2009-12-06, 20:17
Medlem
Hejsan.
Jag har ett problem jag nu brottats med i några månader och nu har jag slut på egna ideer så hoppas att någon här har ett bra tips.

jag har en HP Pavilion DV5-1022EO.

Datorn kom förinstalerad med Windows Vista.
Den tiden jag har haft vista så har datorn kunnat bli väldigt varm utan att den stänger av sig i "skyddande" syfte. Då menar jag också VÄLDIGT varm, så varm att du inte vill ha datorn i knät då.

Efter att jag köpt Windows 7 så har jag dock märkt att det krävs väldigt lite för att datorn ska stänga av sig för "skyddande" anledning.

Datorn känns lite ljummen men inte ens i närheten av hur det var i Vista.

Det jag har gjort för att försöka ordna problemet är:
Googla sjukt många forum och alla säger rensa ventilationen bla bla. Det är redan gjort.

Jag har sänkt processorn till 50% och prövat att spela World of Warcraft men efter 20minuter stänger den av sig.

Har kört med kylplatta men då stänger den iafl av sig under spel efter ca:20-30minuter.

Har nu vänt datorn upp och ner. Kopplat datorn till en extern skärm, tangentbord och mus så den fungerar som en "stationär" dator.

Nu tycker man ju att all värme borde komma ur datorn från undersidan och fläktarna men fortfarande ca: 30-40min så stänger datorn av sig i "skyddande" syfte.

Jag vill ha kvar Windows sju men snart byter jag tillbaka till Vista, och känns ju pisst då jag spenderat pengar på ett nytt operativsystem, och det är ju inte billigt precis! Så hoppas att någon kan ha en go tanke för hur man kan lösa det hela!

Dator speck*
Windows 7
Dual AMD Athlon x64
4gig ram
ATI mobility radeon HD3400
Citera
2009-12-06, 20:36
Medlem
sommarlovs avatar
Har du installerat drivers för AMD-processorn?
Citera
2009-12-06, 21:11
Medlem
Trance_Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thomasg
Hejsan.
Jag har ett problem jag nu brottats med i några månader och nu har jag slut på egna ideer så hoppas att någon här har ett bra tips.

jag har en HP Pavilion DV5-1022EO.

Datorn kom förinstalerad med Windows Vista.
Den tiden jag har haft vista så har datorn kunnat bli väldigt varm utan att den stänger av sig i "skyddande" syfte. Då menar jag också VÄLDIGT varm, så varm att du inte vill ha datorn i knät då.

Efter att jag köpt Windows 7 så har jag dock märkt att det krävs väldigt lite för att datorn ska stänga av sig för "skyddande" anledning.

Datorn känns lite ljummen men inte ens i närheten av hur det var i Vista.

Det jag har gjort för att försöka ordna problemet är:
Googla sjukt många forum och alla säger rensa ventilationen bla bla. Det är redan gjort.

Jag har sänkt processorn till 50% och prövat att spela World of Warcraft men efter 20minuter stänger den av sig.

Har kört med kylplatta men då stänger den iafl av sig under spel efter ca:20-30minuter.

Har nu vänt datorn upp och ner. Kopplat datorn till en extern skärm, tangentbord och mus så den fungerar som en "stationär" dator.

Nu tycker man ju att all värme borde komma ur datorn från undersidan och fläktarna men fortfarande ca: 30-40min så stänger datorn av sig i "skyddande" syfte.

Jag vill ha kvar Windows sju men snart byter jag tillbaka till Vista, och känns ju pisst då jag spenderat pengar på ett nytt operativsystem, och det är ju inte billigt precis! Så hoppas att någon kan ha en go tanke för hur man kan lösa det hela!

Dator speck*
Windows 7
Dual AMD Athlon x64
4gig ram
ATI mobility radeon HD3400

Har du skruvat isär hela datorn och gjort rent kanalerna innuti datorn?
Citera
2009-12-06, 23:53
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trance_Nation
Har du skruvat isär hela datorn och gjort rent kanalerna innuti datorn?

