2009-12-03, 22:34
Bannlyst
”Det blir som det blir ….que sera sera och om framtiden kan vi inget veta”.
Doris day.
Albert Einstein lär ha sagt ”jag tänker aldrig på framtiden den kommer tids nog i alla fall.
Ändå verkar det vara rätt många människor som blickar framåt med massor av förhoppningar, gissningar och planer. Så vem har rätt Einstein eller den planerande människan? I alla tider har folk arbetat med att försöka förutse framtiden; siare, religiösa ledare, spågummor, statistiker och börsanalytiker med varierande framgång. Numera samkörs statistik och expertis i flera institut för framtids studier.

Men vad kan vi veta om framtiden?
Går den verkligen att påverka?
Hur mycket vill vi egentligen veta om vår egen framtid?
Citera
2009-12-03, 22:38
Medlem
aceblacks avatar
Sure, man kanske dör imorgon, det vet man ju aldrig, chansen är dock ganska liten så det lönar sig nog i längden att planera lite inför framtiden. Jag tror dock inte att det betyder att vi kan påverka den.
Citera
2009-12-03, 23:15
Medlem
Lite mer filosofi eller? Jag tycker om att blicka in i framtiden, då det formar oss som människor och skiljer oss från andra djur.
Citera
2009-12-03, 23:43
Medlem
Stockos avatar
Fysik -> Filosofi

/Mod
Citera
2009-12-04, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stocko
Fysik -> Filosofi

/Mod

Filosfi --> Fysik --> Filosofi
Citera
2009-12-04, 00:57
Medlem
aceblacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaampan
Lite mer filosofi eller? Jag tycker om att blicka in i framtiden, då det formar oss som människor och skiljer oss från andra djur.

Fast på sistone har det faktiskt kommit fram att flera djur kan planera för framtiden och därmed ha ett sort primitivt framtidstänkande. Självklart inte på samma nivå som människan, men att kunna blicka in i framtiden är något som vi inte är ensamma om.
Citera
2009-12-04, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aceblack
Fast på sistone har det faktiskt kommit fram att flera djur kan planera för framtiden och därmed ha ett sort primitivt framtidstänkande. Självklart inte på samma nivå som människan, men att kunna blicka in i framtiden är något som vi inte är ensamma om.

Aa, kände det när jag skrev, att jag också har hört det och att det är ganska stor chans. I vilket fall så är det bra på så sätt att man tänker över sina beslut och "lär" sig för liknande situationer.

Kom att tänka på en annan sak nu också. Vi börjar nog planera mer allt eftersom vi inser att livet har ett slut, och att vi måste ta vara på livet.
Citera
2009-12-04, 13:24
Medlem
LucNNs avatar
Rätt i vad?
Jag ser inte ett påstående! Einstein sa (enligt dit citat) att han inte tänkte på framtiden, och att den tidsnog kommer. Kanske han ljög, och faktiskt tänkte på framtiden, men det är väl inte det du är interesserat av?

Nej, för att komma on topic; såklart kan du ha en idé om hur framtiden någonlunde kommer formas, baserat på dine tidigare upplevelser. Till exempel söker du upp toalettet innan din blåsa brister, annars kommer du stå tillbaka med blöta bukser. Och du kanske väljer att plugga, för att senare ta en utbilding. Du planerar altså, försöker påverka din egen (och kanske andras) framtid. Det finns altid variabler som du inte kan påverka, till exempel väder, och i vissa fall andra personers val (jaja, du kan ju påverka båda, men du fattar väl).
Att inte planera framtiden på bakgrund av att man inte kan ha kunskap om den med säkerhet är som att inte ta på säkerhetsselen, därför att man kanske dör ändå. Kanske du dör även om du använder säkerhetsselen i bilen, men på bakgrund av andras erfarenheter är det rimligt att anta att det vore smartast att använda den ändå.

Om vi nu skall prata om "100% säker kunskap om framtiden" så får jag tyvär göra dig besviken. Såklart kan man inte ha säker kunskap om framtiden - eller, ju, om allt är (i en relevant grad) styrd av kausala lagar kunde man i teorin räkna ut framtiden, men bara såframt du väljer att inte agera på bakgrund av kunskapen. Väljer du att kalkulera framtiden för att påverka den, så säger det ju sig själv att du inte hade kalkulerat den, ty kalkulationen i sig blev en del utav en ny orsakssituation, och en kalkulation kan inte innehålla sig själv. Detta är anledningen att man aldrig kan vara medveten om sin egen "orsak" därför att denna medvetenhet blir en del av orsaken etc.

Mvh.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in