• 1
  • 2
2009-12-06, 22:23
Medlem
cmdQs avatar
Vet inte om den ska ligga här eller i Övriga operativsystem men eftersom det berör en Mac så placerar jag tråden här tillsvidare.

Jag har nyss köpt en iMac, den kom med Apples konstiga OS, som jag inte vill ha, nu undrar jag hur jag lättast tar bort det och installerar Ubuntu istället?
Citera
2009-12-06, 22:39
Medlem
QP Cheeses avatar
Trodde hela grejen med att köpa en mac var just deras OS? annars hade man ju köpt en pc för en billigare peng kan jag tycka... men men, det är väl som på en vanlig pc, ändra bootorder i bios, i med skivan och boota om...
Citera
2009-12-06, 22:45
Medlem
Noetlovskijs avatar
Ja, du var mig en lustig typ

Man kan väl köra både OS X och Ubuntu?
Citera
2009-12-06, 22:46
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmdQ
Vet inte om den ska ligga här eller i Övriga operativsystem men eftersom det berör en Mac så placerar jag tråden här tillsvidare.

Jag har nyss köpt en iMac, den kom med Apples konstiga OS, som jag inte vill ha, nu undrar jag hur jag lättast tar bort det och installerar Ubuntu istället?

Hur kan du få det till att vara en tråd för "Datoranvändning - Mac OS" om inte skall använda Mac OS utan något annat?

-> Övriga OS!

/Mod
Citera
2009-12-06, 22:48
Bannlyst
Förstår inte riktigt heller grejen. Var väll dumt att köpa en Mac i så fall.. Fast iofs så har ju iMacen en trevlig design och bra prestanda. Vill man ha en snygg allt-i-ett-dator så kan jag förstå dig.

Men du vill alltså köra Ubutntu istället för OSX? Har du ens provat OSX? Antar att du någon gång gått vidare från Windows till Linux. Skillnaden mellan OSX och Linux är ju inte jättestor. Ge det en chans först. Kör en Dualboot tillsvidare om du inte orkar lära dig allt på en gång..
Men kan du Ubuntu någorlunda så kommer det gå fort för dig att vänja dig vid OSX..
Citera
2009-12-06, 22:54
Medlem
cmdQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Ja, du var mig en lustig typ

Man kan väl köra både OS X och Ubuntu?

inte OSX den kom med OS9

Och jag vill inte ha det då det laggar sjukt mkt !

men jag har redan börjat skriva frågan hos linux.se forumet så nån mod kan slänga den här tråden om de e snabbare där
Citera
2009-12-06, 23:43
Bannlyst
Citat:
inte OSX den kom med OS9

Och jag vill inte ha det då det laggar sjukt mkt !

men jag har redan börjat skriva frågan hos linux.se forumet så nån mod kan slänga den här tråden om de e snabbare där
ÖH jaha det är en gammal jävel OS9 är ju sjukt snabbt om man inte har för mycket igång samtidigt. Bara gör en sak i taget. Annars så är det segt som sirap. Men har ingen erfarenhet av att köra linux på en så gammal dator, kan tyvärr inte hjälpa till. Men lycka till! Kan vara intressant och höra om du upplever den som rappare med en modernt linuxoperativ!
Citera
2009-12-07, 00:14
Medlem
penol700s avatar
Vad är det för processor, RAM osv i den? En dator som är såpass gammal att den kör OS9 har jag svårt att se framför mig köra Ubuntu..
Citera
2009-12-07, 03:28
Medlem
Alfaslangs avatar
Skulle tro att det sitter en G3'a på några hundra MHz och kanske 256MB minne i den?

Testa att dra ner och bränn ut Ubuntu från http://cdimage.ubuntu.com/ports/rele...op-powerpc.iso och se om du kan installera det.
Senast redigerad av Alfaslang 2009-12-07 kl. 03:30.
Citera
2009-12-07, 07:37
Medlem
cmdQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfaslang
Skulle tro att det sitter en G3'a på några hundra MHz och kanske 256MB minne i den?

Testa att dra ner och bränn ut Ubuntu från http://cdimage.ubuntu.com/ports/rele...op-powerpc.iso och se om du kan installera det.

processor står det inget om i den här datorn, men ram minnet ligger på 192mb

Är det vara ladda ner filen bränna stoppa in den stänga av imacen och starta den med c nedtryckt?
Citera
2009-12-07, 07:38
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
processor står det inget om i den här datorn, men ram minnet ligger på 192mb

Är det vara ladda ner filen bränna stoppa in den stänga av imacen och starta den med c nedtryckt?

Av vad jag har förstått: Ja!
Citera
2009-12-07, 08:50
Medlem
cmdQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Av vad jag har förstått: Ja!

OS9 Kan jag knappt ansluta till internet med
Citera
  • 1
  • 2