2009-12-04, 17:41
Medlem
Har windows 7 ultimate 64 bits p min dator och har nyss installerat win xp pro OEM.
Varfr jag har gjort s r fr att jag spelar mina spel i win xp o det andra i windows 7.

Men nr jag startar datorn s frgar inte min dator om jag vill boota xp eller windows 7. Den bara kr p och bootar xp!.. Ngon som vet hur man fixar detta?

mvh Zardox
Citera
2009-12-04, 17:52
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Hur ser det ut under " den hr datorn -> systemegenskaper -> avancerat -> start och terstllning?
Citera
2009-12-04, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Hur ser det ut under " den hr datorn -> systemegenskaper -> avancerat -> start och terstllning?

dr str det bara att den bootar xp. ingen windows 7! .. vet ju inte va jag ska skriva dr i fr kunna vlja mellan xp o win7
Citera
2009-12-04, 18:01
Moderator
Protons avatar
Vet inte fr vilken gng i ordningen jag svarat p inlgg av liknande karaktr. Har du provat EascyBCD och fixa till bootloadern med den? Sk hr p FB s finns det 5 miljoner trdar om detta.
Citera
2009-12-04, 18:01
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Frgan r hur du bar dig t fr att installerar XP.

Har du skapat en egen partition och lagt XP dr?

Har du Win7 som operativsystem p filsystemdisken s kan man inte lgga in XP under Win 7. Det r skillnad tvrtom.

XP knner av att det ligger en nyare operativsystem och installationen kan inte utfras pga detta. Det r d man kan skapa partitioner dr man kan lgga in det operativsystem som man nskar. En s.k " dualboot " skapas och under menyn som jag nmnde innan faststlls dessa operativsystemen.

S, frgan r hur du gjorde detta konststycket?

Det kan inte vara s att du tog bort partitionen dr Win 7 lg i samband med XP-installationen?
Citera
2009-12-04, 18:02
Medlem
Jimi HendriXxs avatar
Jag kr dualboot mellan XP & Win7 och min frgar om jag vill kra Win7 eller ett tidigare OS(=XP).
S man mste va lite snabb o byta fr den vntar 10 sek typ sen tar den de som den ligger p.
EDIT: Jag har ju d 2 partioner givetvis.
Citera
2009-12-04, 18:05
Medlem
Citat:
Frgan r hur du bar dig t fr att installerar XP.

Har du skapat en egen partition och lagt XP dr?

Har du Win7 som operativsystem p filsystemdisken s kan man inte lgga in XP under Win 7. Det r skillnad tvrtom.

XP knner av att det ligger en nyare operativsystem och installationen kan inte utfras pga detta. Det r d man kan skapa partitioner dr man kan lgga in det operativsystem som man nskar. En s.k " dualboot " skapas och under menyn som jag nmnde innan faststlls dessa operativsystemen.

S, frgan r hur du gjorde detta konststycket?

Det kan inte vara s att du tog bort partitionen dr Win 7 lg i samband med XP-installationen?

Jag gjorde en ny partition p 20 g av samma hrddisk dr windows 7 r installerat.
Citera
2009-12-04, 18:09
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Flj annars Proton:s ledsagning och se om du kan leta fram den med hjlp av detta verktyg.
Citera
2009-12-04, 18:11
Medlem
Citat:
Flj annars Proton:s ledsagning och se om du kan leta fram den med hjlp av detta verktyg.

Inte fr hajj p datorer.
Men hoppas det kommer g bra. Tackar fr all hjlp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in