
Senast redigerad av Statistenidittliv 2016-04-07 kl. 23:37.
Citera
2016-04-07, 23:45
  #336
Medlem
Vad lättsamt det måste vara för er att bara gradera ett helt kön som inkapabel till att rösta.

Skulle man komma med ett vettigt argument i så fall är det att ointelligenta människor i det stora hela (oavsett kvinna eller man) inte ska få rösta. Ointelligent är ju däremot minst 50-80% av befolkningen så allting kommer fallera på sig själv oavsett vad man gör. Varför göra det till en könsfråga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in