2026-05-06, 00:49
Medlem
Alla vi aktiemuppar känner till Nibe, men jag har ALDRIG sett Nibe hemma hos någon. Det är Mitsubishi eller Toshiba. När jag åkt runt och kollat på villor till salu har jag heller aldrig sett Nibe installerat.

Det är väl den "lynchningen" som gör att jag undviker aktien + att jag redan förlorat pengar på denna. Visst kanske blir ny hype igen, men vem fan köper Nibes produkter?

Har t.o.m. frågat folk som har värmepump om de har Nibe, de rycker på nästan typ "vad fan är Nibe för nåt". Plus allt negativt man hört om dåliga arbetsvillkor, missnöjda anställda som skrivit här på flashback etc.
Citera
2026-05-06, 13:38
Medlem
BamseVarBoegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DamnStonks
Alla vi aktiemuppar känner till Nibe, men jag har ALDRIG sett Nibe hemma hos någon. Det är Mitsubishi eller Toshiba. När jag åkt runt och kollat på villor till salu har jag heller aldrig sett Nibe installerat.

Det är väl den "lynchningen" som gör att jag undviker aktien + att jag redan förlorat pengar på denna. Visst kanske blir ny hype igen, men vem fan köper Nibes produkter?

Har t.o.m. frågat folk som har värmepump om de har Nibe, de rycker på nästan typ "vad fan är Nibe för nåt". Plus allt negativt man hört om dåliga arbetsvillkor, missnöjda anställda som skrivit här på flashback etc.

företag/bostadsrättsföreningar?
Citera
2026-05-06, 20:00
Medlem
siarens avatar
Det stämmer inte med verkligheten. Nibe har 30-40% av marknaden i Sverige på bergvärme-, frånluft- och luft/vatten-VP. Toshiba och Mitsubishi är ffa stora på luft/luft (vilket Nibe inte tillverkar). Nibe stora även på övriga premiummarknader i norra Europa.

Antalet sålda enheter och marknadsandel per land finns inte presenterad men under 2025 såldes uppskattningsvis 250-500 000 pumpar av Nibe (omsättning 40 miljarder sek)

Citat:

Citera
2026-05-06, 20:45
Medlem
Citat:

Nibe är inte bara värmepumpar, de är stora på varmvattenberedare och kaminer mm (genom Contura)
Citera
2026-05-19, 19:32
Medlem
siarens avatar
Rapport i linje med förväntningarna och över 7% ner. Stängde nära dagsläget efter att ha fallit 10% intradag. Ex-dag i morgon så en ev uppgång kommer att maskeras.

Köpt in mig på en (för mig) större post idag igen. Jag har kunnat använda denna aktie som bankomat under våren, men farlig att hålla på längre än enstaka veckor och historiskt absolut inte över rapport.
Citera
2026-05-20, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siaren
Rapport i linje med förväntningarna och över 7% ner. Stängde nära dagsläget efter att ha fallit 10% intradag. Ex-dag i morgon så en ev uppgång kommer att maskeras.

Köpt in mig på en (för mig) större post idag igen. Jag har kunnat använda denna aktie som bankomat under våren, men farlig att hålla på längre än enstaka veckor och historiskt absolut inte över rapport.

Tycker också faller var överdrivet med tanke på hur lite braskaminerna påverkar resultat och tillväxt.

Tror en del handlar om kapitalmarknadens syn på Gerteric och hans arroganta envishet.

Ja, det är köpläge tror jag.
Citera
2026-05-20, 18:18
Medlem
EgoistNs avatar
Kan piss och inget om Nibe, men jag gillar den runda botten som börjar skjönjas på femårsgrafen..

Why not?
Citera
2026-05-21, 21:15
Medlem
siarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Tycker också faller var överdrivet med tanke på hur lite braskaminerna påverkar resultat och tillväxt.

Tror en del handlar om kapitalmarknadens syn på Gerteric och hans arroganta envishet.

Ja, det är köpläge tror jag.

Tillväxttakten verkar vara stabilt ganska låg. Svårt att växa in högt PE då. Nibe har hittills inte lyckats profitera på de senaste årens värmepumps-hype. Det är också därför kursen har fallit från 135 till 40 sek. Om det inte kommer några oförutsedda politiska beslut kan vi vänta oss en kurs någonstans mellan 30-50 sek under året.
Citera
2026-05-22, 11:24
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Om det inte kommer några oförutsedda politiska beslut kan vi vänta oss en kurs någonstans mellan 30-50 sek under året.

Genialt. Man tar dagens kurs. Sen lägger man på 25% samt drar ifrån 25% med utgångskurs från nuläget och skapar ett spann. Dagens 40 kr blir alltså spannet 30-50 kr som prognos för 2026. Din metod torde ge rätt utfall för minst 85% av alla världens aktier för 2026.
Citera
2026-05-24, 09:19
Medlem
Citat:
Tillväxttakten verkar vara stabilt ganska låg. Svårt att växa in högt PE då. Nibe har hittills inte lyckats profitera på de senaste årens värmepumps-hype. Det är också därför kursen har fallit från 135 till 40 sek. Om det inte kommer några oförutsedda politiska beslut kan vi vänta oss en kurs någonstans mellan 30-50 sek under året.

Senaste årens hype?

vad menar du nu, hypen kom av sig, det är först nu de senaste månaderna som det börjar sätta fart.

Vad jag vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in