2009-12-08, 10:25
Medlem
Har en karrekotlett som ligger o glor i kylen, tänkte jag skulle äta den med potatisgratäng..

är det bara steka? ska man ha nån marinad?

kryddor?
Citera
2009-12-08, 10:59
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pierce & Pierce
Har en karrekotlett som ligger o glor i kylen, tänkte jag skulle äta den med potatisgratäng..

är det bara steka? ska man ha nån marinad?

kryddor?

1] Ja, det är bara att steka. Skulle dock föredra halstring, dvs snabb stekning på hög värme. Max 2-3 minuter på vardera sida.
2] Marinad funkar, men är ej nödvändigt. Vissa tycker om att marinera, andra inte. Att marinera beror helt och hållet på tid, ork och lust.
3] Salt & peppar fungerar utmärkt. Så även t. ex grillkrydda eller örtagårdsblandning.
Citera
2009-12-08, 14:44
Medlem
bängrings avatar
inget höjdar kött. Släng i skiten(med stekyta) i gratängen, jag tycker iaf inte att de blir bra som "stekbit", köttet änvänds ju förfan till kebab.
Citera
2009-12-08, 15:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bängring
inget höjdar kött. Släng i skiten(med stekyta) i gratängen, jag tycker iaf inte att de blir bra som "stekbit", köttet änvänds ju förfan till kebab.
Både ditt sätt att beskriva köttet och metoden tyder på att du nog inte har lagat den aktuella styckningsdetaljen allt för många ggr .

Karrékotlett är den biten som ibland blir kvar efter att man har skurit ut ren kotlettrad och karré. Köttet är därmed något mitt i mellan kotlett och karré när de ankommer smak, konsistens och fettlager.

Karrékotlett är kanon att grilla, halstra, enkelpanera samt använda i diverse grytor och långkok.

Testa det här:

Ta bort benen. Skär karrékotletten i mindre bitar ca 4 cm stora i diameter.

Finhacka ett helt vitlökshuvud. Lägg hälften av vitlöken, salt och peppar tillsammans med karrébitarna i en tättslutande plastpåse och låt vila i kyl i ca 2 h.

Ta fram en ugnssäker gryta, lägg i lite ister och stek på bitarna så de får en fin yta. Smula i en adekvat mängd buljong (eller äkta buljongavkok), samt häll på så pass mycket vatten att det täcker hälften av köttet.

Sjud nu på svag värme tills bitarna är helt mjuka. De sista 15 minuterna bör du lägga i resten av den finhackade vitlöken.

Servera med pressad potatis.

~Paul~
Citera
2009-12-08, 15:48
Medlem
yjm308s avatar
Karrékotlett är bästa köttet enligt mig!

jag steker dom alltid i en jävla massa kryddor, och det blir skitgott!

den här kryddblandningen är det bästa jag vet:

mycket salt
lagom svartpeppar
mycket vitlökspulver
mycket lökpulver
lagom paprikapulver
lagom chayenne peppar (beror på hur starkt man vill ha det)

sen steker du, och sista 2 minuterna av stekninken så smetar du på lite rökig amerikansk barbeque sås! och sist, lite mera salt.

KNULLAR I MUNNEN!
Senast redigerad av yjm308 2009-12-08 kl. 15:52.
Citera
2009-12-08, 16:13
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yjm308
Karrékotlett är bästa köttet enligt mig!

jag steker dom alltid i en jävla massa kryddor, och det blir skitgott!

[...]

Det är ungefär så jag brukar gå till väga också.
Man gör en liten kryddmix av de kryddor som passar och som man har hemma.

Och även jag föredrar karrén framför t. ex filén på en gris.
Även om filén anses "finare" så tycker jag den oftast blir ganska torr och trist.
Citera
2009-12-08, 17:02
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Det är ungefär så jag brukar gå till väga också.
Man gör en liten kryddmix av de kryddor som passar och som man har hemma.

Och även jag föredrar karrén framför t. ex filén på en gris.
Även om filén anses "finare" så tycker jag den oftast blir ganska torr och trist.
Håller med till 100%! Karrén är ju den enda biten på grisen som har det där härliga insprängda fettet som gör att det blir så gott när man steker den. Karré över filé alla gånger; filé kan man inte översteka en halv grad utan att den blir snustorr och oaptitlig, så man måste dränka den i sås.

Just ja, gris passar nästan alltid bra ihop med vitlök, salvia, rosmarin, äpple, cayennepeppar (inte mycket, bara nog för att lyfta fram alla andra smaker), ingefära - ja, nästan vad som helst faktiskt. Jag skulle göra det enkelt för mig och steka den med några vitlöksklyftor i pannan (som man lyfter ur innan de blir brända), salt och svartpeppar, och till den potatisgratäng och en god sås.
Senast redigerad av R.Stotzky 2009-12-08 kl. 17:07.
Citera
2013-04-24, 20:32
Medlem
Dirges avatar
Smörj in med dina favorit kryddor och låt vila några timmar i rums temp sen bryn den snabbt och häll i lite kalvfond,lök och lite vatten och kör den i ugnen på ca 80-90 grader i 5 timmar och vänd 1 gång i timmen så får du en härligt mör och god köttbit, sen kan du göra sås på skyn (tillsätt lite vatten/fond emellanåt. O.B.S tidsmässigt beror ju på hur stor köttbiten är men ligger den över kilot så funkar detta kanon.
Citera
2013-04-24, 20:49
Medlem
Ett väldigt enkelt tips är att kleta in skivorna med chilisås och hackad rå lök. Ger en sötkladdig yta, har aldrig stekt i stekpannan så men grillar det ibland.
Salt och peppar med såklart.
Citera
2013-04-24, 21:27
Medlem
elektronikfreaks avatar
Inte för att jag riktigt förstår anledningen till att lyfta en 3 1/2 år gammal tråd, men skit samma.

Personligen tycker jag fläskkarré är ett ypperligt kött att steka, grilla eller köra helstekt i ugnen. Är dessutom mycket saftigare eftersom det alltid är fettinsprängt i motsats till vanlig kotlett som ofta kan bli lite torr.
Citera
2013-04-30, 20:28
Medlem
Tjippmunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Inte för att jag riktigt förstår anledningen till att lyfta en 3 1/2 år gammal tråd, men skit samma.

Personligen tycker jag fläskkarré är ett ypperligt kött att steka, grilla eller köra helstekt i ugnen. Är dessutom mycket saftigare eftersom det alltid är fettinsprängt i motsats till vanlig kotlett som ofta kan bli lite torr.
själv tycker jag att steka en skiva fläskkarré är slöseri. kanske för att jag aldrig ätit riktigt bra stekt karré.
däremot grillad eller tillagad i ugn kan den bli perfekt.

är det bara jag som fått dåliga bitar på sista tiden, eller har fläskkarrén blivit mer fett och mindre kött? tycker att köper man en bit numera som ser bra ut i affären så har den alldeles för mycket insprängt fett. närmre 60% får skäras bort vid serveringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in