2009-12-03, 22:30
Medlem
Kirbyns avatar
Tja FB..

Har en MacBook early 09, det är så att den är sjukt seg, den är inte alltid seg utan mest när man belastar hårddisken.
tex när jag trycker på förstoringsglaset (spotlight) så tar det ca 3-4 sekunder innan själva sökrutan kommer upp, detta tycker jag är lite konstigt, och installerade Ilife och laddade hem i ca 300-500 Kbit/s och satt i safari då hängde sig datorn kraftigt under vissa delar av installationen datorn totalfrös sig inte utan fortsatte med vad den gjorde utan fel.
den hänger sig också när man har några tabbar uppe i safari och man stänger en tab, vilket jag tycker också är konstigt.
tycker den väldigt seg iaf, i min mening jämnfört med skoldator som har betydligt sämre delar..

Det andra problemet är att datorn "klingar" till när man lyfter den 90° uppåt, och hårddisken "hänger" sig i 2-3sekunder ingen big deal eftersom man inte lyften den så ofta, men detdär klingande ljudet skär i mina öron eftersom jag vet att elektronik inte ska låta som man slår med ett kopparrör i metall, och när man ligger i sängen med datorn i knät och sätter sig till rätta så klingar det till, det är inga stora rörelser jag behöver göra för att få den och klinga..

har lämnat in datorn en gång på DStore där jag köpte datorn, detta var över 1 månad sen jag lämna in den, fick tillbaka den med samma fel men dom åtgärdat ett annat fel på datorn.. och dom skrev att dom kört nått test, visst! den funkar när den står stilla, men ska verkligen hårddisken låta så?

är äckligt rädd att hårddisken ska gå sönder och jag blir av med allt så sitter och kör backup stup i kvarten, vilket jag tycker är onödigt eftersom den endast är ca 6 månader gammal och har haft detta problemet sen jag fick datorn..

vad ska jag göra?

lämna in den igen?
skita i det och köpa en SSD hårddisk (inga rörliga mekaniska delar, så inget läskigt ljud)

är ganska beroende av min Mac eftersom jag kör Photoshop och annat på min Mac..

Tacksam för snabbt svar
God Jul!
Citera
2009-12-03, 22:36
Bannlyst
Vilken version av OS X har du?
Har du uppgraderat till en större hårddisk? Vet att Samsungs Spinpoint-diskar kan "klonka" till ibland.. Hade en 320 GB i min gamla jobbdator som jag höll på att bli galen på ett tag :P
Sen gick den ju i och för sig sönder efter ett tag, men vet att andra har det där klonkandet också..
Citera
2009-12-03, 22:48
Medlem
Kirbyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilsund
Vilken version av OS X har du?
Har du uppgraderat till en större hårddisk? Vet att Samsungs Spinpoint-diskar kan "klonka" till ibland.. Hade en 320 GB i min gamla jobbdator som jag höll på att bli galen på ett tag :P
Sen gick den ju i och för sig sönder efter ett tag, men vet att andra har det där klonkandet också..

tack för ditt snabba svar!

kör orginal hårddisk, har en MB 2,0 med 2GB minne (billigaste MB early 09)
kör Snow leopard..

körde kontrollera skiva nu och fick detta:

Kod:
Kontrollerar enhet ”Macintosh HD”
Utför livekontroll.
Kontrollerar journalförd HFS Plus-volym.
Kontrollerar filen extents overflow.
Kontrollerar katalogfil.

Saknad trådpost (id = 1987767)
Felaktigt antal trådposter
Ogiltigt volymfilsantal

(Det ska vara 421292 istället för 421293)
Kontrollerar filen med utökade attribut.
Kontrollerar volymens bitmönster.
Kontrollerar volymens information.

Enheten Macintosh HD var skadad och behöver repareras.
Fel: Den här skivan måste repareras. Starta datorn från en annan skiva (t.ex. Mac OS X-installationsskivan) och reparera sedan den här skivan med Skivverktyg.

måste jag gå tillbaka och säga detta i affären?
Citera
2009-12-03, 23:12
Bannlyst
Eftersom du kan boota på disken så verkar den ju inte jätte skadad. Det kan vara blockfel men det kan också vara filsystemet som är skadat. Då krävs det att man antingen bygger om det med Disk Warrior, eller helt enkelt partitionerar om den.. Beror lite på omfattningen av skadan.
Hur tar du backup? Med Time Machine? Går du tillbaka med den, och dom inte hittar något hårdvarufel, får du förmodligen betala för servicen..
Citera
2009-12-03, 23:22
Medlem
Kirbyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilsund
Eftersom du kan boota på disken så verkar den ju inte jätte skadad. Det kan vara blockfel men det kan också vara filsystemet som är skadat. Då krävs det att man antingen bygger om det med Disk Warrior, eller helt enkelt partitionerar om den.. Beror lite på omfattningen av skadan.
Hur tar du backup? Med Time Machine? Går du tillbaka med den, och dom inte hittar något hårdvarufel, får du förmodligen betala för servicen..

Jag tar Backup på min server manuellt, vet vart allt viktigt ligger på min dator, har inte använt mig av Time machine någon gång..

körde reparationen med Snow leopard skivan, får hoppas slöheten har försvunnit, men klingandet är kvar..

Kan dom verkligen ta en avgift för att jag är orolig för min Mac's hälsa? man sitter lixom med material som jag livnär mig på, och så klingar hårddisken som för ingen annan?

om dom ser det inte som ett problem får dom skicka in datorn till Apple, för jag vill inte ha det såhär, och kunden har alltid rätt eller hur?
Citera
2009-12-04, 08:04
Medlem
Aritocs avatar
Om det inte är något självförvållat kommer apple att reparera datorn åt dig, tänk dock på att det kan ta ett par dagar.
Citera
2009-12-05, 13:35
Medlem
smurfehs avatar
Installerat 10.6.2?
Installerat performance update? ( http://support.apple.com/kb/DL947 )

Gällande ljudet kan det vara SMS, prova att stänga av och urför samma procedur.
SMS: http://support.apple.com/kb/HT1934
Citera
2009-12-06, 13:43
Medlem
Kirbyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Installerat 10.6.2?
Installerat performance update? ( http://support.apple.com/kb/DL947 )

Gällande ljudet kan det vara SMS, prova att stänga av och urför samma procedur.
SMS: http://support.apple.com/kb/HT1934

Jag kollar efter uppdatering minst 2-3 gånger i veckan

ska testa stänga av SMS!

Min mor har en exakt likadan dator som mig, och hennes låter inte när jag gör exakt samma sak som med min, det är därför jag postar denna tråd osv..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in