2009-12-06, 10:23
Medlem
Alteregorandoms avatar
Hejsan

jag blev medlem på avanza för ett tag sen och fick hem papper som jag skrev under och skickade in men nu startade jag ett Aktie- & fondkonto och jag tror jag kommer köpa in mig på 5 olika industrier, behöver jag köpa ett konto för varenda ? eller hur fungerar det.
Citera
2009-12-06, 10:45
Medlem
BulkAndreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alteregorandom
Hejsan
jag blev medlem på avanza för ett tag sen och fick hem papper som jag skrev under och skickade in men nu startade jag ett Aktie- & fondkonto och jag tror jag kommer köpa in mig på 5 olika industrier, behöver jag köpa ett konto för varenda ? eller hur fungerar det.

Avanza har olika konton. Några exempel är:

Kapitalförsäkring
Årlig skatt 1% på ALLA fonder/aktier på kontot

Aktie- & Fondkonto
Skatt 30% på vinsten för dina fonder/aktier

Sparkonto
Som ett helt vanligt bankkonto med en marknadsmässig meningslös ränta

IPS-konto
Avdragsgillt pensionsspar

etc..

För varje konto du köper så gäller olika regler och skatter och du behöver skriva på papper och skicka in för varje ett. Däremot kan du, efter att du valt konto, köpa hur många industrier (som du skriver) som helst på ett konto. Vill även slå ett slag för kapitalförsäkring innan du köper.

Förstod inte riktigt din fråga men jag hoppas att jag svarade på den iallafall
Senast redigerad av BulkAndreas 2009-12-06 kl. 10:47.
Citera
2009-12-06, 11:38
Medlem
Alteregorandoms avatar
Jo men du svarade det bra, tackar!. Kapitalförsäkringen hur fungerar den? om jag sätter in nu dras det 1% direkt eller om ett från nu?
Citera
2009-12-06, 11:44
Medlem
BulkAndreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alteregorandom
Jo men du svarade det bra, tackar!. Kapitalförsäkringen hur fungerar den? om jag sätter in nu dras det 1% direkt eller om ett från nu?

1 Januari varje år görs det en check hur mycket pengar du har på kontot. Då dras det en avgift på ~1% som går till skattmasen. Det spelar ingen roll om du satte in pengarna sista december, du får ändå betala en hel procent. Detta är ju visserligen ganska marginellt då börsen utan problem kan skifta 3-4% på bara en dag ändå. Så du får själv välja om du tycker det är värt att vänta eller sätta in i december.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in