2009-12-08, 14:55
Medlem
cpapas avatar
Hej!

Jag saknar en samlingstråd för scriptfrågor och schyssta one-liners. Det kan vara en QA-tråd eller bara en tråd där du kan glänsa med din överlägsna commandline-fu.

Jag börjar med en fråga:
Jag har en filstruktur med en massa .tex- och .png-filer (+ annat skräp). Jag söker en one-liner som kopierar filstrukturen men utesluter de oönskade filerna, och bara tar med png- och tex-filer.

Några användbara och grundläggande tips för terminalen:
Kod:
!! det senaste kommandot med argument
ex.
sudo !!

!$ argumentet från det senaste kommandot
ex.
mkdir ~/documents/foo/bar/baz
cd !$

cd - gå tillbaka till tidigare directory
ex.
pwd
-> /home/cpapa
cd documents/foo/bar/baz
pwd
-> /home/cpapa/documents/foo/bar/baz
cd -
-> /home/cpapa
cd -
-> /home/cpapa/documents/foo/bar/baz
Citera
2009-12-08, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cpapa
Jag börjar med en fråga:
Jag har en filstruktur med en massa .tex- och .png-filer (+ annat skräp). Jag söker en one-liner som kopierar filstrukturen men utesluter de oönskade filerna, och bara tar med png- och tex-filer.
Använd find och cp t.ex så här:
Kod:
find dir1 -regextype posix-egrep -regex '.*\.(png|tex)$' -exec cp --parents {} dir2 \;

detta blir: kopiera dir1 och med mappstruktur och alla png och tex filer till dir2. (dir2 måste existera)
Citera
2009-12-08, 15:44
Medlem
cpapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snobbslakt
Använd find och cp t.ex så här:
Kod:
find dir1 -regextype posix-egrep -regex '.*\.(png|tex)$' -exec cp --parents {} dir2 \;

detta blir: kopiera dir1 och med mappstruktur och alla png och tex filer till dir2. (dir2 måste existera)

Jag försökte pipea find-resultaten till xargs och cp. Det går säkert också, men både find och xargs har rätt tunga manualer

Man tackar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in