• 1
  • 2
2009-12-04, 09:37
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Har som sagt beställt en ny vit bil som kommer nästa år.

Varje gång man råkar nämna att bilen man beställt är vit så kollar folk på en som att man är dum i huvet.

Nästan alla ifrågasätter varför man köper en vit helt ny när man kan välja färgen själv.

Min mor sa att för i tiden så var bilen billigare om man köpte den i vit som ny (billigare att lacka ?)

Men när jag förklarade att jag inte fick den billigare fast den var vit istället för blå eller röd så blev hon irriterad och frågade varför jag skulle ha en vit om man inte fick den billigare.

Samma när man sålde nån bil för några år sedan då ville de altid pruta pgr av att bilen var vit !

Jag tycker att vit är skitsnyggt (om den tvättas och hålles efter) samt sval på sommaren.

Sen säger folk att den får man tvätta hela tiden,

men jag tycker att mörka bilar ser smutsigare ut direkt räcker man åker på en grusväg så har dammet lagt sig på bilen och detta syns mkt tydligare än på en vit bil.

Är det någon som kan säga mig varför de flesta tycker att vita bilar är så fula eller värda mindre än andra färger på bilar.
Citera
2009-12-04, 09:43
Medlem
groovesnuss avatar
Personligen tycker jag vita bilar är rätt intetsägande, i vissa fall (gamla S80) rent av fula. Visst är det mer praktiskt än t ex svart (som man får tvätta 2 ggr i veckan) men även andra färger tål damm bra. Min är t ex ljusgrön metallic och den ser bra ut även om den är dammig.

Att det allmänt sett är mindre attraktivt kan man se på bilpriser.se där man får en lägre värdering om bilen är vit, brun eller beige.
Citera
2009-12-04, 09:47
Medlem
KalGustfXVIs avatar
Du har ju svarat själv. Vita bilar är fula. Har sett nån pärlemovit som såg snygg ut annars är det en jävla platt och trist färg. Hade du tänkt sola på den i sommar eftersom plåten blir lite svalare? Tempen inuti påverkas väl i princip nada av färgen på taket. Varm luft stiger. Mycket glas eller inget tak ihop med svart skinn är skönt på sommaren i kombo m badbrallor.

Gillar du den i vitt så var glad! Du har väl köpt bilen för din skull och inte för att ragga eller sälja den efter en månad? Men färgen gör en hel del på priset. Vissa bilar är iskalla på marknaden i fel färg.
Citera
2009-12-04, 09:56
Medlem
BalleAnkas avatar
Det beror väl på vad det är för bil.

Personligen tycker jag att små bilar kan vara ganska snygga i vitt, medan större bilar gör sig bättre i en mörk färg.
Citera
2009-12-04, 09:59
Medlem
rebbans avatar
Beror på vad det är för bil en del bilar är skitsnygga i vitt och en del är inte det..

Men sämre är dom inte för att dom inte alla gånger passar i färgen..
Citera
2009-12-04, 10:02
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalleAnka
Det beror väl på vad det är för bil.

Personligen tycker jag att små bilar kan vara ganska snygga i vitt, medan större bilar gör sig bättre i en mörk färg.

Inget fin, en andrabil, en Dacia Logan
fanns i färgerna röd. mörkblå eller vit som solidlack
köper den ju pgr av priset och tänker inte lägga 3800kr extra för metaliclack.

Jag undrar om inte just vitabilar kommer var rätt heta just pgr av att de är relativt ovanliga tex en Lexus i vit är ju skitsnyggt.

visst kan man tycka att vitabilar är fula men vissa tycker att svart är fult men nästan alla tycker att vita är fula år det något specielt.
Citera
2009-12-04, 10:05
Nu har ju vita bilar varit "moderna" i ett par år, men för bara några år sedan fanns det bilhandlare som vägrade ta din bil i inbyte om den var vit, eftersom den blev en dammsamlare i hallen pga att ingen ville köpa den.

Vissa bilar passar i vitt, andra inte. Men på det hela taget så gör den vita färgen att många bilar ser ut som en myndighets- eller företagsbil.
Citera
2009-12-04, 10:17
Medlem
Chronicals avatar
Vita bilar är lite av en trend, i Miami i somras var det massor av vita bilar.

Problemet är att det var 100% negrer, dessutom var det bara SUV, tex Posche Cayenne turbo.

I sverige är det följdakligen en trend också, på SUV och typ stora Audi & BMW.

På småbilar är det fortfarande bara fult.

Men det stämmer lite som´din släkting sa, i slutet av nittiotalet fick en kompis en vit firmabil för att den var billigare, förmodligen pga av att den var osäljbar.

Så som sagt, en Bulgarisk budgetbil funkar inte som vit tyvärr.
Citera
2009-12-04, 11:30
Medlem
clas_ohlssons avatar
Jag tycker faktiskt inte att vita bilar är ett problem. Har faktiskt aldrig förstått folk som knalkat ner på vita bilar bara för att de är vita.

Köpte en ny SAAB 95-kombi 2001, direkt från fabrik då det begav sig och valde just färgen vit. Tyckte att det såg snyggt ut och matchade modellen fint. Sålde den sedan, nu för cirka tre år sedan, för en bit över det rekomenderade andrahandsvärdet dessutom och har aldrig vart på tal om att bilen var vit.
Citera
2009-12-04, 11:41
Medlem
Zinghos avatar
Precis som Tom Tucker sager sa far man en kansla av att har kommer det nagon myndighets eller foretagsbil.
Citera
2009-12-04, 11:46
Medlem
"Varför är vita bilar sämre enligt vissa ?"
För att svarta bilar har större avgasrör.
Citera
2009-12-04, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Personligen tycker jag vita bilar är rätt intetsägande, i vissa fall (gamla S80) rent av fula. Visst är det mer praktiskt än t ex svart (som man får tvätta 2 ggr i veckan) men även andra färger tål damm bra. Min är t ex ljusgrön metallic och den ser bra ut även om den är dammig.

Att det allmänt sett är mindre attraktivt kan man se på bilpriser.se där man får en lägre värdering om bilen är vit, brun eller beige.

Om bilar enbart såldes baserat på hur praktiska de är skulle det inte finnas så många olika biltyper och modeller.
När vi väljer bil går vi på känsla, vi köper inte enbart ett redskap utan ofta också ett "mode-tillbehör". Därav den heta debatten kring färgval.
Men det går trend i allt, brunt och beigt kanske också får sig ett uppsving framöver.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in