2009-12-08, 10:25
Medlem
Har en karrekotlett som ligger o glor i kylen, tnkte jag skulle ta den med potatisgratng..

r det bara steka? ska man ha nn marinad?

kryddor?
Citera
2009-12-08, 10:59
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pierce & Pierce
Har en karrekotlett som ligger o glor i kylen, tnkte jag skulle ta den med potatisgratng..

r det bara steka? ska man ha nn marinad?

kryddor?

1] Ja, det r bara att steka. Skulle dock fredra halstring, dvs snabb stekning p hg vrme. Max 2-3 minuter p vardera sida.
2] Marinad funkar, men r ej ndvndigt. Vissa tycker om att marinera, andra inte. Att marinera beror helt och hllet p tid, ork och lust.
3] Salt & peppar fungerar utmrkt. S ven t. ex grillkrydda eller rtagrdsblandning.
Citera
2009-12-08, 14:44
Medlem
bngrings avatar
inget hjdar ktt. Slng i skiten(med stekyta) i gratngen, jag tycker iaf inte att de blir bra som "stekbit", kttet nvnds ju frfan till kebab.
Citera
2009-12-08, 15:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bängring
inget hjdar ktt. Slng i skiten(med stekyta) i gratngen, jag tycker iaf inte att de blir bra som "stekbit", kttet nvnds ju frfan till kebab.
Bde ditt stt att beskriva kttet och metoden tyder p att du nog inte har lagat den aktuella styckningsdetaljen allt fr mnga ggr .

Karrkotlett r den biten som ibland blir kvar efter att man har skurit ut ren kotlettrad och karr. Kttet r drmed ngot mitt i mellan kotlett och karr nr de ankommer smak, konsistens och fettlager.

Karrkotlett r kanon att grilla, halstra, enkelpanera samt anvnda i diverse grytor och lngkok.

Testa det hr:

Ta bort benen. Skr karrkotletten i mindre bitar ca 4 cm stora i diameter.

Finhacka ett helt vitlkshuvud. Lgg hlften av vitlken, salt och peppar tillsammans med karrbitarna i en tttslutande plastpse och lt vila i kyl i ca 2 h.

Ta fram en ugnssker gryta, lgg i lite ister och stek p bitarna s de fr en fin yta. Smula i en adekvat mngd buljong (eller kta buljongavkok), samt hll p s pass mycket vatten att det tcker hlften av kttet.

Sjud nu p svag vrme tills bitarna r helt mjuka. De sista 15 minuterna br du lgga i resten av den finhackade vitlken.

Servera med pressad potatis.

~Paul~
Citera
2009-12-08, 15:48
Medlem
yjm308s avatar
Karrkotlett r bsta kttet enligt mig!

jag steker dom alltid i en jvla massa kryddor, och det blir skitgott!

den hr kryddblandningen r det bsta jag vet:

mycket salt
lagom svartpeppar
mycket vitlkspulver
mycket lkpulver
lagom paprikapulver
lagom chayenne peppar (beror p hur starkt man vill ha det)

sen steker du, och sista 2 minuterna av stekninken s smetar du p lite rkig amerikansk barbeque ss! och sist, lite mera salt.

KNULLAR I MUNNEN!
Senast redigerad av yjm308 2009-12-08 kl. 15:52.
Citera
2009-12-08, 16:13
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yjm308
Karrkotlett r bsta kttet enligt mig!

jag steker dom alltid i en jvla massa kryddor, och det blir skitgott!

[...]

Det r ungefr s jag brukar g till vga ocks.
Man gr en liten kryddmix av de kryddor som passar och som man har hemma.

Och ven jag fredrar karrn framfr t. ex filn p en gris.
ven om filn anses "finare" s tycker jag den oftast blir ganska torr och trist.
Citera
2009-12-08, 17:02
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Det r ungefr s jag brukar g till vga ocks.
Man gr en liten kryddmix av de kryddor som passar och som man har hemma.

Och ven jag fredrar karrn framfr t. ex filn p en gris.
ven om filn anses "finare" s tycker jag den oftast blir ganska torr och trist.
Hller med till 100%! Karrn r ju den enda biten p grisen som har det dr hrliga insprngda fettet som gr att det blir s gott nr man steker den. Karr ver fil alla gnger; fil kan man inte versteka en halv grad utan att den blir snustorr och oaptitlig, s man mste drnka den i ss.

Just ja, gris passar nstan alltid bra ihop med vitlk, salvia, rosmarin, pple, cayennepeppar (inte mycket, bara nog fr att lyfta fram alla andra smaker), ingefra - ja, nstan vad som helst faktiskt. Jag skulle gra det enkelt fr mig och steka den med ngra vitlksklyftor i pannan (som man lyfter ur innan de blir brnda), salt och svartpeppar, och till den potatisgratng och en god ss.
Senast redigerad av R.Stotzky 2009-12-08 kl. 17:07.
Citera
2013-04-24, 20:32
Medlem
Dirges avatar
Smrj in med dina favorit kryddor och lt vila ngra timmar i rums temp sen bryn den snabbt och hll i lite kalvfond,lk och lite vatten och kr den i ugnen p ca 80-90 grader i 5 timmar och vnd 1 gng i timmen s fr du en hrligt mr och god kttbit, sen kan du gra ss p skyn (tillstt lite vatten/fond emellant. O.B.S tidsmssigt beror ju p hur stor kttbiten r men ligger den ver kilot s funkar detta kanon.
Citera
2013-04-24, 20:49
Medlem
Ett vldigt enkelt tips r att kleta in skivorna med chiliss och hackad r lk. Ger en stkladdig yta, har aldrig stekt i stekpannan s men grillar det ibland.
Salt och peppar med sklart.
Citera
2013-04-24, 21:27
Medlem
elektronikfreaks avatar
Inte fr att jag riktigt frstr anledningen till att lyfta en 3 1/2 r gammal trd, men skit samma.

Personligen tycker jag flskkarr r ett ypperligt ktt att steka, grilla eller kra helstekt i ugnen. r dessutom mycket saftigare eftersom det alltid r fettinsprngt i motsats till vanlig kotlett som ofta kan bli lite torr.
Citera
2013-04-30, 20:28
Medlem
Tjippmunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Inte fr att jag riktigt frstr anledningen till att lyfta en 3 1/2 r gammal trd, men skit samma.

Personligen tycker jag flskkarr r ett ypperligt ktt att steka, grilla eller kra helstekt i ugnen. r dessutom mycket saftigare eftersom det alltid r fettinsprngt i motsats till vanlig kotlett som ofta kan bli lite torr.
sjlv tycker jag att steka en skiva flskkarr r slseri. kanske fr att jag aldrig tit riktigt bra stekt karr.
dremot grillad eller tillagad i ugn kan den bli perfekt.

r det bara jag som ftt dliga bitar p sista tiden, eller har flskkarrn blivit mer fett och mindre ktt? tycker att kper man en bit numera som ser bra ut i affren s har den alldeles fr mycket insprngt fett. nrmre 60% fr skras bort vid serveringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in