2009-12-07, 21:57
Medlem
Tjena jag e rätt ny på aktier så skulle vilja höra vad ni tycker om NIBE som jag äger.

http://www.privataaffarer.se/aktier/NIBE-B

Jag köpte för 7000kr för 78,61
Nu är den värd 6 430 kr på senast 72,25 (-8,1%)

Jag är rörläggare så har lite insikt i deras företag o en kollega har berättat att de fullkomligt spottar ut värmepumpar atm o jobbar ibland dubbelskift på fabriken, om detta är sant vet jag inte men han brukar aldrig ljuga.

Men vad tycker ni, behålla eller sälja? Det känns som de kommer komma tillbaka men frågan är hur djupt de kommer gå först o hur lång tid det kommer ta? Sen så har jag ju bara förlorat ca 670kr o det är ju inte hela världen men man vill ju inte förlora mer som sagt.
Senast redigerad av Wolfieboy 2009-12-07 kl. 21:59.
Citera
2009-12-07, 22:31
Bannlyst
kallas för auchwitz. folk blir utbrända fort där
Citera
2009-12-07, 23:31
Medlem
Det är tydligt för mig att du inte vet något om aktieinvesteringar. Ta det inte personligt var i dina skor en gång i tiden med samma frågor.
Det tog mig bara cirka 100.000 timmar innan jag fattade vad det handlar om och blev expert på området.

Enkelt svar: behåll

Svår svar:
Du upplever marknaden, inte konstigt att aktien sjunker efter ditt köp, aktier vid höga kurser brukar dra till sig nybörjare, det är därför dom flesta nybörjare ser sina investeringar sjunka i värde. Du hade knappast köpt om aktien sjönk några månader i rad? Marknaden försöker skaka ut snabba pengar dvs. dina pengar, håll ut och behåll enligt mina bedömningar så sitter du på ett bra företag och du ska ignorera marknadens lustigheter och inte falla deras offer. Men GLÖM inte, jag ger dig aldrig råd om dom närmaste månaderna, marknaden kan göra alla möjliga tricks dom närmaste månaderna, jag råder dig att investera långsiktigt. Dvs. Mina bedömningar bygger på 5+ månader.
Citera
2009-12-08, 05:55
Medlem
tack för svaret, jo jag köpte nibe för att de gått bra o tänkte ju då att de kommer fortsätta gå bra, men nu förstår jag hur du tänker o det e ju självklart egentligen. Började med aktier för några veckor sen så jag e rätt så grön :P
Citera
2009-12-08, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dallitz
kallas för auchwitz. folk blir utbrända fort där
du menar fabriken?
Citera
2009-12-08, 15:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfieboy
du menar fabriken?

exakt
Citera
2009-12-08, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dallitz
exakt
hm sånt e jävligt surt, tur man inte jobbar på fabrik, hade aldrig klarat av det monotoma arbetet...
Citera
2015-03-25, 18:11
Medlem
NIBE Industrier - NIBE B

Någon som har kolla på varför den gick ner ganska mycket idag? jag hittar inget iallafall som stryker nedgången ur ett fundamentalt perspektiv. Är det lite överreaktion? vad tror ni?
Citera
2017-05-11, 17:09
Medlem
Fenjal888s avatar
Riktigt fin uppgång idag. Tror ni det håller sig eller är detta ny nivå? För historiskt har den ju inte varit i närheten ens, trendmässigt alltså.
Citera
2022-01-18, 11:24
Medlem
11e dagen på rött för NIBE - snart måste det vara dags för en vändning? Tar en chanspost i dippen idag.
Citera
2022-01-18, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erdnaerdna
11e dagen på rött för NIBE - snart måste det vara dags för en vändning? Tar en chanspost i dippen idag.
Jag också

(Köpte tillbaka hälften av dom jag sålde i början på december.)
Senast redigerad av stortrollet 2022-01-18 kl. 14:06.
Citera
2022-01-19, 14:21
Medlem
Ja, de har ju gått ner kraftigt. Men alla mina aktier rasar kring denna tid varje år. Har en del kapital att investera. Vet bara inte om jag ska lägga mer på Nibe. 🤔
Vad säger ni här inne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in