• 1
  • 2
2009-12-07, 22:12
Medlem
pirates avatar
Jag läste idag att marknaden kommer att fyllas med instant-on linux som skall vara till hjälp för att kolla mailen, surfa nätet eller göra snabba ärenden som inte kräver att man loggar in till de stora os:et. Snabbt och enkelt. Man ska kunna logga in på ett par sekunder då os:et ligger på moderkortet.

Är det nån som har testat och vad tror ni om det?
Kommer det att bli stort?

Här kan man läsa lite om det
http://en.wikipedia.org/wiki/Instant_on
http://www.tomsguide.com/us/preboot-...view-1244.html

Här är ett par distar:
http://www.splashtop.com/
http://hyperspace.com/
http://www2.mandriva.com/instanton/
Citera
2009-12-07, 22:13
Medlem
anooonyms avatar
Låter rätt fräckt. Ska testa om jag orkar och får en laptop/dator över
Citera
2009-12-07, 22:36
Medlem
penol700s avatar
Med risk för att det här blir ett "Internet är bara en fluga"-citat, så måste jag ändå säga att jag inte tror att det finns en framtid för dessa ultralätta OS på "riktiga" datorer.
Anledningen är att om man bara snabbt vill kolla mailen eller kolla facebook, så kommer mobiltelefonerna fixa det precis lika snabbt och lätt som alla dessa netbooks, med små *nix-distar.
Stationära datorer och laptops kommer sköta saker som tunga program, spel ordbehandling osv, det som sköts med netbooks idag kommer framtidens (och till viss del redan dagens) mobiltelefoner fixa.
Citera
2009-12-07, 22:40
Medlem
pirates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penol700
Med risk för att det här blir ett "Internet är bara en fluga"-citat, så måste jag ändå säga att jag inte tror att det finns en framtid för dessa ultralätta OS på "riktiga" datorer.
Anledningen är att om man bara snabbt vill kolla mailen eller kolla facebook, så kommer mobiltelefonerna fixa det precis lika snabbt och lätt som alla dessa netbooks, med små *nix-distar.
Stationära datorer och laptops kommer sköta saker som tunga program, spel ordbehandling osv, det som sköts med netbooks idag kommer framtidens (och till viss del redan dagens) mobiltelefoner fixa.

Bra poäng faktiskt!
Nu när iphone, htc och andra telefoner med stora skärmar tar över de ordinarie telefonerna så kan man surfa snabbare och bättre med hjälp av de stora skärmarna som finns att tillgå.
Citera
2009-12-08, 00:14
Medlem
Citat:
det här kommer nog att användas mycket i officiella sammanhang, såsom internetkaféer och bibliotek. och alla dessa mini-pcs kommer nog slimmas än mer, i o m att man kan ta bort än mer grejer som tar onödig plats, så att det bara blir en internetdator...
me like. det kommer antagligen att öka internetanvändandet än mer och göra det svårare att kontrollera.
Citera
2009-12-08, 00:26
Medlem
penol700s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serein
det här kommer nog att användas mycket i officiella sammanhang, såsom internetkaféer och bibliotek. och alla dessa mini-pcs kommer nog slimmas än mer, i o m att man kan ta bort än mer grejer som tar onödig plats, så att det bara blir en internetdator...
me like. det kommer antagligen att öka internetanvändandet än mer och göra det svårare att kontrollera.
Fast slimmas de ned ännu mer kommer de ju att bli ungefär samma size som en HTC HD2 eller en Nokia n900 och då finns har de ju tappat sin selling point lite..

Antar att du menar offentliga .

/Ordolf Hitler
Citera
2009-12-08, 08:55
Medlem
ancides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pirate
"text"

Det här skulle kunna vara en bra sak för utvecklingsländer som behöver komma åt internet med billig hårdvara. Tänk er vilka möjligheter det är för personer som inte har råd att utbilda sig.
Citera
2009-12-08, 21:13
Medlem
Citat:
Fast slimmas de ned ännu mer kommer de ju att bli ungefär samma size som en HTC HD2 eller en Nokia n900 och då finns har de ju tappat sin selling point lite..

Antar att du menar offentliga .

/Ordolf Hitler
höhö... tillfällig ordförvirring. tack hitler.
jo, men jag kan ju inte säga att surfandet är lika ultimat på en 4-5"-skärm som på en 13-(en awesome jävla hög siffra)"... speciellt inte när man ska skriva; de där förbannat små tangenterna som antingen gör att man vrickar tummen eller tar timmar för att skriva ett par meningar...
verkar också som om dessa instant-on än så länge bara är kommersiella grejer... ingenting som finns att ladda hem och testa (om man inte vill bygga det)...
Citera
2009-12-09, 23:44
Medlem
ovopaxs avatar
Testade Presto från Xandros när det kom, gratisversionen fungerar som den ska i sju dagar och efter det endast tio minuter i taget,
men på det hela så fungerade det bra och skulle lätt vilja ha nåt liknande om jag hittade någon variant gratis.
Citera
2009-12-10, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ovopax
Testade Presto från Xandros när det kom, gratisversionen fungerar som den ska i sju dagar och efter det endast tio minuter i taget,
men på det hela så fungerade det bra och skulle lätt vilja ha nåt liknande om jag hittade någon variant gratis.
du skulle ju kunna bygga google chrome och testa det... antagligen rätt ostabilt än så länge... och kanske lite för avancerat... men det går.
Citera
2009-12-10, 08:32
Medlem
Moots avatar
Jag tror att det kommer bli användbart. Visst, kanske det finns bättre lösningar - men ändå användbart. Dock kräver detta att utvecklarna skapar någon form av meny, dvs, vad det nu är som man vill boota snabbt.

Sen ser jag det som en säkerhetsrisk om man har oskyddat Linux på moderkortet.
Citera
2009-12-10, 13:05
Medlem
Riisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moot
Sen ser jag det som en säkerhetsrisk om man har oskyddat Linux på moderkortet.

beror väll på.. du kanske inte har rättgheter till mycket på det..
och du kommer säkert få sätta ett root lösen första inloggningen och sen ha rättigheter till X, alsa, webbläsare och andra små grejor..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in