2009-12-05, 13:28
Medlem
Jag fick en smärre chock idag!

Jag har haft ett Sparkapitalkonto ett antal år som brukar pendla mellan 220-240 000 kr. Idag när jag pratade med telefonbanken överförde jag 200 lakan till ett Framtidskonto Max, då ränta var 1,1%. Jag såg sedan att räntan för Sparkapitalkonto (min gamla kontoform) var 0,15%. Hur jäkla mycket har den inte sjunkit sedan förra året ?! Förra året fick jag hem en ränta på över 8 000, men bankdamen jag pratade med menade att min ackumelerade ränta för i år skulle hamna på runt 700 kr. 700 för 240 000 kr !!! Kan det stämma eller har hon helt fel?

Jag har inte tidigare tänkt att räntan (som fortfarande är låg) på olika kontoformer påverkades så starkt av reporäntan. När ska det vända?
Citera
2009-12-05, 13:57
Medlem
kings1zes avatar
Klart det stämmer, räntan är ju nära noll nu pga "finanskrisen". Den som ändå visste när det vänder . Vill du ha bättre ränta kolla upp något företag som har insättningsgaranti på http://www.compricer.se/sparande eller köp en lång räntefond.
Citera
2009-12-05, 14:24
Medlem
Men då var det kanske ändå ett bra beslut att jag överförde pengarna till ett Framtidskonto, med ränta 1,10%.
Citera
2009-12-05, 14:58
Medlem
BoyyyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Men då var det kanske ändå ett bra beslut att jag överförde pengarna till ett Framtidskonto, med ränta 1,10%.

Varför inte bara lägga pengarna i ett par säkra fonder istället?
Citera
2009-12-05, 15:03
Medlem
kings1zes avatar
Citat:

Mja, förutom att även t.ex. Bluestep har insättningsgaranti, mer än dubbelt så hög ränta och fria uttag. En lång räntefond bör även den ge bättre avkastning än 1.1% och den kan du köpa via din bank.
Citera
2009-12-05, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kings1ze
Mja, förutom att även t.ex. Bluestep har insättningsgaranti, mer än dubbelt så hög ränta och fria uttag. En lång räntefond bör även den ge bättre avkastning än 1.1% och den kan du köpa via din bank.
Jo, men vill maximalt ha ett år.
Citera
2009-12-05, 16:56
Medlem
stor bankerna lånar pengar gratis av privat personer. Bara att inse
100.000 ger 100 spän.

Vad skulle du säga till en polare som säger att han vill låna 100.000 av dig mot en stor stark öl?
Citera
2009-12-05, 17:30
Medlem
Ringde upp till banken och ville avsluta Framtidskontot. Och se där blev det problem... För det första kunde det inte göras under en helgdag. Men så sade jag att jag hade ju 1 fritt uttag, detta kunde jag nyttja? Nej, inte på Framtidskonto Max. Det var dock den informationen jag hade fått av den första jag talade med, 1 fritt uttag. Tydligen gällde detta bara på vanligt Framtidskonto.
Bankäckel!

Hoppas det löser sig på måndag. Men vad tror ni om att jag skapar ett konto hos Avanza och sätter in pengarna på Avanza Zero och Skagen Global exempelvis. Hur mycket kan dessa växa till sig på ett år? Avkastning på 200 000 kr alltså. Och kan jag nyttja dessa pengarna direkt?

Alternativt 150 000 på Bluestep och 50 000 på Akelius. Tråkigt bara om Akelius konkar, där finns ingen garanti...
Citera
2009-12-06, 15:17
Bannlyst
Citat:
Hoppas det löser sig på måndag. Men vad tror ni om att jag skapar ett konto hos Avanza och sätter in pengarna på Avanza Zero och Skagen Global exempelvis. Hur mycket kan dessa växa till sig på ett år? Avkastning på 200 000 kr alltså. Och kan jag nyttja dessa pengarna direkt?

Avanza Zero är ju en fond som följer Omxs30 indexet som har gått upp otroligt mycket i år. Dock finns det ingen försäkring på att den kommer att fortsätta gå upp om man ser det på en tidsram av 1 år. Den kan likväl gå ner 50% på grund av att folk börjat tro att börsen är övervärderad. Det samma gäller Skagen Global som även den kan gå ner 50% om folk tror att börsen är övervärderad.

Man brukar säga att om man ska spara i fonder/aktier så bör man spara för 5år eller mer framöver eftersom att volatiliteten kan vara såpass hög.

Om du verkligen måste ha pengarna om ett år så bör du ha kvar dem på ett sparkonto. Dock så finns det ju banker som erbjuder högre ränta än det du får på ditt nuvarande.
Citera
2009-12-06, 17:32
Medlem
Dr.Houses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lus-pank
100.000 ger 100 spän.

Vad skulle du säga till en polare som säger att han vill låna 100.000 av dig mot en stor stark öl?

Glöm inte bort att man ska betala 30% skatt på ränteintäkter också
100 kr blir 70 kr.
Citera
2009-12-06, 17:42
Medlem
Newis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lus-pank
100.000 ger 100 spän.

Försök sedan hitta en polare som vill låna dig flera miljoner kronor till den låga ränta som är nu, när du vill köpa bostad.

Gillar man inte räntorna som råder nu så är det ju bara att placera pengarna någon annanstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in