Citat:
Ursprungligen postat av
diedarling
Har kollat på lite olika utbildningar, då jag vill byta bransch.
Har kollat på Butikskommunikatör på Handelsakademin i Göteborg och Visual Merchandiser på Aspero Kompetens i Malmö. Båda skolorna skyter med att 8/10 vs 95% av studenterna har fått jobb efter avslutad utbildning.
Båda är KY-utbildningar. Vad jag mest undrar är om något vet / har hört något om skolorna, eller kanske rent av om utbildningarna, är de bra?
Känns som att det som står på respektive skolas hemsida är lite nischat
tack på förhand!
Även om du ställde denna fråga för några år sedan tycker jag att det är relevant för dig och andra som kanske har samma eller liknande funderingar nu att jag delar med mig av min erfarenhet av Handelsakademin i Göteborg som har en hel del brister. När det gäller utbildningen Butikskommunikatör/ visual merchandiser så har Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH) som är granskande myndighet av YH-utbildningar rekommenderat Handelsakademin att höja kvaliteten på utbildningen. Det som det gällde var problem relaterade till LIA, kompetensen hos handledarna under LIA, etc. Denna information finns i diarienr. MYH2014/576 och utredare var Anne Christensen.
För övrigt kan man, enligt min erfarenhet och andra berättelser som jag har hört, säga att det även har funnits allvarliga brister i utbildningen Redovisningskonsult gällande LIA-platser och den pedagogiska/ didaktiska kompetensen hos en del lärare under den teoretiska utbildningsdelen. Jag och en del andra utbildningsdeltagare hoppade av denna utbildning pga. bristerna.
När det gäller LIA-platser läser man i ansökan till utbildningen, i infon och reklamen som de ger ut, att de har ett stort nätverk, samarbetar med många företag för att ge de studerande en LIA-plats. I början av utbildningen ger de också intrycket att alla studerande kommer att få LIA-plats, de sade uttryckligen att alla skulle få en plats. Vi uppmanades att leta upp en plats själva om vi ville vara på ett särskilt ställe, annars skulle vi bli tilldelade en plats och kunde då inte välja. När väl LIA-perioden närmade sig lät det dock annorlunda. Då lade de hela ansvaret på de studerande att hitta en plats.
Om man inte hittade en plats innan LIA-periodens start skulle man fortsätta leta bara och få sitta i skolans lokaler åtta timmar per dag tills man hittade en plats.
Jag tror att en del kontaktade MYH om detta men det fanns också en del i klassen som inte ville att vi skulle göra det eftersom allt registreras på MYH och om de hade uttalat sig om att det fanns brister i utbildningen skulle det kunna påverka vår möjlighet att få arbete. Vem vill anställa någon som har gått en bristfällig utbildning?
Jag tycker att lärarna var kompetenta inom sina områden men de flesta kunde inte förmedla det pedagogiskt.
Jag har själv undervisat och vet att det kräver tid att förbereda och strukturera undervisningen och det är möjligt att de inte hade denna tid då de hade andra verksamheter vid sidan av undervisningstjänsterna. Jag kommer ihåg att det fanns en lärare som har skrivit böcker men när han undervisade fanns det en del övningsuppgifter som han inte kunde förklara eftersom jag anar att han inte själv hade gått igenom uppgiften innan och inte visste vad den handlade om. I ekonomistyrning finns det ibland långa frågor gällande kalkyler som har olika steg, t.ex. i boken Finansiering och kalkylering av Andersson et al finns det ca 140 sidor med övningsuppgifter. Jag är helt säker på att han hade kunnat förklara uppgifterna på ett didaktiskt lämpligt sätt men problemet kan vara att det tar tid att gå igenom alla övningsuppgifter i boken och tänka igenom hur man skall förklara dessa, fundera på vad som kan upplevas som svårt för eleverna.
Jag tycker dessutom att det fanns mycket som de hade kunnat konkretisera och förkorta då det var mycket utsvävningar och kringprat under föreläsningarna.
Det enda positiva med min vistelse på Handelsakademin är att det fanns en lärare som vi hade under olika kurser som verkligen var tillgänglig och försökte göra sitt bästa för att leverera bra undervisning, även om jag tycker att han hade kunnat göra ännu mer. Han var en bra lärare men han kan om han vill bli en mycket bra lärare.
Hursomhelst, ingen gillar kritik eftersom du ifrågasätter deras agerande, etc. och Handelsakademin var inte nöjda när klassen framförde kritik, vi kallades t.o.m. för "problemklass/ kurs".
Jag berättar allt detta eftersom när man väljer en utbildning som omfattar två år vill man inte slösa bort denna tid. Det är möjligt att någon tänker att det är självklart att du inte får en LIA-plats på silverfat som en del har uttryckt sig här på Flashback utan måste anstränga dig själv men jag är helt säker på att jag och alla mina klasskamrater har ansträngt oss, ändå fick inte alla en LIA-plats.
Dessutom tycker jag precis som en annan klasskamrat som också hoppade av utbildningen att man borde anmärka detta i början av utbildningen eller ännu hellre i informationen innan man söker till utbildningen, att man själv måste hitta sin LIA-plats och att detta kan upplevas svårt för en del. Problemet är att det inte är denna bild som Handelsakademin ger.
Observera att allt som jag har skrivit gällande utbildningen Redovisningskonsult på Handelsakademin gäller bara denna utbildning, jag kan inte uttala mig om andra utbildningar.
Ni kan se detta som ett omdöme som en kund lämnar om ett företag efter levererad tjänst och vi vet att detta är viktigt för att hitta rätt produkt och rätt företag, alltså jag tycker att mitt omdöme om Handelsakademin kan orientera studenter i vad de bör tänka på när det gäller t.ex. LIA-plats, så att de kan hitta rätt utbildning på rätt plats.
Om Handelsakademin kan vara rätt plats för dig vet jag inte men för mig och en del av mina klasskamrater var den inte det.