2025-01-14, 19:05
Medlem
Kaenkelberries avatar
Jag har avrådit från Nibe. Framförallt är det icke subventioner för att köpa värmepumpar i Tyskland samt att deras marknadsandelar är rejält utmanande från aktörer med bättre finansiering och produkter som är både bättre och billigare.
Citera
2025-01-15, 16:31
Medlem
Månsans avatar
Succé för kursraketen Nibe idag! Segar sig över 40-kronorsstrecket. Bara en tidsfråga till 50, 60, 70….
Citera
2025-01-15, 16:59
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Succé för kursraketen Nibe idag! Segar sig över 40-kronorsstrecket. Bara en tidsfråga till 50, 60, 70….

Man får glädja sig åt det lilla

Även aldrig så små ljusglimtar kan få stort genomslag på aktiekursen, så 25 % upp på en dag är ingen omöjlighet, och då är plötsligt 50 kr inte längre en utopi utan en realitet

(lättare att vara positiv kanske med ett GAV på 42-43, som jag)
Citera
2025-01-20, 18:46
Medlem
Förmodligen kommer den nya Trump-administrationen att ta väck subventioner för värmepumpar vilket påverkar marknaden för Nibe i USA negativt.

"Pomerleau says it may make sense to buy that heat pump sooner rather than later to be sure to access federal money. She thinks it will take Republicans some time to make changes to the tax code, but she suggests buying a new heat pump before the end of the 2025 calendar year to be more sure of qualifying for a federal tax credit."

https://www.affarsvarlden.se/artikel...ad-vantar-nibe
Citera
2025-01-21, 18:12
Medlem
"25% av Nibes Climate solutions-försäljning är i USA. Där svärs Donald Trump in som president i USA för andra gången senare idag.

"En stor del är beroende av subventioner som Donald Trump troligtvis tar bort. Så den marknaden kommer bli dålig", säger Anders Roslund.

Europa, exklusive Norden, står för 50% av försäljningen. Anders Roslund spår samma utveckling här:

"Just nu finns det ingen riktig drivkraft. Alla säger: 'Värmepumpar är fantastiskt', men det krävs någon typ av subvention, ett förbud eller som 2022, skenande gaspriser, för att man ska investera i en värmepump."

De politiska förslag som syftade till att förbjuda gaspannor har tagits bort, subventioner har minskats och Anders Roslund tycker nybyggnationen ser svag ut i Europa."

https://www.placera.se/placera/redak...attningar.html
Citera
2025-03-04, 20:55
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Tyskland planerar att investera 500 miljarder euro i, infrastruktur, i 10 år framöver, lär detta ha någon positiv inverkan på Nibe?
Citera
2025-03-04, 21:09
Medlem
AppleIntelligences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Tyskland planerar att investera 500 miljarder euro i, infrastruktur, i 10 år framöver, lär detta ha någon positiv inverkan på Nibe?

Gerteric sa idag att den tyska marknadens betydelse för Nibe överdrivs. Utgör 11% av omsättningen.
Citera
2025-04-04, 13:51
Medlem
AppleIntelligences avatar
Varför slaktas Nibe extra mycket?
Citera
2025-04-05, 21:41
Medlem
För att de är bra för förhindra miljö- och klimatförändringar och det är i stora delar av världen helt fel numera märkligt nog...

Citat:
Ursprungligen postat av AppleIntelligence
Varför slaktas Nibe extra mycket?
Citera
2025-04-06, 00:52
Medlem
Adelsdams avatar
Det skulle inte förvåna mig om de flesta som äger Nibe är misslyckade bottenfiskare. Antalet ägare på Avanza och Nordnet ökade markant efter 2021. Nibe har nu passerat Coronabotten men handlas trots det på P/E 60.
Citera
2025-04-06, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Det skulle inte förvåna mig om de flesta som äger Nibe är misslyckade bottenfiskare. Antalet ägare på Avanza och Nordnet ökade markant efter 2021. Nibe har nu passerat Coronabotten men handlas trots det på P/E 60.

Jag är det iaf! Köpte på mig en liten post för någon månad sedan, och var lite ”glad” att jag fick den för 40-nånting/aktie. Dock är jag långsiktig och dessa får ligga i byrålådan länge.

En tumregel jag har, är att oavsett vilken aktie jag köper - ska jag inte förvänta mig något av den på minst 5 år. Även i ”säkra” investeringar som Investor och AB Volvo, ska man vara beredd på att kunna ligga minus en tid innan akterna börjar leverera. Bara att zooma ut och titta på tioårsgraferna. Visst, historien garanterar inte framtiden, men ger ofta fingervisningar.
Citera
2025-04-24, 23:19
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Dags o bli mer aggressiv och tanka på mer aktier.
Tyskland ser ut att återhämta sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in