2009-12-08, 11:42
Medlem
ErikJs avatar
Tja.

Min polare som äger det här kontott är rätt tragisk och vill att jag nämner att det är en kompis som skriver frågan.

Har en räkning på 4000 till svea ekonomis inkasso bolag. På senaste brevet står det att om jag inte betalar in skullden så kommer dom "vidta rättsliga åtgärder". Jag har planerat att betala räkningen när jag får min nästa lön. Min fråga är vad dom menar? Kommer dom ta min skulld till rättegång eller skickar dom det vidare till kronofogden? Jag är inte sugen på att sitta i en rättegång för 4000 kronor. Vad betyder "vidta rättsliga åtgärder"?

//Anders
Citera
2009-12-08, 12:18
Medlem
kaxen82s avatar
Citat:
Jag har planerat att betala räkningen när jag får min nästa lön.

Räcker inte detta för dem?
Citera
2009-12-08, 12:25
Medlem
Maximus23s avatar
att man ansöker om betalningsföreläggande till kronofogden
Citera
2009-12-08, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikJ
Tja.

Min polare som äger det här kontott är rätt tragisk och vill att jag nämner att det är en kompis som skriver frågan.

Har en räkning på 4000 till svea ekonomis inkasso bolag. På senaste brevet står det att om jag inte betalar in skullden så kommer dom "vidta rättsliga åtgärder". Jag har planerat att betala räkningen när jag får min nästa lön. Min fråga är vad dom menar? Kommer dom ta min skulld till rättegång eller skickar dom det vidare till kronofogden? Jag är inte sugen på att sitta i en rättegång för 4000 kronor. Vad betyder "vidta rättsliga åtgärder"?
//Anders
har du ringt och pratat med dem?
De flesta är rätt bra att ha o göra med bara man ringer och förklarar.
Om du ringer och säger att du kommer att betala allt vid nästa lön så tror jag att de hellre väntar en att dra det vidare (kostar ju en del för dem)
Lycka till!
Citera
2009-12-08, 12:28
Medlem
ErikJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaxen82
Räcker inte detta för dem?

Jag tror han redan pratat med dom och hade en betalningsplan som han inte kunde fullfölja pga att han inte fick sin senaste lön. Nu har han då fått ett brev där dom skrivit att han antingen betalar hela skulden pronto eller så vidtar dom rättsliga åtgärder. Jag har sagt till honom att jag tror att dom måste skicka det vidare till kronofogden. Kan inte tänka mig att dom per automatik skickar upp ett ärende på 4000 spänn i en rättegång. Sen är han ohyggligt orolig för att få en betalninsanmärkning men jag har sagt att då måste det gå till kronofogden och sedan ska det gå ytterligare några dagar innan dom kan göra ett sådant utslag. Jag är dock inte helt säker och han litar inte på mitt svar således

Jag återkommer när han svarar i telefonen
Citera
2009-12-08, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikJ
Jag tror han redan pratat med dom och hade en betalningsplan som han inte kunde fullfölja pga att han inte fick sin senaste lön. Nu har han då fått ett brev där dom skrivit att han antingen betalar hela skulden pronto eller så vidtar dom rättsliga åtgärder. Jag har sagt till honom att jag tror att dom måste skicka det vidare till kronofogden. Kan inte tänka mig att dom per automatik skickar upp ett ärende på 4000 spänn i en rättegång. Sen är han ohyggligt orolig för att få en betalninsanmärkning men jag har sagt att då måste det gå till kronofogden och sedan ska det gå ytterligare några dagar innan dom kan göra ett sådant utslag. Jag är dock inte helt säker och han litar inte på mitt svar således

Jag återkommer när han svarar i telefonen

OK .
varför fick han inte sin lön (bisak)
Om det är något fel från hans arbetsgivare kan han ju faktiskt hänvisa till det. alt se till att han arbetsgivare faktiskt löser situationen han hamnat i...
Citera
2009-12-08, 14:18
Medlem
ErikJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PIGAFCE
OK .
varför fick han inte sin lön (bisak)
Om det är något fel från hans arbetsgivare kan han ju faktiskt hänvisa till det. alt se till att han arbetsgivare faktiskt löser situationen han hamnat i...

Dom tjafsar om det, företaget har det lite tungt nu och betalade bara ut halvlön men skulle betala den andra halvan till julen.

Han säger att han inte fick göra en ny avbetalning när han pratade med dom eftersom han hade försakat den tidigare planen. Nu vågar han inte ringa upp dom igen och fråga vad dom menar med "vidta rättsliga åtgärder" men jag har hälsat att de jag sagt om att det troligen "bara" är så att det skickas vidare till kronofogden förstärkts av andra härinne. Det gjorde honom glad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in