2009-12-06, 06:44
Bannlyst
Tjenare.

Hur pass säker är man ifall man hostar en olaglig hemsida från hemmet, fast över VPN?
Låt oss säga att det rör sig om en mellanstor torrent tracker.

Vad tror ni?
Citera
2009-12-06, 11:44
Medlem
Myndigheter kan nog ålägga din VPN-provider att lämna ut uppgifter om dig om brottet uppfyller kraven för detta. Men på relakks.com i deras FAQ ( https://www.relakks.com/faq/legal/ ) står det:

"De domar som avkunnats i Sverige för upphovsrättsintrång har dömts till dagsböter vilket enligt oss på RELAKKS innebär att denna typ av misstankar ej är tillräckligt för att häva sekretessen kring sammankoppling av användare och IP-nummer."

Så jag fattar det som att så länge brottet du begår inte har fängelse på straffskalan kan inte VPN-providern tvingas lämna ut uppgifter om dig. Sen vet jag iofs inte vilken typ av domar de avser i sin FAQ. Det är möjligt att omfattningen av brottet anses större om man hostar en tracker än om man bara varit med och delat ut en fil, men isåfall finns inga prejudikat på det som vunnit laga kraft och det borde vara lugnt, såvida de inte plötsligt gör en annan bedömning. Till sist och syvene är det ju domstolen som avgör, inte relakks.

Sen är det ju aldrig fel att vara extra försiktig, och kanske välja en VPN-provider i ett annat land med lagstiftning som är mer till din fördel och som låter dig köpa deras tjänst utan att kräva dig på uppgifter som kan röja din identitet. Om de sedan inte heller för några som helst loggar över ditt kontos aktivitet är det ju ännu bättre, då finns ju inget att lämna ut.

Jag är inte på något sett en jurist eller anser mig ha nån som helst koll på detta, men så här uppfattar jag det iallafall.
Citera
2009-12-06, 13:07
Medlem
StyleByEriks avatar
Jag använder själv IPREDator och dom lämnar bara ut dina uppgifter till myndigheterna om straffat kan ge 2 års fängelse. Dessutom så sparar dom inga loggar om vilket ip som suttit på VPN ip:t vid vilket tillfället så dom kan bara få ut dina inloggnings uppgifter.
Citera
2009-12-06, 16:39
Medlem
File Edit Views avatar
Var det inte en svensk pedofil som för några år sedan använde VPN och hamnade i klämm. (kan ha varit relakks) Och när rättsprocessen gick igång så sket sig allt när dom inte kunde binda VPN adressen till pedofilen eftersom det inte fanns några loggar kvar.

Om någon orkar leta fram källa till det här så står det garanterat mera där!
Citera
2009-12-06, 18:09
Medlem
yodos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av File Edit View
Var det inte en svensk pedofil som för några år sedan använde VPN och hamnade i klämm. (kan ha varit relakks) Och när rättsprocessen gick igång så sket sig allt när dom inte kunde binda VPN adressen till pedofilen eftersom det inte fanns några loggar kvar.

Om någon orkar leta fram källa till det här så står det garanterat mera där!
Det var dold.se!

http://www.idg.se/2.1085/1.103873
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in