Det stämmer inte med verkligheten. Nibe har 30-40% av marknaden i Sverige på bergvärme-, frånluft- och luft/vatten-VP. Toshiba och Mitsubishi är ffa stora på luft/luft (vilket Nibe inte tillverkar). Nibe stora även på övriga premiummarknader i norra Europa.
Antalet sålda enheter och marknadsandel per land finns inte presenterad men under 2025 såldes uppskattningsvis 250-500 000 pumpar av Nibe (omsättning 40 miljarder sek)
Citat:
Ursprungligen postat av
DamnStonks
Alla vi aktiemuppar känner till Nibe, men jag har ALDRIG sett Nibe hemma hos någon. Det är Mitsubishi eller Toshiba. När jag åkt runt och kollat på villor till salu har jag heller aldrig sett Nibe installerat.
Det är väl den "lynchningen" som gör att jag undviker aktien + att jag redan förlorat pengar på denna. Visst kanske blir ny hype igen, men vem fan köper Nibes produkter?
Har t.o.m. frågat folk som har värmepump om de har Nibe, de rycker på nästan typ "vad fan är Nibe för nåt". Plus allt negativt man hört om dåliga arbetsvillkor, missnöjda anställda som skrivit här på flashback etc.