2009-12-04, 10:57
Medlem
Hej!

Tänkte kolla om det finns någon kunnig som kan hjälpa mig att välja komponenter till en server som ska stå på 24/7 (inte filserver) här hemma. Själv är jag inte jättekunnig så tips är välkomna. Det jag än så länge snurrat in mig på är Atom 330 som verkar vettig pga strömförbrukning. Även det färdiga paketet som Asrock satt ihop verkar lite intressant, men frågan är om det lite overkill för mig som inte tänkte använda den som htpc...

Mina krav på servern är

Energisnål
Ganska tyst
Billig (helst billigare än Asrocken på ca 3000:-)
Driftsäker
Möjlighet till en hårddisk på ca 40gig
Ca 1-2gig ram
2st usb
Möjlighet till att kunna koppla den till en skärm

Ge mig gärna tips på ett komplett paket....

Vh
Citera
2009-12-04, 14:15
Medlem
XitEs avatar
Fractal Design Define R2, Svart 795 kr
Gigabyte GA-MA74GM-S2H, mATX 481 kr
2048MB DDR2 PC5300 Corsair, 667MHz 443 kr
AMD Sempron 140 2,7Ghz, AM3 343 kr
be quiet! Straight Power E6, 350W 80+ 563 kr

Totalsumma 2625 kr

Jag kommer själv bygga ihop en server på det här, förvisso en filserver men det borde fungera bra till de flesta användningsområden.
Citera
2009-12-04, 15:15
Medlem
Du säger att det inte är en filserver, men det är ju en fråga vad man vill använda servern till då det verkligen styr vad du ska ha i den. Ska den utföra massvis med beräkningar, eller ska du ha en liten miniITX med CF-minne som bara loggar data? Streamingserver från sovrummets webkamera kanske?

För min del är det mest lagring och mediadistribution som det används till.
Jag testkör just nu en Windows Home Server och det är riktigt smidigt. Har tittat på och kommer nog snart att köpa ett sådans chassi som XitE tipsar om då det har plats för riktigt många diskar och ett driftstopp för utökning med fler diskar bara tar 2-5 minuter om man är hyffsat händig.
En hemmaserver drar inte så mycket ström egentligen, det är ju inget grafikkort eller anant som slukar en massa energi i onödan. dimensionera med rätt fläktar och ett energieffektivt nätagg så håller du ju förbrukningen ganska bra.
Om du ska köpa ny processor, kolla förbrukningen på den innan du köper dem.

På en del andra forum har vi diskuterat vilken systemdisk man bör använda för att få systemet så säkert som möjligt. många rekomenderar att ta en liten men snabb SATA som systemdisk, då en liten inte brukar lida av klusterfel lika mycket som en med större lagringsvolym. (Alla 2 TB-diskar kan man sen lägga till sin storagepool)

Men men, avslöja gärna vad du ska ha den till så kan du få bättre svar.
Citera
2009-12-04, 15:40
Medlem
För att förtydliga vad jag ska ha den till så är det tänkt att den ska logga data till DB med Ubuntu som os, så det krävs ju ingen jättemaskin till detta direkt. Jag vet att möjligheten att ha det via usb till routern finns. Dock är jag väldigt osäker om jag får till det, med installation menar jag. Och så är jag lite osäker om det skulle bli en flaskhals om man skulle vilja prova experimentera med csp framöver. Routern jag har nu är D-link dir-635.

Kan detta vara en variant tro? Jag valde en liten låda så att jag kan ha den i tv-bänken.

INTEL D945GCLF2 LITTLE FALLS ATOM 330 MINI-ITX BOXED 795,00 kr
DIMM DDR2 1GB PC2-6400 800MHZ CL5, KVR 275,00 kr
COMPUCASE MINI-ITX 8K01BS 120W BLACK 550,00 kr
ZALMAN ZM-F3 120X120MM 5010097127 75,00 kr
DISK?

= Ca 1800kr (+disk)

ps. Inget ont mot XitE:s förslag, men hans låda kändes för stor.
Citera
2009-12-04, 21:36
Medlem
XitEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seven01
För att förtydliga vad jag ska ha den till så är det tänkt att den ska logga data till DB med Ubuntu som os, så det krävs ju ingen jättemaskin till detta direkt. Jag vet att möjligheten att ha det via usb till routern finns. Dock är jag väldigt osäker om jag får till det, med installation menar jag. Och så är jag lite osäker om det skulle bli en flaskhals om man skulle vilja prova experimentera med csp framöver. Routern jag har nu är D-link dir-635.

Kan detta vara en variant tro? Jag valde en liten låda så att jag kan ha den i tv-bänken.

INTEL D945GCLF2 LITTLE FALLS ATOM 330 MINI-ITX BOXED 795,00 kr
DIMM DDR2 1GB PC2-6400 800MHZ CL5, KVR 275,00 kr
COMPUCASE MINI-ITX 8K01BS 120W BLACK 550,00 kr
ZALMAN ZM-F3 120X120MM 5010097127 75,00 kr
DISK?

= Ca 1800kr (+disk)

ps. Inget ont mot XitE:s förslag, men hans låda kändes för stor.

Ja den setupen blir mycket mindre, tystare och billigare både i drift och inköp. Jag hade en färdig inköpslista inför mitt serverbygge så jag tänkte att jag kunde lägga upp den här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in