2009-12-06, 23:02
Medlem
Samwises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viking-
Att spekulera i utgången av CL-kvalet är löjligt just nu, varken AIKs trupp för 2010 eller motståndet i kvalet är känt, vilket är de två viktigaste faktorerna.

Sedan är en handikappad Maanoja bättre än en Pa Dembo i storform.

Nu är du bara larvig, Dembo i sin bästa form är allsvenskans bästa målvakt, vad har Maanoja bevisat, han var på sin höjd medioker när han spelade sist.
Citera
2009-12-06, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gunseng2
Nja, möjligtvis Ortiz. Obolos kontrakt går ju ut till sommarn, så han CL kvalar ju inte hur som helst, så länge han inte förlänger. Men det går ju inte heller att behålla spelare som vill gå, det går ju ut över prestationen. Man får ju visa sig beredd att förhandla och hålla sig på god fot med spelarna.

Kalmar har ju sålt fasligt mycket spelare och ändå lyckats ersätta dom och kunnat prestera bra. Man lever ju inte bara på en stjärna. Blir spännande att se vad gnaget hittat i Brasilien och Argentina också. Känns ju som att värvningarna kommer göras innan årsskiftet i och med skattereglerna som ändras.
Tänkte på det häromdagen, tycker de är konstigt att varken AIK eller Kalmar gjort klart med någon spelare från sydamerka än. Men de kanske kommer i veckan.
Citera
2009-12-06, 23:20
Medlem
gunseng2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samwise
Nu är du bara larvig, Dembo i sin bästa form är allsvenskans bästa målvakt, vad har Maanoja bevisat, han var på sin höjd medioker när han spelade sist.

Tyvärr är ju Dembo väldigt sällan i sin bästa form dessa dagar. Var väl 2 år sen sist han var bra. Hans problem är ju framförallt att han är grymt ojämn, vilket gör honom oberäknelig och till en svag länk.

Sen är det väl klart att Maanoja inte hunnit bevisa så mycket, han bröt ju för fan benet ett halvår efter att han kom. Men han var stabil innan det och är ett grymt stort målvaktslöfte som många talat bra om. Vi får väl helt enkelt se hur han presterar i början av säsongen och sen avgöra om han håller i CL. Antagligen behöver han några matcher tills han är igång. Hur som helst blir jag överraskad om han vore en större säkerhetsrisk än Dumbo.

Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbottnadgap
Tänkte på det häromdagen, tycker de är konstigt att varken AIK eller Kalmar gjort klart med någon spelare från sydamerka än. Men de kanske kommer i veckan.

Det lär komma under december. Vore ju idioti att vänta till januari, särskilt när gnaget har ont om pengar. Man bör ta in en ersättare till i alla fall Obolo, vi har rätt mycket mittfältare annars så det kan inte vara prio ett.
Citera
2009-12-07, 00:27
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Det lär komma under december. Vore ju idioti att vänta till januari, särskilt när gnaget har ont om pengar. Man bör ta in en ersättare till i alla fall Obolo, vi har rätt mycket mittfältare annars så det kan inte vara prio ett.
Har AIK råd att göra nånting innan årsskiftet? Det känns inte som den föreningen med mest framförhållning i ekonomin just för tillfället.. Spelar ju ingen större roll om det är bättre att göra det innan om det ändå inte går.
Citera
2009-12-07, 00:53
Medlem
Bornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FabioAugusto
Det gick alldeles utmärkt med Viktor Elm. Har man bara tillräckligt kapital är det inga problem, men det är väl kanske det som är AIKs problem.
Huvudet på spiken. Jag får för mig att när jag läste årsredovisningen så var KFF det enda laget (eller i alla fall ett av otroligt få) som gick plus på driften 2008. För resterande lag är det att kränga av som gäller.
Citera
2009-12-07, 01:08
Medlem
RobEngströms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samwise

Tycker Maanoja gjort det bra dom matcher han fick stå, inget speciellt märkvärdigt, samma med Bergh när han fick stå regelbundet och inte hoppa in en halvlek i sv.cup då han var en katastrof.

Det jag är mest orolig för är hur backarna kommer reagera med en "ny" målvakt.

PS. Dembo är inte vad han en gång var.
Citera
2009-12-07, 01:08
Medlem
gunseng2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Har AIK råd att göra nånting innan årsskiftet? Det känns inte som den föreningen med mest framförhållning i ekonomin just för tillfället.. Spelar ju ingen större roll om det är bättre att göra det innan om det ändå inte går.

Nej, men det blir väl ett "SMS-lån" som nån uttryckte det. Eller att man satsar på att sälja obolo/ortiz så att man får in kapital den vägen. Men jag tror AIK sitter med ett par affärer på standby så att man kan göra en blixtaffär om vi säljer nån.

AIK har kass ekonomi, men jag tror ändå att man kan skrapa ihop pengar om det gäller en så viktig kugge som Obolos ersättare, om pengarna finns internt eller ska komma externt lämnar jag osagt.

Ett gruppspel i Europa League skulle ju fixa problemen och ge stabilitet ett par år framöver. Ett gruppspel i CL skulle säkra ekonomin för 10 år..
Citera
2009-12-07, 01:14
Medlem
_slipknot1_s avatar
Om någon missat är det lite nya regler till i år!
Äntligen 7st på bänken istället för 5st.
Sen lite nya utlåningsregler.

Ska bli intressant med silly i AIK om vi lyckas behålla Obolo och Ortiz.
Citera
2009-12-07, 01:49
Medlem
Bornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _slipknot1_
Om någon missat är det lite nya regler till i år!
Äntligen 7st på bänken istället för 5st.
Är detta verkligen fastställt? Vill minnnas att det bara var snack.
Citera
2009-12-07, 03:00
Medlem
gunseng2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bornet
Är detta verkligen fastställt? Vill minnnas att det bara var snack.

Det är fastställt. Dessutom måste hälften av matchtruppen bestå av spelare fostrade i Sverige.
Citera
2009-12-07, 07:39
Medlem
Heatmasters avatar
Citat:
Det är fastställt. Dessutom måste hälften av matchtruppen bestå av spelare fostrade i Sverige.
fostrade?
uppväxta eller hur länge måste de ha bott i sverige?
Citera
2009-12-07, 08:21
Medlem
Citat:
Nej, men det blir väl ett "SMS-lån" som nån uttryckte det. Eller att man satsar på att sälja obolo/ortiz så att man får in kapital den vägen. Men jag tror AIK sitter med ett par affärer på standby så att man kan göra en blixtaffär om vi säljer nån.

AIK har kass ekonomi, men jag tror ändå att man kan skrapa ihop pengar om det gäller en så viktig kugge som Obolos ersättare, om pengarna finns internt eller ska komma externt lämnar jag osagt.

Ett gruppspel i Europa League skulle ju fixa problemen och ge stabilitet ett par år framöver. Ett gruppspel i CL skulle säkra ekonomin för 10 år..

Med AIKs potentiella hybris vid ett CL gruppspel skulle de högst klara sig 1,5 år på de pengarna. AIK hade gått ut med att "vi är skandinaviens bästa och största lag". Vi ska prenumerera på guldet de nästkommande 5 åren och skaffa europeisk erfarenhet.

Pumpar in 30 miljoner i laget till nästa år, börjar panikartat och går kräftgång i serien. Stahre får sparken... osv. Det är väl AIK i ett nötskal vid ett CLgruppspel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in