Min laptop (en Asus, återkommer med exakt modell) har börjat blivit varm väldigt snabbt för ingenting och om man gör något cpu-krävande (80-100% cpu) går den upp i värme och tillslut slår av sig själv pga. av överhettning. Saker den har klarat av innan galant klarar den inte längre för att den blir för varm, helt enkelt. Detta även fast den 99% av tiden står på ett ställ som gör att den får mycket utrymme och luft.
Specs:
CPU: Pentium T3200 Dual-core @ 2 ghz
RAM: 4 gb
GPU: GeForce 8200M G
Datorn är ett år gammal precis, och det enda drastiska jag har gjort på senaste tiden är att byta från Vista till Windows 7.
Någon som har någon aning varför detta har börjat?
Eller något tips på hur jag ska göra för att lösa detta? (Tips om att skruva bort underredet på datorn undanbedes)
Min laptop (en Asus, återkommer med exakt modell) har börjat blivit varm väldigt snabbt för ingenting och om man gör något cpu-krävande (80-100% cpu) går den upp i värme och tillslut slår av sig själv pga. av överhettning. Saker den har klarat av innan galant klarar den inte längre för att den blir för varm, helt enkelt. Detta även fast den 99% av tiden står på ett ställ som gör att den får mycket utrymme och luft.
Specs:
Datorn är ett år gammal precis, och det enda drastiska jag har gjort på senaste tiden är att byta från Vista till Windows 7.
Eller något tips på hur jag ska göra för att lösa detta? (Tips om att skruva bort underredet på datorn undanbedes)
Kolla med cpu fläkten eller ngn annan fläkt som kanske har pajat.
Kolla med cpu fläkten eller ngn annan fläkt som kanske har pajat.
Fläkten går på högsta hastighet när den börjar bli för varm, det är det som är konstigt. Det sitter en fläkt i datorn som suger ut luften ur utrymmet där moderkortet sitter.
Specs:
Det är just det som är lättast, o rengöra hålet vid fläkten.
5 skruvar tror ja de va.
Det är just det som är lättast, o rengöra hålet vid fläkten.
5 skruvar tror ja de va.
Det var inte så mycket damm sist jag kollade, men det kan ju vara värt att plocka ner och se så det inte är något som blockerar utblåsen. Fläkten kommer ju gå på högsta hastighet även om det är igentäppt, bara det att ingen luft kommer ut.
Pilligt och nervöst värre att skruva ner bärbara och krävs det inte specialvektyg? Och kan det bli så mycket damm på ett år i vanlig hemmiljö?
Självklart om man slarvar med städningen, oftast behöver man bara några skruvmejslar av olika storlek för att ta sig in sen helst lite tryckluft på burk för att få bort all skit.
Polarn å jag avdammade hans dator och den gick som en klocka efteråt då den vart väldigt varm, instabil och allmänt slö.
Tyvärr så finns det ingen genväg när kylkanalerna är igentäppt med damm.
Hade precis samma problem som du, fick en dator av en släkting som köpte den ny,efter ett tag så börja den att slå av sig själv.
Så jag plockade isär den och mycke riktigt så va den full i damm och nu så har den funkat i 1½ år utan problem.
Okej, jag plockade bort fläkten och bakom fläkten i själva kylflänsen satt det som en vägg av damm. Så nu är det fixat och temperaturerna ligger på 45-47 grader på cpu och gpu. Sjuk skillnad
Okej, jag plockade bort fläkten och bakom fläkten i själva kylflänsen satt det som en vägg av damm. Så nu är det fixat och temperaturerna ligger på 45-47 grader på cpu och gpu. Sjuk skillnad
Min tjej har haft problem med detta sen ett halvår och jag har då skruvat loss den kåpan i botten och rensat på damm men fanns knappt nåt. Menar ni att man kan skruva loss ännu mer och kanske hitta mer damm? Borde man skruva bort fläkt osv...?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!