På vilket sätt har det med Vista 2 Windows7 att göra??
Citera
2009-12-07, 00:14
Medlem
Hej igen

Japp har installerat AMD drivers. Allt från hp,s hemsida o windows 7 64bit

Har inte skruvat isär datorn dock. Törs inte göra det. är ett jävla pussel att få isär dem imo.

Varför de har att göra med Vista kontra Windows Sju är för att Vista låter datorn bli varm men ändå fungerande medans windows sju sätter datorn i ett viloläge när temperaturerna inte ens är i närheten av hur de är under Vista. Väldigt irriterande när man är i ett spel o de gått ungefär 20min bara.
Citera
2009-12-07, 00:54
Medlem
Trance_Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
På vilket sätt har det med Vista 2 Windows7 att göra??

Jag har ingen aning, har du?

Ts: Varför vista gör att din dator blir varm är ju för att det drar så jäkla mycke cpu..

Varför seven stänger av din dator vet jag ej :/

Kolla i bios om du kan ta bort auto avstängning eller liknande.
Citera
2009-12-07, 19:05
Medlem
Men törs jag ta bort auto avstängning vid X celcius?
Det motverkar la en överhettning av komponenter och tar jag bort det breder jag väll väg för smält hårdvara?
Citera
2009-12-07, 19:07
Medlem
Trance_Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thomasg
Men törs jag ta bort auto avstängning vid X celcius?
Det motverkar la en överhettning av komponenter och tar jag bort det breder jag väll väg för smält hårdvara?
Det beror på, om den står på 70 grader nu så har du ju något problem med dator.

Skicka in den isåfall!
Citera
2009-12-07, 22:01
Medlem
Har efter all felsökning vart i kontakt med hp och personen som jag chattade med hade inte mycket mer att tillägga än de felsökningar jag redan gjort, (Har gjort en sjukt stor felsökning för en sån liten grej).

Det verkar som om problemet bottnar i Windows Sju och inte i datorn(datorerna).

Kring andra forum (google.se är din vän) så har jag läst minst 100posts om folk med samma problem, med olika modeller, men inom samma serie (HP Pavilion).

När jag frågar han jag chattar med om varför så många har det problemet i Windows sju, och även många som köpt datorn med Win-7 förinstalerat så svarar han på något sjukt sätt "HP rekomenderar inte att någon uppgraderar från det förinstallerade OS. Väldigt konstigt svar då han halvt inte svara på min fråga. Utan han rekomendera mig att byta ner mig till Vista fast jag har köpt windows Sju som ur alla aspekter (För mig) är bättre! Processorn tyngs inte lika mycket som i vista, mer ram över och datorn känns stabilare.

När ja fråga om jag borde be alla med samma problem ta kontakt med HP i hopp om att det kanske skulle få dem motiverade till att få fram vad problemet kan bero på och förhoppningsvis komma fram till en lösning blev svaret "HP rekomenderar inte att man upgraderar bla bla juridik".

Så väldigt oserviceinriktad imo. Det är inte första ggn HP inte erkänner ett problem fast kunder har klagat.

Så innan ni köper en Pavilion dator, tänk efter hur mycket ni uppskattar support. Andra men sista gången jag köpt en nu iafl.

Tack för hjälpen ni som iafl kom med tips och tankar =)
Citera
2010-01-02, 17:36
Medlem
tubiss avatar
hej.. jag har en hp pavillion också.. blir svinvarm och stänger av sig även den. Vill testa att rengöra den men jag lyckas inte öppna den . har skruvat ur all skruvar i botten men får ändå inte av underdelen. Fick du "bräcka" bort den eller gick den lätt av då alla skruvar var avlägsnade?
Citera
2010-01-03, 14:17
Medlem
Trance_Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tubis
hej.. jag har en hp pavillion också.. blir svinvarm och stänger av sig även den. Vill testa att rengöra den men jag lyckas inte öppna den . har skruvat ur all skruvar i botten men får ändå inte av underdelen. Fick du "bräcka" bort den eller gick den lätt av då alla skruvar var avlägsnade?

Antar att du också har en DV5 efter som du skriver i denna tråd.
Här är iaf service manualen, där står det hur du plockar isär datorn:
http://www.mediafire.com/?xnjqmszzynn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in