2009-12-06, 11:21
Medlem
Qidushs avatar
Hej Bullen.

Jag vill ha ett Solaris-derivat på min kontorsdator. Eller ett nästan-Solaris som medger ZFS på hårddiskarna.

Storm OS verkar rätt lovande, men dokumentationen brister jättemycket, så jag grinar tyst på kvällarna innan jag somnar.

Har det vad det lovar, i form av pakethanterare á la Ubuntu och stöd för Huawei E220 och E180 över USB? Är implementationen av ZFS fin skit, eller ett tattarjobb man måste fixa runt en massa med själv?

Nexenta, då?

OpenSolaris verkar dras med samma slags hinder för smidigt upprättande av PPP-anslutningar över trådlösa skräpmodem som en gammal Slack-dist som tog på mig (där nere) en gång i tiden hade. Stämmer detta kanske jag kommer att gråta lite till. Snälla Bullen, hjälp mig med att reda ut detta, jag vill inte behöva förgripa mig på drivrutinsinläsning för att kunna surfa och wave:a.

Och sist men inte minst, finns det andra OS som runnit ut ur Solaris som har fått till det med Linux- eller annan smak och givit vacker avkomma, väl lämpad för allehanda hax och kontorsuppdrag?

Namnet på tjejen i filmen är detsamma som killens.

Edit: Arkitekturen det gäller är en x86 från något eller några år sedan, utan knasiga spelkort och annat som CS-kidsen runkar till (Adelftonbadet: "Nvidia-kretsarna talar ut, 'han satsade i min fläkt, det gjorde jätteont'"). En enkel burk som ska få jobba seriöst nåt år eller tre, helt enkelt. Inga märkliga nätverkskort heller, utan ett generiskt sådant, och hårddiskar et al sitter på IDE, än så länge.
Senast redigerad av Qidush 2009-12-06 kl. 11:26.
Citera
2009-12-06, 15:16
Moderator
Protons avatar
Har du kikat på FreeBSD med? Vet inte om det har det som efterlyses i den något förvirrande texten, men det kanske kan vara värt att kika på? Brukar väl anses vara ett Unix-system mer än ett linux-system har jag för mej?
Citera
2009-12-06, 15:42
Medlem
Qidushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Har du kikat på FreeBSD med? Vet inte om det har det som efterlyses i den något förvirrande texten, men det kanske kan vara värt att kika på? Brukar väl anses vara ett Unix-system mer än ett linux-system har jag för mej?

Open- och FreeBSD har jag haft med att göra tidigare, men jag tror inte någondera erbjuder stöd för ZFS och om jag inte ligger efter i utvecklingen eller felunderrättats saknar *BSD lättanvänt stöd för trådlösa modem så då ligger OpenSolaris nämre till hands.
Citera
2009-12-07, 10:44
Medlem
Qidushs avatar
Såvitt jag förstår, bygger Nexenta 2.0 och således också Storm OS på Ubuntu 8.04 Hardy Heron.

Är den kärnan ny nog för att fungera fint ihop med Huawei-modem? Wikipedia anger att E220 fungerar med OpenSolaris, men jag hittar inte några andra bekräftelser på detta än de numera rätt klassiska workarounds jag är något bekant med, som bygger på ändring av inläsning av drivrutiner för att hindra att modemet uppfattas som annat än ett modem i första hand och manuell konfiguration av PPP, och heller inte några data om kompatibiliteten med E180, den modemtyp jag helst skulle vilja att min nygamla burkuppsättning kopplas upp med.
Citera
2009-12-07, 13:51
Medlem
Qidushs avatar
Eller så har Storm OS Xubuntu 9.04 i botten, vilket torde motsvara Jaunty Jackalope.

Jag väntade mig mer expertis och respons än så här av Flashback.
Citera
2009-12-10, 09:22
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qidush
Open- och FreeBSD har jag haft med att göra tidigare, men jag tror inte någondera erbjuder stöd för ZFS och om jag inte ligger efter i utvecklingen eller felunderrättats saknar *BSD lättanvänt stöd för trådlösa modem så då ligger OpenSolaris nämre till hands.

Jag ska låta det där med trådlösa modem vara osagt då jag aldrig har använt ett sådant i något OS alls, men FreeBSD har haft stöd för ZFS sedan 7.0.
Har aldrig använt ZFS under FreeBSD själv, så jag ska inte svära på hur bra det fungerar, men de har en wiki om ZFS här:
http://wiki.freebsd.org/ZFS

Däremot så kan jag inte låta bli att undra varför just OpenSolaris skulle ha bättre stöd för trådlösa modem än vad t.ex FreeBSD skulle ha. Som sagt så är trådlösa modem inte min grej riktigt, men traditionellt så har ju Linux legat i topp vad gäller hårdvarustöd, och alla de andra *NIX-systemen har släpat efter i varierande grad, fast FreeBSD brukar ju ligga ganska bra till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in